Oh happy day-SAS fjerner forhatt gebyr

Dash

ScanFlyer Gold
Removal of Service Fee
Effective 12AUG14, SAS will no longer charge any Service Fee for tickets sold in SAS Digital channels.
Valid for tickets sold on/after 12AUG14, applicable in all markets.

Note: Service fee for Travel Pass Pay as you fly (TPC) will be removed 12AUG14 and Service Fee for Travel Pass Prepaid (TPI and TPM) will be removed 20AUG14.

Dette forstår jeg ikke helt. Jeg trodde SAS hele tiden har sagt at dette er noe de er pålagt å ta fra sine kunder pga en eller annen avtale med IATA, eller noe slikt?

Så dette betyr i praksis at tilbudsbilletter vil øke i pris..

Nå selges 399/599,- billettene for 369/569,- slik at man "sparer" 30 kr på en tur/retur..

Ja, men er det nå slik at man ikke lenger er underlagt dommen fra dansk høyesterett...? Det var det jeg ikke helt forstod. I den tråden du viser til så nevnes det forøvrig IATA avtaler.

Kanskje noe har skjedd i sakens anledning? :stir

Kanskje noe har skjedd i sakens anledning? :stir

Ja, og det er nettopp det jeg spør om. Hva har skjedd siden man nå plutselig ikke er bundet av en dom man tidligere har vært bundet av?

synsing:
Kanskje de har etablert et nytt firma i et annet land hvor dansk lov ikke gjelder, og at det er dette firmaet som juridisk sett selger billettene (på vegne av morselskapet) i de "digitale kanalene".

Kanskje det var derfor alle tilbudsprisene (som jeg fant) over dammen var 30 kr dyrere enn annonsert, de var for tidlig ute med å korrigere grunnprisen?

synsing:
Kanskje de har etablert et nytt firma i et annet land hvor dansk lov ikke gjelder, og at det er dette firmaet som juridisk sett selger billettene (på vegne av morselskapet) i de "digitale kanalene".

synsing II;
Eller at SAS i årevis bare har brukt dette som bortforklaring for å kunne ta gebyret. Det har hele veien vært stilt spørsmålstegn rung gyldigheten av denne danske dommen i den konteksten SAS har argumentert.

Uansett greit at det har gått opp for dem at de faktisk har gitt bort 30 kr på t/r reiser i forbindelse med kampanjeprising og annonsering generelt.

Så bra at de fjerner det gebyret. Også kan de fortsette i det sporet og begynne og tilbakebetale gebyret for setereservering når reisen blir kansellert 2 min etter bestilling. Tåpelig av SAS.

Her er gebyret forklart:

Tillægget blev indført for mere end 10 år siden, da SAS fjernede salgsprovisionen til rejsebureauerne. Formålet med tillægget var at sikre, at der ikke skete en konkurrenceforvridning, så SAS kunne sælge flybilletterne billigere, når rejsebureauerne var blevet tvunget til at sikre deres indtjening gennem honorarer, der skulle lægges oveni billetprisen i stedet for den tidligere inkluderede provision.

http://www.check-in.dk/sas-tog-rejsebureauerne-paa-sengen#.U_GSpk04Ves

Hvis ikke dansken min har sviktet meg totalt, vil jeg vel si at det er nevnt, selv om SAS ikke er direkte sitert ...

Hos SAS var holdningen, at salgstillægget var utidssvarende, og at man sammen med flyselskabets jurister havde vurderet, at der ikke var nogen hindringer for at fjerne det.

Hvis ikke dansken min har sviktet meg totalt, vil jeg vel si at det er nevnt, selv om SAS ikke er direkte sitert ...
Selv om jeg ikke er noe fan av gebyrer, hvorfor bruke penger, les: jurister, på å fjerne inntekt??? Er det en slags ny strategi for å tape mer penger??????

Selv om jeg ikke er noe fan av gebyrer, hvorfor bruke penger, les: jurister, på å fjerne inntekt??? Er det en slags ny strategi for å tape mer penger??????

Du skal ikke se bort fra at de fleste fares øker med 30kr og at inntekten dermed øker på reisebyråbilletter.

Merker at tur-retur billetter er noen småkroner billigere hos Sas enn WF nå. (iallefall der minst et leg er med Widerøe)
Ikke at 20 kr betyr allverdens riktignok...

Back