Det skal vel sies at jeg aldri har hatt B747 som storfavoritt. Bevares, bra fly og brukbar komfort, spesielt i "gamle dager" før blårussen og konsulenter fant på slimline seter -og doer- samt at det går an å sette setene slik at det er god plass til en dverg uten ben oppi de. Dog bærer den etterhvert preg av at den tross alt er konstruert på midten av -60 tallet.
For ikke lenge siden hadde jeg en a-ha tur med Lufthansa som virkelig viste hva som ruler og hva som ikke gjør det lengre. FRA-EWR i det siste flaggskipet fra Boeing, B747-8I. Med liggeseter og champagne i annen etage, slett ikke dårlig skyss.
Men på returen JFK-MUC var det en eldre, men akk så meget bedre maskin; A340-600. Den raste forbi samtlige konkurrenter, selvsagt med unntak av Concorde, og la seg inn på en tre-delt annenplass sammen med A380 og IL-62.
Uten å kunne vise til noe annet enn ren subjektivitet tror jeg det er det mest stillegående rutefly jeg noen gang har reist med. Måler man litt mer saklig vil den nok komme jevnt ut mot A380, men pga litt mindre kabin og sete langt foran gikk den forbi i Knuts verden.
Den viste at B747 nok ikke er helt med i konkurransen dessverre, det var en svært merkbar forskjell i støynivå i kabinen. Jumboen hevder seg godt i klassen "helt greit", men på pallplass er den ikke lengre. A343 (jeg har ikke prøvd -200 og -500) samt A332/333 og en del DC/MD-produkter synes jeg kommer foran den etterhvert aldrende 747.
Nå er riktignok 346 i ferd med å bli en raskt utdøende rase, LH bytter de ut én mot én med 350, men får jeg valget mellom noe som helst annet og 346 er saken klar!