Blackhawk
ScanFlyer Gold



Spotting, fly-bonanza, og Phaeton: Del 1:
"Frankfurt: Main (FRA), samt leiebilen: VW Phaeton"
Flyreisen var med SAS og B736 på ruten: OSL-FRA, spotting og
bilder fra Frankfurt: Main (FRA). Så henting av leiebilen hos
Europcar, og senere kjøring fra Frankfurt til Amsterdam i
Nederland, inkl.spotting på Amsterdam: Schipol (AMS). Så retur med
SAS og MD-82 fra AMS til CPH, og nok en tur med MD-82 på siste leg
fra CPH til OSL. La oss bare sette i gang med bildene fra
Frankfurt: Main (FRA) med det samme:

Over: TAM med B777-300ER, og reg.: "PT-MUC". Maskinen hadde sin
første flyvning pr. des. 2008, og er dermed fire år.

Over: Iran Air med Airbus A300-600, og reg.: "EP-IBB". Maskinen ble
levert ny til selskapet pr. des. 1994, og er dermed snart 19 år gammel.


Over: Lufthansa med Airbus A380-800, og reg.: "D-AIMC". Levert ny
til LH pr. aug. 2010, maskinen er litt under tre år gammel. Bærer
navnet: "Peking", så det vanker ikke særlig med bonuspoeng for å gjette
at A380-maskinene til LH ofte er innom Narita med andre ord.

Over: United Airlines med B767-400ER, og reg.: "N76062". Opprinnelig
levert til Continental Airlines (som maskinen bærer tydelig preg av),
pr. mars 2002, så overført til United Airlines pr. juli 2011. Maskinen
er litt under 11 år.

Over: Vietnam Airlines med B777-200ER, og reg.: "VN-A150". Levert
ny til selskapet (via ILFC) pr. des. 2005, og er dermed ca. syv år.

Over: Royal Jordanian Airlines med Airbus A321-200, og reg.: "JY-AYV".
Levert ny til selskapet pr. juni 2012, maskinen er dermed knappe
6 måneder.

Over: Condor (Thomas Cook Tyskland) med B767-300ER, og reg.: "D-ABUA".
Maskinen ble levert ny til Condor pr. okt. 1992, og har dermed rukket
å bli litt over 20 år gammel - dog med ettermonterte winglets.


Over: Emirates med B777-300ER, og reg.: "A6-ECS". Levert ny til selskapet
pr. juli 2009, snart 3.5 år gammel.

Over: TAM med Airbus A330-200, og reg.: "PT-MVS". Maskinen ble levert
ny til selskapet pr. mai 2010, og er dermed i underkant av tre år.

Over: JAL (Japan Airlines) med B777-300ER, og reg.: "JA735J". Maskinen
ble levert ny til JAL pr. juli 2006, og er ca. 6.5 år gammel. Den har
følgende seatconfig: F9/C63/W44/Y156, hele fire klasser med andre ord.

Over: Air France med Airbus A318-100, og reg.: "F-GUGN". Levert til
selskapet pr. okt. 2006, maskinen er dermed litt over seks år gammel.
Den minste modellen til Airbus, personlig synes jeg den nesten
ligner mer på en privat business/executive-jet - lekker!

Over: Air Namibia med Airbus A340-300, og reg.: "V5-NME". Opprinnelig
levert til Air France som "F-GNIE" pr. april 1994. Så over til Sabena
(!!), pr. april 1997 - som følgelig opphørte pr.
7. nov 2001. Maskinen ble så satt til oppbevaring, før Lufthansa overtok
maskinen pr. okt. 2002, før Air Namibia overtok den pr. nov. 2005.
A340-maskinen nærmer seg snart sine 19 år.


Over: info-skjermene på Frankfurt: Main (FRA) er absolutt informative,
dersom man ser litt bedre etter på skjermene - ser man egne mindre
knapper for "OPS - Inbound" og "OPS - Outbound", dermed kan man få
sett mye nytting informasjon fra Operations - og har følgelig ganske
god oversikt over avgang/ankomst-destinasjon, flytype, registrering,
posisjon, samt alle tidspunkt, meget imponerende at flyplassen tilbyr
tilgang til denne infoen - glimrende for oss med flyinteresse over
gjennomsnittet.