Om håndtering av vintervær på flyplasser etc (splittet)

Midtiblinken

ScanFlyer Gold
Om håndtering av vintervær på flyplasser etc (splittet)

Man kan ikke skylde på de som faktisk dukker opp på jobb, men at landets største flyplass ikke kan holde åpen en Cat3 bane er jo litt uvirkelig. Om det snør mye så går det tregt, og mange turer med brøyte personell mellom x antall landinger er forventet, men derfra til og stenge flyplassen bør det være langt.
De har vel brukt pengene på mer tax free butikker.
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024

De har vel brukt pengene på mer tax free butikker.

Avinor driver ikke taxfree, de bare tar inn leie. Dog med både litt færre passasjerer og endring av taxfreekvoten nye, blir jo inntektene herfra mindre.
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024

Man kan ikke skylde på de som faktisk dukker opp på jobb, men at landets største flyplass ikke kan holde åpen en Cat3 bane er jo litt uvirkelig. Om det snør mye så går det tregt, og mange turer med brøyte personell mellom x antall landinger er forventet, men derfra til og stenge flyplassen bør det være langt.
De har vel brukt pengene på mer tax free butikker.

Var der ikke noe lignende i MUC ifjor:(
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024

Var ikke sikten - selv om Avinor hevdet det.
Heller at brøytemannskapene ikke klarte å ta unna snøen som kom. Sikten var god.

Og at OSL/Avinor i sin iver i å spare penger/automatisering ikke har nok brøytemannskap.
Da GM 'åpnet' hadde man 3 brøytetog. Ett for hver bane (+taxebaner/avkjøringer), og ett brøytetog for sentralomtrådet.
Nå er det max 2 brøytetog. Ett for begge RWYs og ett for sentralområdet. Da klarer de ikke å ta unna snøen fort nok.
I tillegg er det ofte begrensninger på landinger pga 'sentralområdet' - brøyting der, ikke ledige gater osv.
Teoreisk kunne man (kanskje) hatt 4NM mellom landingene. Men pga begrensninger på 'sentralområdet' setter man (f.eks) 6NM mellom landinger. Dette skjedde sjeldent før, men blir hyppig brukt denne vinteren.

Ikke utrolig imponert, selv om de brøytemannskapene som er på jobb gjør en utmerket jobb.

I tillegg har OSL/Avinor sløst bort mange millioner av budsjettet på det fullstendig mislykkede prosjektet med å automatisere brøytingen.
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024

Har Lan hatt en finger i spillet? Når man ser hva andre flyplasser i land der det snør noen få ganger i året får til så kan man forvente at Norge med alt av erfaring med vinter skal få det til? Rikeste land i verden og….
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024

Har Lan hatt en finger i spillet? Når man ser hva andre flyplasser i land der det snør noen få ganger i året får til så kan man forvente at Norge med alt av erfaring med vinter skal få det til? Rikeste land i verden og….
Av nysgjerrighet: Har du noen eksempler på slike flyplasser?
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024

Har Lan hatt en finger i spillet? Når man ser hva andre flyplasser i land der det snør noen få ganger i året får til så kan man forvente at Norge med alt av erfaring med vinter skal få det til? Rikeste land i verden og….


Norge er ikke det rikeste landet i verden, selv om vi liker å tro vi er verdensmestre i det meste så er det vel stort sett bare på ski vi er stabilt verdensmestre i...



Lan? Local area network? Hvilke flyplasser er dette?
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024

For eksempel de fleste i nord øst USA.

CBS News, 7/1 i år:
BOSTON - The first snow storm of the season is not just causing problems on Massachusetts roads, it's also creating headaches for those flying into or out of Logan Airport.

There were more than 150 flight cancellations and over 180 delays to and from Logan as of 1 p.m., according to the FlightAware website.

The FAA's website said a "ground delay" at the Logan is averaging 103 minutes due to snow and ice.

The airport said in a social media post Saturday that "cancellations are expected" and travelers should check their flight status with the airline before heading to Logan.

Jeg spør som sagt av nysgjerrighet, og fordi det er beredskapsfaglig og samfunnsøkonomisk interessant: Hvor store ressurser skal samfunnet bruke på å sikre seg mot negative konsekvenser av «mye» vær? OSL klarer fint å operere i vanlig vintervær. Burde de også klart seg bedre i forrige uke? Hvor mye ville det koste? Og - skal det samme gjelde på alle Avinors større lufthavner?

I disse diskusjonene dukker det ofte opp argumenter om at «andre land klarer det mye bedre». Det kan godt hende det er tilfelle, men det skal ikke mye til for å finne ut at påstandene ofte faller gjennom og ikke kan backes opp med fakta.

Jeg sier ikke at det gjelder dine påstander, og tar gjerne imot gode og konkrete eksempler. Det er som sagt svært interessant hvordan andre aktører stiller seg til disse dilemmaene - hvor mye skal vi betale for litt bedre regularitet i sjeldne ekstremsituasjoner» og hvilke tekniske / operasjonelle løsninger velges for å håndtere dem.
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024

CBS News, 7/1 i år:
BOSTON - The first snow storm of the season is not just causing problems on Massachusetts roads, it's also creating headaches for those flying into or out of Logan Airport.

There were more than 150 flight cancellations and over 180 delays to and from Logan as of 1 p.m., according to the FlightAware website.

The FAA's website said a "ground delay" at the Logan is averaging 103 minutes due to snow and ice.

The airport said in a social media post Saturday that "cancellations are expected" and travelers should check their flight status with the airline before heading to Logan.

Joda, kanselleringer blir vanlig på slike dager grunnet et veldig begrenset volum. De stenger sjelden eller aldri i mer enn noen minutter. Mitt poeng er at Oslo stenger i timesvis, og tvinger fly fra hele verden til og lande andre plasser. Om det er i Norge eller ikke. Boston, med Kennedy, Newark, DC osv må ofte begrense volum men da har de som kommer inn fra utland første prioritet. Her er selvsagt brukelig flyplass med toll en kriterie men også de problemer som oppstår om fly med flere hundre må lande på andre flyplasser med den fare at crewet vil gå ut på tid. Så da blir det mer venting eller kansellering for de fra f eks NY til Florida der det er 10 om dagen og sikkert i Oslo og med de mengder fly til og fra Bergen, SVG osv.
Boston er vant til vinter, mer enn de andre jeg nevner her. Men de gjør en stor jobb i JFK og EWR de to dager året det virkelig snør der.
Klart dette koster, selskapene har 30-40 de ice trucker og flyplassen haugevis av ploger som står mesteparten av tida. Men det må kunne forventes på de største flyplassene, og i Oslo i et land under Nordpolen som bør være vant til vinter.
Og unnskyld, så for sent at jeg begynte og skrive i midten, for sent og forandre på.

Jeg spør som sagt av nysgjerrighet, og fordi det er beredskapsfaglig og samfunnsøkonomisk interessant: Hvor store ressurser skal samfunnet bruke på å sikre seg mot negative konsekvenser av «mye» vær? OSL klarer fint å operere i vanlig vintervær. Burde de også klart seg bedre i forrige uke? Hvor mye ville det koste? Og - skal det samme gjelde på alle Avinors større lufthavner?

I disse diskusjonene dukker det ofte opp argumenter om at «andre land klarer det mye bedre». Det kan godt hende det er tilfelle, men det skal ikke mye til for å finne ut at påstandene ofte faller gjennom og ikke kan backes opp med fakta.

Jeg sier ikke at det gjelder dine påstander, og tar gjerne imot gode og konkrete eksempler. Det er som sagt svært interessant hvordan andre aktører stiller seg til disse dilemmaene - hvor mye skal vi betale for litt bedre regularitet i sjeldne ekstremsituasjoner» og hvilke tekniske / operasjonelle løsninger velges for å håndtere dem.


Her må jeg skrive bla bla på ti ord for og få det publisert. Igjen unnskyld at det ble slik.
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024

CBS News, 7/1 i år:
BOSTON - The first snow storm of the season is not just causing problems on Massachusetts roads, it's also creating headaches for those flying into or out of Logan Airport.

There were more than 150 flight cancellations and over 180 delays to and from Logan as of 1 p.m., according to the FlightAware website.

The FAA's website said a "ground delay" at the Logan is averaging 103 minutes due to snow and ice.

The airport said in a social media post Saturday that "cancellations are expected" and travelers should check their flight status with the airline before heading to Logan.

Jeg spør som sagt av nysgjerrighet, og fordi det er beredskapsfaglig og samfunnsøkonomisk interessant: Hvor store ressurser skal samfunnet bruke på å sikre seg mot negative konsekvenser av «mye» vær? OSL klarer fint å operere i vanlig vintervær. Burde de også klart seg bedre i forrige uke? Hvor mye ville det koste? Og - skal det samme gjelde på alle Avinors større lufthavner?

I disse diskusjonene dukker det ofte opp argumenter om at «andre land klarer det mye bedre». Det kan godt hende det er tilfelle, men det skal ikke mye til for å finne ut at påstandene ofte faller gjennom og ikke kan backes opp med fakta.

Jeg sier ikke at det gjelder dine påstander, og tar gjerne imot gode og konkrete eksempler. Det er som sagt svært interessant hvordan andre aktører stiller seg til disse dilemmaene - hvor mye skal vi betale for litt bedre regularitet i sjeldne ekstremsituasjoner» og hvilke tekniske / operasjonelle løsninger velges for å håndtere dem.

Selv var jeg «hjemme» i Norge under denne stormen, og det var jo ikke bare OSL som stengte, satt varmt og godt ved Kolbotn stasjon og der gikk det ingen tog. Det eneste kollektiv tilbudet som fungerte mellom Ski og Oslo var nettopp disse miljøvennlige e-bussene som på den strekningen gikk 2 gnager i timen.

Å bruke ekstremvær som dette som argument mot disse nye bussene når i bunn og grunn allt annet stod stille også, det er som Cloudmaster er inne på, det vil koste enorme summer å være klar til å opprettholde normal trafikk i slike situasjoner.

Ja i ekstrem kulde blir det begrensninger på rekkevidden på disse e-ledd bussene, men framkommeligheten med Diesel Leddbussene er kun marginalt bedre - begge sliter med at drivkraften (motor) og drivakslene er på det bakerste leddet og som en god venn fra SAS Flybussen sa, dette leddet dytter i stor grad i alle retninger.

I motsetning til en Diesel Leddbuss, hvor fremkommligeten er strukket minst like langt som en 737-MAX 10, er e-plattformen relativt enkel å modifisere til betydelig bedre fremkommlighet, det er relativt enkelt å legge til drivkraft på en aksel til og oppnå 100% «fire hjulstrekk» - tenk Tesla «Dual Engine» og la computere styre / lage differensial ér

Såvidt jeg forstår er den første MAN e-Leddbussen modifisert slik.
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024

Joda, is og problemer med ledd er en ting, men og ikke ha nok rekkevidde er en annen. Ledd bussene i NYC går på naturgass, men Norge har jo ikke gass….
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024

Jeg husker veldig godt den første vinteren på Gardermoen. Den endte med at jeg rømte landet. ;)

Vi hadde flere perioder med sne, is, icy fanblades. og annen moro, som ikke var beskrevet i noen stortingsmeldinger, men som de ‘gamle’ Gardermo-ansatte visste ville komme. I tillegg til informasjonssystemer som stadig knelte og ikke var i stand til å håndtere trafikkflyten. Det tok noen år å få orden på dette.
Men å få 30+ avganger i timen gjennom snøbrøyting og deicing når det laver ned - det går bare ikke.
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024

Jeg husker veldig godt den første vinteren på Gardermoen. Den endte med at jeg rømte landet. ;)

Vi hadde flere perioder med sne, is, icy fanblades. og annen moro, som ikke var beskrevet i noen stortingsmeldinger, men som de ‘gamle’ Gardermo-ansatte visste ville komme. I tillegg til informasjonssystemer som stadig knelte og ikke var i stand til å håndtere trafikkflyten. Det tok noen år å få orden på dette.
Men å få 30+ avganger i timen gjennom snøbrøyting og deicing når det laver ned - det går bare ikke.

Det gjør det ikke. Men og klare og brøyte nok til og få fly fra Thailand og Dubai på bakken det forventer jeg. I alle fall gjøre det som er mulig. Norge har og vil ha vinter i en stund til.
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024

Joda, is og problemer med ledd er en ting, men og ikke ha nok rekkevidde er en annen. Ledd bussene i NYC går på naturgass, men Norge har jo ikke gass….


Bussbransjen hadde gass på slutten av 90-tallet og inn i 2000-tallet. Så fant politikerne ut at gass var ikke så miljøvennlig som det først var sagt + el-kjøretøy var nullutslipp og vi skal jo redde verden så da blir det EL busser. En annen ting er at i anbudene til flere busselskap er det krav om miljødekk, har vinteregenskaper som helårsdekkene på 80-tallet. Så EL/Diesel eller gass, bussene kommer ikke frem pga ikke skodd for føre.


FQTV
 
Re: Vinterværtråden 2023/2024

I tillegg har OSL/Avinor sløst bort mange millioner av budsjettet på det fullstendig mislykkede prosjektet med å automatisere brøytingen.

Hvor har du dette fra? Prosjektet er et innovasjonsprosjekt og har møtt på noen tekniske utfordringer. Noe som ikke er spesielt uvanlig i innovasjonsprosjekter. Prosjektet arbeider videre og det er stor tro på at den endelige løsningen vil være god, og da er ikke de forbrukte pengene bortkastet.

Espen
 
Re: Om håndtering av vintervær på flyplasser etc (splittet)

Jeg bor rett ved Gardermoen, og at de i det hele tatt har klart å ta ned så mange fly som de gjorde disse dagene er helt utrolig.
Tidvis så snødde det så mye at jeg ikke kunne se mer en 10-15 meter.
Bilene gikk kontinuerlig på banen, men når det kommer mer ned bak bilen en det den klarer å brøyte bort blir det vanskelig.
Å når det snær såpass tett at det ikke er mulig å se rullebanen eller lysene så er det greit å ta en liten pause.
 
Re: Om håndtering av vintervær på flyplasser etc (splittet)

Jeg bor rett ved Gardermoen, og at de i det hele tatt har klart å ta ned så mange fly som de gjorde disse dagene er helt utrolig.
Tidvis så snødde det så mye at jeg ikke kunne se mer en 10-15 meter.
Bilene gikk kontinuerlig på banen, men når det kommer mer ned bak bilen en det den klarer å brøyte bort blir det vanskelig.
Å når det snær såpass tett at det ikke er mulig å se rullebanen eller lysene så er det greit å ta en liten pause.

Ser ikke mye på Cat3, poenget er at det ikke er vits i og brøyte seg i hjel for og få 25 fly til Bergen. Men derfra til og stenge slik at de som er i lufta ikke kan komme seg ned, bør være langt.
 
Re: Om håndtering av vintervær på flyplasser etc (splittet)

Ser ikke mye på Cat3, poenget er at det ikke er vits i og brøyte seg i hjel for og få 25 fly til Bergen. Men derfra til og stenge slik at de som er i lufta ikke kan komme seg ned, bør være langt.

Hva gjør du da når det er fullt på rampen …? Skal du ha 25 fly ned, må du få dem avgårde også.
 
Back
Top