Oppførsel på fly

Balle Chlorin

ScanFlyer Blue
Oppførsel på fly

Jeg tror temaet har vært oppe her før, men jeg tar sjansen på å starte en ny debatt:

Hvordan oppfører man seg når man flyr? Bretter ut Aftenposten over halve treseteren? Slenger setet bakover uten tanke på de bak, både med tanke på beinplass og hva de evt måtte ha på bordet? Hadde en merkelig opplevelse i en Avro i går, hvor mannen foran meg brakk setet bakover med en gang flyet var i lufta. Etter litt pirking i seteryggen med kneskålene mine, snudde mannen seg, og jeg regnet med at han skulle spør om det gikk bra. I stedet snerret han "are you pushing my seat?" "No Sir, I`m just trying to breathe" svarte jeg.

Selv legger jeg aldri setet bakover hvis det sitter folk bak meg. Hva gjør dere andre?

Re: Oppførsel på fly

Hei

På innenriksfly prøver jeg også å unngå å legge ned sete dersom det sitter noen bak meg for det er jo så trangt. Men på long-haul økonomi har man jo ikke så mye valg. Men det gjelder om å være litt forsiktig. Jeg har sett de som bare legger sete ned i en rask bevegelse og dermed har veltet en flaske rødvin på brettet til den som sitter bak. Det er en klassisk problemstilling dette :8:

Jeg legger aldri setet bakover på short haul turer. På lange reiser hender det, men aldri midt i et måltid.
Jeg har hatt et par slike opplevelser der passasjeren foran har blitt sur fordi de har blitt skubbet i ryggen. Som om de mener at man skal sitte musestille med magen dratt inn for å unngå å forstyrre de. Toppen av arroganse. Det er jo umulig å la være å komme borti setet foran når de legger det bak.

En av de tingene som irriterer meg grådig, særlig på nattflyginger. Når personen bak tar tak i mitt hodestøtte og røsker til hver gang vedkommende skal reise seg opp.

Noen ganger kan man bruke samme skyts tilbake. En av de (heldig vis) få gangene noen har dundret bakover med seteryggen uten hemninger så passet jeg på å bruke seteryggen som "håndtak" hver gang jeg skulle opp av setet eller flytte litt på meg (fikk plutselig behov for å ikke sitte stille).

Legger aldri ned stolryggen på shorthaul og under måltider. Skal jeg legge ned stolen så legger jeg den aldri ned maks, men kun ca halvveis. Titter også forsiktig over skulderen for å se at det ikke kommer ubeleilig for den som sitter bak at jeg legger setet litt bakover. Hadde alle tatt litt hensyn til omgivelsene ombord (spesielt på Economy og longhaul) så hadde man sluppet mange slike irritasjonsmomenter.

Det skal legges til at mannen som gjorde dette antageligvis var flyger, for han hadde en crewbag med 767 klistremerker over hele.

Jeg tar nøye hensyn, og siden jeg faktisk er heldig/smart nok til å få exitrows stort sett, føler jeg at det ville være småfrekt å legge ned setet, dersom noen sitter bak meg. Longhaul er jo en annen historie, men hadde folk bare tatt hensyn så hadde det jo vært noe...

Kanskje man skulle tilkalle mannen til Sidsel Rønbeck og be han ta en aksjon å få skrudd fast setene i en posisjon.
Det var jo det eneste synlige han klarte med passasjervognene da han var direktør i NSB for noen år siden.:(
Det er mye man kan oppleve her både på korte og lange flyreiser.
Min erfaring her er å snakke til folk som er uvettige med manuvrering av setene sine. Noen høylytte kommentarer pleier å hjelpe.
Om ikke det hjelper så er jo kabinbesetningen noen man kan påkalle og be om hjelp.

Jeg er også veldig restriksiv med å legge ned seteryggen. Hender jeg gjør det på lange flighter men spør som regel den som sitter bak meg om det er nok plass.

Kanskje man skulle tilkalle mannen til Sidsel Rønbeck og be han ta en aksjon å få skrudd fast setene i en posisjon.

Det er vel bare å ta en Ryanair. Der i gården er det vel ikke mulig å legge ned setene, og det er kanskje like greit når man har max seter inne i flyene. Jeg har sett folk som har vært nære på å få skadet PC'en stygt sin når mannen/damen i setet foran slenger setet bak.

JEg legger kun ned seteryggen om det er tomt i setet bak meg, eller personen er så liten av det ikke er et problem. Naturligvis aldri under et måltid. Et spørsmål til den som sitter bak er som oftest en god ide.

Jepp, Ryanair har løst dette på en grei måte. Det er vel ikke å vente at folk skal la være å legge ned seteryggen, når denne muligheten faktisk finnes. Jeg har oppfattet det som det finnes en uskreven regel om at man ikke legger ned seteryggen før matserveringen er ferdig. Det synes jeg er greit, men når muligheten finnes, så er jo det opplagt at mange benytter seg av denne.

Det verste er når folk bare legger ned setet og har det slik hele turen. På en nattflyging fra Bangkok langt bak i LHs 747 opplevde mannen i nabosetet mitt et lite marerittet. Ikke nok med at han satt innenstengt, og ved siden av en relativt stor kar som meg, men mannen i setet foran la seg ned med en gang, og lenge før matserveringen. Jeg registrerte at fyren tok sovepiller. Og den stakkars sidemannen min, en litt eldre franskmann, ba flyvertinnen om å be mannen foran om å ta opp setet, sa hun at hun ikke kunne gjøre det fordi han sov! Min sidemann hadde store problemer under hele måltidet...

En annen ting som jeg kanskje av og til litt usikker på er: Når er det naturlig å innlede en samtale med sidemann- eller kvinne som man ikke kjenner? Jeg er relativt beskjeden, men vektlegger å være høflig også. Jo lengre strekninger man flyr, jo mer naturlig er det å innlede en samtale. Det hender at jeg flyr innenriks i Norge uten å snakke med sidemannen i det hele tatt. Her er det nok store individueller forskjeller. Nordmenn har jo det med å ikke skulle bry seg med andre. Men det er vel mer naturlig å snakke med sidemannen om bord i et fly enn på trikken?

Det verste jeg har opplevd var på en SAS longhaul flygning der det satt en foran meg som la setet helt tilbake like før flyet tok av. Da jeg sa ifra reagerte han overhode ikke. Jeg sa ifra til flyvertinna om det, men hun bare trakk på skuldrene. Denne personen var også tydelig beruset, men dette førte ikke til at han ikke fikk servering, jeg observerte også at han inntok div. piller. Han ble vanskelig og vrang. Han hadde setet bak under hele turen, også under innflyvning og landing. til tross for at jeg sa ifra om det til kabinpersonalet, "overså" de det. Det virket som om de vare redde for å konfrontere han.
Meget useriøs opptreden av kabinpersonalet. Dette var siste gang jeg fløy SAS på en strekning der man har et valg.

For å snu på det; Det dummeste jeg har opplevd på fly var da jeg satt med setet tilbake på longhaul FRA-HKG og etter matserveringen var ferdig. Da sier plutselig den lille kinesiske dama bak meg: "Unnskyld, kan du ta setet frem? Jeg leser(!)". Hun skulle da absolutt holde boka der seteryggen min var..

Det skal legges til at mannen som gjorde dette antageligvis var flyger, for han hadde en crewbag med 767 klistremerker over hele.

Hehe.. Jeg vet om iallefall én som likte å gi inntrykk av at han var pilot når han var ute på reise, selv om han ikke var det...
En kar med et tvilsomt skille mellom fantasi og virkelighet, som nå har blitt pilot... :drunk:

En gang jeg var i militæret tok jeg et lørdagsettermiddagsfly fra Bodø til Ålesund. Det var svært glissent om bord. Kanskje bare 30-40 i Braathens-flyet. Det var free seating den tiden. Jeg regnet med å få en treseter alene. Jeg satte meg rolig ned på et A-sete ganske langt framme, 5A eller noe sånt. Rett etterpå kom det en ung jente og satte seg på 5C, selv om det var mange ledige tresetere. Ganske ufint, hadde det ikke vært fordi at hun egentlig var ganske fin og egentlig bare hadde lyst å bli kjent med meg. :cool: Men dette er nå 20 år siden....

Folk med mangel på folkeskikk møter man jo over alt. Tror ikke det er annet som gjelder enn å ta hensyn til andre, i enhver situasjon.

Mine erfaringer med "bakoverseter" er verst der det har vært barn inne i bildet, det samme i gjelder barn som sitter og sparker i setet foran uten at foreldrene reagerer.

Å kjøre setet bakover under bespisning er jo en klassiker, jeg tror mange folk rett og slett ikke tenker seg om.

Mine erfaringer med "bakoverseter" er verst der det har vært barn inne i bildet, det samme i gjelder barn som sitter og sparker i setet foran uten at foreldrene reagerer.

haha, ja samme her. satt forran barn en gang på longhaul, å da tenkte jeg det var greit å forsiktig felle ned setet, skulle tro den 4 årige ungen bak nesten bynte å grine. en annen gang når jeg hadde barn forran meg ble det nærmest kjørt karusell med setet opp å ned, opp å ned:S

De gangene vi har reist interkontinentalt med små barn har vi sørget for at en av foreldrene - stort sett meg - har sittet foran minstemann. Eventuelle spark har da kun plaget mine nyrer og jeg har hatt enhver "parental guidance"-mulighet til å legge setet så langt jeg bare vil "fordi slik er det".

Det hører med til historien at vedkommende da femåring i flere måneder før turen hadde uttalt "jeg gleder meg til å sove hele natta på flyet" - noe hun gjorde uten tilførsel av barnemishandling (sovemidler). Planlegging og forarbeid er slettes ikke dumt... Når det er sagt er noen barn mer interessert i å fly enn andre - det skader ikke å gjøre dem interessert i å fly og ikke fore dem med sukker og annen faenskap før man tar av. Stort sett er hyperaktive unger på fly et resultat av foreldrenes dumsnillhet ved å gi dem sjokolade og brus osv. Foreldrene får som fortjent. Hold blodsukkernivået mest mulig stabilt og flyturen blir til å leve med! Dette har jeg prøvd i ganske nøyaktig 20 år ;)

Huff - altfor mange og altfor gamle unger....

folk spiser ikke like fort ferdig... så det er nok enkelte som er tidlig ferdig med å spise.. og vil da begynne å hvile.. så trekker ned seteryggen... mens den som sitter bak fortsatt spiser...

eg pleier å trekke seteryggen sakte og roligt bakover....
men uansett er det verst i en trangt charterfly.. da er nok naturlig ubehageligt å få seteryggen nærmere nesen ..... men sånt er det.. :)

Back