Offisielle kilder for om flyet er i rute?

KnutW

Speedbird Concorde
Medlem
De fleste flyselskap jukser seg til et kvarter forsinkelse før de selv innrømmer at de er forsinket. Dermed er tallene de selv oppgir lite å stole på, og spørsmålet er om det finnes noen åpen tilgjengelig kilde til informasjon om de ulike selskapenes evne til å holde rutetiden? Altså en oversikt basert på «actual off-block time», uten tillegg av de 15 minuttene selskapene gir seg selv.

All offisiell statistikk er basert på 15 minutter. Ellers har de fleste selskaper egne interne målinger, men de bruker da andre parametre, som 0, 2, 3 eller 5 minutter f.eks. Disse deles vel normalt ikke eksternt.

Jupp. Vi bruker f.eks. 3 minutter internt og utover det div. koder for hva som var årsak til forsinkelsen. Ved flere årsaker blir minuttene fordelt utifra hvor mange minutter hver enkelt årsak utgjorde.

Men uansett: All statistikk er triksing med tall ;P. There are lies, damned lies - and statistics, som salige Benjamin Disraeli sa.

Følger man med på f.eks. avinor.no så står jo flyet som ”Avreist" når det forlater gate.
Men med deice, slottider og andre ting kan det være lenge til flyet faktisk tar av.. (det vil dog akkumuleres i landingstiden på neste flyplass..)

Følger man med på f.eks. avinor.no så står jo flyet som ”Avreist" når det forlater gate.
Men med deice, slottider og andre ting kan det være lenge til flyet faktisk tar av.. (det vil dog akkumuleres i landingstiden på neste flyplass..)

Take-off / landings-tiden har ingenting med rutetiden å gjøre. Det er off/on - block som er publisert rutetid. De fleste flyselskapene bruker en gjennomsnittsberegning på tidsbruken på bakken som legges til flytiden.

Last edited:
De fleste flyselskap jukser seg til et kvarter forsinkelse før de selv innrømmer at de er forsinket. Dermed er tallene de selv oppgir lite å stole på, og spørsmålet er om det finnes noen åpen tilgjengelig kilde til informasjon om de ulike selskapenes evne til å holde rutetiden? Altså en oversikt basert på «actual off-block time», uten tillegg av de 15 minuttene selskapene gir seg selv.
1. Forstår ikke premisset ditt her
2. Alt inntil 15 min er ikke en forsinkelse
3. Hvis det du etterspør er punktlighetstall er Cirium din venn. Du kan få tilsendt OTP-rapport fra dem på mail hver måned hvis du henvender deg. Mye interessant i den, f.eks. at Icelandair var best på ankomst i juni men ikke avgang, hvor mindre slotdelays for islendingene nok er største delen av grunnen til det

På Avinors sider (Gardermoen) logger de ofte en tid som hverken passer med landingstid eller parkert på gate tid.

Skjønner ikke helt hvilke data de forholder seg til.

Take-off / landings-tiden har ingenting med rutetiden å gjøre. Det er off/on - block som er publisert rutetid. De fleste flyselskapene bruker en gjennomsnittsberegning på tidsbruken på bakken som legges til flytiden.
Vel, litt har det jo. Men jeg var muligens unøyaktig.
Min erfaring er at avinor.no blir oppdatert med ”avreist 12:43” når de pusher fra gate, men at de blir registrert som ”landet” når hjulene toucher asfalten. Alt annet likt kan man si at man alltid ”tjener" 5-6-7 minutter på denne måten å registrere en gitt flyging på, siden man ennå ikke er on-block.

Men at de oppgitte rutetidene er et slags gjennomsnitt er vi sikkert enige om. Sola-Gardermoen er vel offisielt 55 minutter, men selve flytiden er vel egentlig 34-35 min, sånn ca.
Det var forsåvidt ikke et svar på det opprinnelige spørsmålet ditt, mer en kommentar...

1. Forstår ikke premisset ditt her
2. Alt inntil 15 min er ikke en forsinkelse
3. Hvis det du etterspør er punktlighetstall er Cirium din venn. Du kan få tilsendt OTP-rapport fra dem på mail hver måned hvis du henvender deg. Mye interessant i den, f.eks. at Icelandair var best på ankomst i juni men ikke avgang, hvor mindre slotdelays for islendingene nok er største delen av grunnen til det

1: Premisset er avvik fra oppgitt rutetid. Hvis et fly i følge rutetabellen skal gå klokken 12:00 så er det tidspunktet det skal være «off-block», altså sette seg i bevegelse.

2: Dersom ovennevnte fly er off-block 12:01 eller senere er det forsinket.

3: Ref pkt. 2. Det jeg lurer på er om det finnes en statistikk/oversikt som viser nøyaktig forsinkelser, ikke de som er 16 minutter eller mer forsinket.

1: Premisset er avvik fra oppgitt rutetid. Hvis et fly i følge rutetabellen skal gå klokken 12:00 så er det tidspunktet det skal være «off-block», altså sette seg i bevegelse.

2: Dersom ovennevnte fly er off-block 12:01 eller senere er det forsinket.

3: Ref pkt. 2. Det jeg lurer på er om det finnes en statistikk/oversikt som viser nøyaktig forsinkelser, ikke de som er 16 minutter eller mer forsinket.

Som nevnt over, alle offisielle tall er basert på de myndighetsregulerte 15 minuttene. Alt annet er selskaps- eller flyplassinterne tall. Og siden de er basert på forskjellige standarder, finnes det intet samlet.

Back