• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Økning i februar 2009

MartinL

ScanFlyer Dusty
Økning i februar 2009

Norwegian melder om en minimal oekning for februar 2009.
Februar 2009 har foroeverig en dag mindre enn 2008.

I februar 2009 reiste nærmere 670 000 passasjerer med Norwegian, en økning på en prosent sammenlignet med samme måned i 2008. Kabinfaktoren holdt seg stabil.

Ner om tallene her:
http://hangar.no/news/117/ARTICLE/2580/2009-03-06.html
 
Re: Økning i februar 2009

Pene tall på papiret, men blir det noe annet enn rødt når man summerer?
 
Re: Økning i februar 2009

Det er uansett hvordan man ser på det, sterkt å holde kabinfaktoren stabil i dette markedet.
 
Re: Økning i februar 2009

Problemene til DY vil først vise seg når veksten virkelig stopper opp. Spesielt når 42 nye fly etterhvert skal betales. Med mindre økonomien mirakuløst forbedrer seg innen jul tipper jeg de må hente penger innen sommeren 2010 eller må utsette leveranser. Både DY og SAS er shorte kandidater i dagens marker og kommer til å levere blodrøde tall for Q1
 
Re: Økning i februar 2009

Passasjerer +6%, men hvor stor produksjonsøkning har de hatt i samme periode?
 
Re: Økning i februar 2009

Her er det noe talltull ute og går. Jeg tror det skal stå "nærmere 570 000 passasjerer" i hangar.nos artikkel, ikke "nærmere 670 000".

TCAS, du må jo lese artiklene det linkes til. Der står det økning i produksjonen av setekilometer på 15%, og økning i solgte setekilometer på 14%.
 
Re: Økning i februar 2009

TCAS, du må jo lese artiklene det linkes til. Der står det økning i produksjonen av setekilometer på 15%, og økning i solgte setekilometer på 14%.

...det fikk jeg ikke med meg :)
 
Re: Økning i februar 2009

Det skal nok være "nærmere 670000". Sjekket opp forrige måneds tall på norwegian.no, og hvis en da legger til en økning blir det riktig.

Forrige måneds tall: http://www.norwegian.no/sw39216.asp

Da er det vel fordelingen blant Norwegians enheter som skaper en viss forvirring, i alle fall for meg, Dagens næringsliv og Hangar.no:)
 
Last edited:
Re: Økning i februar 2009

The total number of passengers flown by norwegian.no in February 2009 was 568 975 compared to 538 620 last year, an increase of 30 355 passengers (6 %), and a 14 % increase in passenger traffic.
• Total passenger traffic (RPK) increased by 14 %, compared to last year.
• Total capacity (ASK) increased by 15 %, compared to last year.
• The cabin factor was 78 %, which is equivalent to the same period last year.
• The company estimates a yield around NOK 0.64 for February 2009 (+8 %)

The total number of passengers flown by Norwegian.se in February 2009 was 100 494 compared to 122 743 last year, a decrease of 22 249 passengers (- 18 %). Passenger traffic (RPK) increased by 37 % during the same period.
• Total passenger traffic (RPK) increased by 37 %, compared to last year.
• Total capacity (ASK) increased by 27 %, compared to last year.
• The cabin factor was 78 %, which is an increase of 6 percentage points compared to the same period last year.
• The company estimates a yield around NOK 0.47 for February 2009.
 
Re: Økning i februar 2009

Det er uansett hvordan man ser på det, sterkt å holde kabinfaktoren stabil i dette markedet.

Ja, men hvis nå DY likevel ikke tjener penger med en så høy kabinfaktor, da er det noe som er feil. Jeg vil si at det beviser at det ikke er noe poeng å pøse ut såkalte billigbilletter for å fylle flyene hvis det ikke blir penger av det. Kjos blir kanskje nødt til å øke prisene sine litt?
 
Re: Økning i februar 2009

Ja, men hvis nå DY likevel ikke tjener penger med en så høy kabinfaktor, da er det noe som er feil. Jeg vil si at det beviser at det ikke er noe poeng å pøse ut såkalte billigbilletter for å fylle flyene hvis det ikke blir penger av det. Kjos blir kanskje nødt til å øke prisene sine litt?

Hensikten med å pøse ut et volum med såkalte billigbilletter er å skaffe cash til fremtidige operasjoner. DY´s beredskapslikviditet er derfor basert på nettopp disse periodiske tilbudene og forutsetter at alt blir solgt. Akkurat dét burde ikke være vanskelig til de prisene det her er snakk om.

Vi får avvente til Q1-tallene foreligger.
 
Re: Økning i februar 2009

Ja, men hvis nå DY likevel ikke tjener penger med en så høy kabinfaktor, da er det noe som er feil. Jeg vil si at det beviser at det ikke er noe poeng å pøse ut såkalte billigbilletter for å fylle flyene hvis det ikke blir penger av det. Kjos blir kanskje nødt til å øke prisene sine litt?

Ifølge Someone i en annen tråd så tjener DY penger på operasjonene sine i Norge, men det er nok et poeng at man kanskje burde vurdere å øke det generelle prisnivået noe for både DY og SK. Jeg er riktignok litt usikker på effekten av prisøkning på etterspørselen, så for alt jeg vet kan det være at det er best å ha lave priser som i dag fremfor å øke prisene og selge noen færre billetter. Kostnaden ved å betjene en ekstra kunde er nok helt marginal så lenge flyet går, og da kan det tenkes at de ekstra kundene som kun er villige til å betale 250 kr for å fly fra OSL til BGO bidrar mer til dekning av faste kostnader enn hva 50 kr ekstra på billettprisen gjør (hensyn tatt til at x antall individer da ikke flyr).
 
Re: Økning i februar 2009

..men det er nok et poeng at man kanskje burde vurdere å øke det generelle prisnivået noe for både DY og SK.

Nå er vel ikke dette noe man bare kan bli enig om uten å havne dypt inn i prissamarbeidsproblematikk.
 
Re: Økning i februar 2009

@TOS


Begge selskaper gjor dette faktisk.
For rent psykologiske grunner er det viktig a ha en svaert lav startspris.

Norwegian arbeider med baggage fee etc, SAS har bestillingsgebyrer. Dette gir dem i minst 50 NOK pa hver reise extra. Dette har vesentlig effekt pa bunnlinja.

Hovedmal ma vaere a fylle flyene. DY har klart a fa 78% av sine seter i Norge solgt, mens i SAS er nesten hver 2. sete ledig. Da bör man ikke snakke sa mye om priser, da ma man snakke om man har generelt sett for store fly eller for mye flygninger.

Hva tallene av DY er "verdt" kan en sammenligning med EasyJet og Ryanair vise. Easy har enda höyre setebelegg, mens deres vekst er negativ med heile 6,8% for antall pax (Easy ikke oppgir antall ASK i sine maneds-tall).
 
Re: Økning i februar 2009

Norwegian har veldig god kabinfaktor, mye bedre enn SAS. Det er åpenbart at en del av disse passasjerene er reisende på billetter til svært lav pris, men i disse tider er det beundringsverdig at Norwegian klarer å få folk til å reise såpass mye likevel. Da blir kunderelasjoner oppretthold, utviklet og innledet. At man reiser billig en vei, trenger ikke å bety at man gjør det begge veier. Og at billetten er billig gjør at man kanskje bruker litt ekstra om bord, at man gledelig bestiller sete og bagasje.
 
Re: Økning i februar 2009

Norwegian arbeider med baggage fee etc, SAS har bestillingsgebyrer. Dette gir dem i minst 50 NOK pa hver reise extra. Dette har vesentlig effekt pa bunnlinja.

Det man ikke skal glemme når det gjelder både DY og SK er at staten også stikker av med "skjulte" avgifter innenlands - så av SAS sine 25 kroner og DY sine 40 for en bag så får ikke de alle pengene (selv om mange velger å tro det). Og dette gjelder jo også billettprisen. (Dessuten: SAS tar kr. 25 i booking gebyr nå, så det blir halvparten av det du snakker om.)
 
Re: Økning i februar 2009

Bare 30K flere passasjerer enn i februar i fjor tyder paa at DY begynner aa merke kjoeret som alle andre. Tipper vi i maanedene fremover vil se at det ikke kommer noe vekst og at kanskje passasjertallene gaar ned istedetfor opp..
 
Re: Økning i februar 2009

Bare 30K flere passasjerer enn i februar i fjor tyder paa at DY begynner aa merke kjoeret som alle andre. Tipper vi i maanedene fremover vil se at det ikke kommer noe vekst og at kanskje passasjertallene gaar ned istedetfor opp..

Talle lyver noe. Feb 08/09 har en mindre dag.

Beregner man tallene for 08 opp mot 28 dager (som i år) hadde Norwegian ca 520.000 reisende. Sammenligner man dette tallet mot 568.925 i feb 09, er veksten på ca 48.000 pax (ca 9%).
 
Back
Top