Ønsker ny rullebane på Alta Lufthavn

Someone

Moderator
Medlem
Ønsker ny rullebane på Alta Lufthavn

Sikkert fornuftig, men mistenker det er andre prosjekter som vil bli prioritert før en ny rullebane (dreie dagens) på Alta Lufthavn. Dette vil bedre regulariteten på flyplassen, men står ikke noe om prisen

http://www.altaposten.no/nyheter/20...front_click_place=0&cx_front_click_articles=1
Et selskap i Alta, Saga Utvikling hvor flygesjef Jan Kristensen i FlyViking er sentral, har løpende holdt politikerne i kommunen orientert om selskapets vurdering av både utfordringer og løsninger for Alta Lufthavn. Saga Utvikling har søkt Alta kommune om 150.000 kroner for å få utrede en dreining av rullebana for å sikre bedre regularitet, spesielt vinterstid. Enklere innflyvning hevdes å være svært vkitig for å kunne utvikle reiselivsnæringen med charterflyvninger til og fra Alta.
 
Re: Ønsker ny rullebane på Alta Lufthavn

Hva er problemet med den som er der, er det fremherskende vindretning?

Hva klager pilotene på?
 
Re: Ønsker ny rullebane på Alta Lufthavn

Hva er problemet med den som er der, er det fremherskende vindretning?

Hva klager pilotene på?

Kun sirkling inn til rullebane 29. Kan være utfordrende selv i godt vær med store maskiner. Trang innflyvning og bratt kurve ned til terskel :)
 
Re: Ønsker ny rullebane på Alta Lufthavn

Sånn blir det når du skal trø en flyplass inn i terrenget kor ingen skulle tru at nokon kunne snu!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Ønsker ny rullebane på Alta Lufthavn

Tror ikke de i boligfeltet Kronstad blir noe særlig glad over å få flybråk over hodene sine i tide og utide. Kanskje dette ikke var så dum ide allikevel.
 
Re: Ønsker ny rullebane på Alta Lufthavn

Kun sirkling inn til rullebane 29. Kan være utfordrende selv i godt vær med store maskiner. Trang innflyvning og bratt kurve ned til terskel :)

Vel... man kan jo også lande på 11.

Men med 29-vind må man enten sirkle til 29 eller lande med tailwind om man kommer inn på ILS 11. Særlig med jetmaskiner kan jo det by på utfordringer i vintervær med redusert bremseeffekt og snøbyger/vær under minima for sirkling. Med sirklingsminima på rundt 2000 fot for SK/DY sine B737, blir sirkling fort ikke mulig.
 
Back
Top