Da er det nok bare et spørsmål om tid før vi får se OSL-ORD også. En etterlengtet destinasjon og stort hull på kartet fra OSL selv om jeg heller skulle sett det komme med SK eller UA for å dra nytte connections videre.
Hvorfor skal de prioritere Oslo? Er det ikke bedre at de prioriterer London, Paris, Roma, Barcelona, osv. hvor de store trafikkstrømmene går? Men strategien er for så vidt ikke klinkende klar siden vi også ser disse nye Max-rutene til perifere amerikanske flyplasser.
Fordi Norge er fremdeles et viktig hjemmemarked, fordi Skandianvia er deres hjemmemarked og de har betydelig feed på OSL og dermed dekke et større behov, fordi de har et meget sterkt brand i Norge, fordi det utvilsomt er et marked for en OSL-ORD rute, fordi det ikke finnes et direktetilbud OSL-ORD og det dermed er begrenset konkurranse, fordi historikken tyder på at destinasjoner i USA stor grad også blir etterfyllt og slynget mellom de andre IC basene i Skandinavia og Europa.
Skal en følge din argumentasjon så burde de jo aldri ha "lansert" SEA fra OSL der pax-grunnlaget er mindre enn ORD, og de burde vel strengt talt også bare legge ned IC ops'ene fra Skandianvia og kun fokusere på de store passasjerstrømmene.
Hvorfor ikke bruge MSP ??? det er jo et sted hvor der er mange skandinaviske efterkommere...Også i min SAS tid undrede jeg mig over, at der ikke var flyvninger til og fra MSP...evt bare som en sommerrute
Hilsen Ole
Hvorfor ikke bruge MSP ??? det er jo et sted hvor der er mange skandinaviske efterkommere...Også i min SAS tid undrede jeg mig over, at der ikke var flyvninger til og fra MSP...evt bare som en sommerrute
Hilsen Ole
Northwest hadde en rute til OSL fra MSP for mange år siden, i 1999. Den gikk kun én sesong, så det har blitt forsøkt uten hell. Jeg vil tro Chicago har større mulighet til å lykkes.
Så du mener en rutenedleggesle for snart 20 år siden er et godt nok argument for at en tilsvarende rute ikke fungerer i dag???
Hvorfor i all verden startet SAS ARN-HKG når Cathay la ned sin rute på 90-tallet?
Du trenger ikke være så latterliggjørende som du virker i ditt innlegg. Det ble skrevet at det var mange med skandinavisk opphav som argument for MSP. Dette gjaldt mer tidligere, de fleste som følte en sterk tilknytning til Skandinavia er enten svært gamle eller har gått bort. Chicago er en langt større by og har et større grunnlag generelt i sitt område.
Vi trenger ikke havne for OT, men skiftende businessklima kan ha betydning for HKG. Kanskje Cathay la ned p.g.a. usikkerhet rundt Kinas overtagelse av området. Dette kan ha endret seg etterpå, men melder seg kanskje igjen da Beijing nå strammer grepet og struper demokratiet i HKG.
Fordi Norge er fremdeles et viktig hjemmemarked, fordi Skandianvia er deres hjemmemarked og de har betydelig feed på OSL og dermed dekke et større behov, fordi de har et meget sterkt brand i Norge, fordi det utvilsomt er et marked for en OSL-ORD rute, fordi det ikke finnes et direktetilbud OSL-ORD og det dermed er begrenset konkurranse, fordi historikken tyder på at destinasjoner i USA stor grad også blir etterfyllt og slynget mellom de andre IC basene i Skandinavia og Europa.
Skal en følge din argumentasjon så burde de jo aldri ha "lansert" SEA fra OSL der pax-grunnlaget er mindre enn ORD, og de burde vel strengt talt også bare legge ned IC ops'ene fra Skandianvia og kun fokusere på de store passasjerstrømmene.
Min argumentasjon? Jeg stilte bare noen spørsmål. Det er ikke helt lett å forstå hva som er strategien til Norwegian, men noe jeg i alle fall har oppfattet er at de vil inn på interkontinentale ruter som har stort passasjergrunnlag. Da er kanskje ikke ruter fra Oslo/Bergen det mest naturlige, eller Cork for den saks skyld, men som sagt finnes det jo eksempler på at de gjør nettopp det også.
Synes å huske at årsaken til Northwest nedla ruten til Oslo fordi det påvirket for mye av ruten minneapolis til amstrdam, passasjer fra skandinavia uteble på den ruten fra AMS.. men kanskje eg feil.. mener også å huske at ruten gikk egentlig bra.
Mener du ORD når du skriver CHI, eller er det flere lufthavner rundt/i Chicago som kan ta i mot langrutetrafikk fra Europa?
Espen
Barbados er eneste destinasjon som har vært fast trafikkert av concorde, utenom London, Paris og New York.