• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Om SAS, nettverksselskap og LCC'er

Utflyttet

Ute på tur
Jeg satt og myste litt på SAS sin website sitt interaktive rutekart:

http://www.sas.no/Misc/Service_Links_Container/Rutekart/

Ut i fra dette ser det jo ut at det er jo like mye ruter ut fra OSL og ARN som det er fra CPH.

Ser man på markedsføringen til SAS er det bare fokus på billige billetter som gjelder.

Så mellom dette, så lurer jeg på:

- Er ikke rutenettet til SAS så godt som splittet opp i tre nasjonale hub'er som det er?

-Dette at folk sier at SAS sin strategi er så knyttet til CPH ser jo ikke ut til å være tilfelle, de fleste ser jo ut å komme seg greitt til de fleste steder via OSL (for nordmenn) og ARN (for svensker)?

- SAS har jo like mye fokus på å selge billetter billig som LCC'er og hver gang de siste årene SAS har lagt frem tallene sin er det jo pent lansert kampanjer med mer og billigere billetter.

Så er ikke da konklusjonen at SAS i praksis er tre nasjonale LCC'er med hevr sin lille hub, og en ledelse som bare ikke helt har skjønt dette enda?

-A

-Dette at folk sier at SAS sin strategi er så knyttet til CPH ser jo ikke ut til å være tilfelle, de fleste ser jo ut å komme seg greitt til de fleste steder via OSL (for nordmenn) og ARN (for svensker)?
Det er jo bare NYC man kommer seg til utenfor Europa (og ORD fra ARN). Med BGO som hjemmeflyplass, er det så vidt jeg kan se ingen fordel for meg å reise via OSL i stedet for CPH.

Det er jo bare NYC man kommer seg til utenfor Europa (og ORD fra ARN). Med BGO som hjemmeflyplass, er det så vidt jeg kan se ingen fordel for meg å reise via OSL i stedet for CPH.

Det var vel litt av poenget her; de aller fleste steder kommer man seg som nordmann like langt via OSL som CPH, og via ARN like langt for svensker.

-A

Men ved å fly via CPH i stedet for OSL, som mange har mulighet til, får man 1) like bra eller bedre tilbud overalt, både innad i Europa (særlig til sentral-Europa) og til USA/Asia, 2) bonusopptjening og 3) slippe å hente bagasje, gå gjennom toll og sjekke inn på nytt på returen. I tillegg korter det ned den totale reisetiden mange steder. Så for min del trenger ikke ledelsen å innse at de i større grad kan/bør bruke OSL/ARN som hub-er. ;)

For øvrig ser det ikke ut som kartet stemmer helt. Har ikke sjekket nøye, men ser blant annet at Bergen-London vises. Med mindre den ruten åpner i dag, er det kun DY og BA som flyr der.

For meg som bor i Trondheim er det bare fordeler å fly ut i verden via CPH i stedet for OSL, og den store fordelen er å slippe bagasjestyr på hjemturen.
Bare så synd det nesten er umulig å finne slike billetter på sas.no. Av en eller annen grunn skal de uansett dra meg innom OSL, og andre alternativer finnes knapt. Derfor har jeg sluttet å benytte SAS sin egen salgskanal og benytter wf.no i stedet - den siden gir meg det jeg ønsker!

For meg som bor i Trondheim er det bare fordeler å fly ut i verden via CPH i stedet for OSL, og den store fordelen er å slippe bagasjestyr på hjemturen.
Bare så synd det nesten er umulig å finne slike billetter på sas.no. Av en eller annen grunn skal de uansett dra meg innom OSL, og andre alternativer finnes knapt. Derfor har jeg sluttet å benytte SAS sin egen salgskanal og benytter wf.no i stedet - den siden gir meg det jeg ønsker!
Samme her, bor i Bergen og gjør nesten hva som helst for å slippe reise via OSL, dette helvete til transferflyplass.

OT:
Du kanskje allerede visste det, men av og til er det bedre å booke 2 enkeltreiser istedet for t/r på wf.no. Ikke alltid det er mulig å kombinere både ut- og hjemreise via CPH, men 2 enkeltreiser kan gå bedre.

Back