Officielt: A321neoLR

Dette er på tide at de kommer opp med en arvtager til 757. Men må si 757 er penere enn A321.
Vil tippe Boeing kommer med 737 max9 ER med tilsvarende rekkevidde selv om ønskescenarioet er 757MAX.
 
Det blir jo sagt hos Leeham at det er mye mindre å hente ut av B737 MAX9 enn det er av A321NEO. Spørsmålet er om Airbus ikke klarer å ta dette markedet alene. 757 går inn i pensjon etterhvert og Boeing har ingen arvtaker klar. Airbus klarer nå å hente ut 85-90% av det 757 klarer og er en mye verdigere arvtaker nå, enn tidligere. Hvis Boeing slenger seg rundt og annonserer en ny 757, så vil det gå flere år før den kan komme til markedet, og Airbus vil nå kunne ta øvre del av markedet i Single aisle segmentet fra Boeing.

Genistrek fra Airbus.
 
Vil dette flyet gi så lave driftskostnader at den blir aktuell for low cost carriers? Tenker at dette flyet vil være en fin måte å starte opp long haul for mindre selskaper hvis kostnadene er lave. Er dog himmelfallen over at Boeing, som har hatt monopol på denne typen fly, ikke har gjort noe som helst for å fylle hullet som må komme.
 
Segmentet er begrenset, og Boeing har nok regnet ut at det ikke er bryet verdt å kjempe om. De fokuserer heller på å tjene mer penger der de gjør det best. Business is business.
 
Noe for SAS for ruter til EWR/BOS fra OSL/ARN? Gir mulighet for bedre frekvens (daglig/flere daglige)?
 
Vil dette flyet gi så lave driftskostnader at den blir aktuell for low cost carriers? Tenker at dette flyet vil være en fin måte å starte opp long haul for mindre selskaper hvis kostnadene er lave. Er dog himmelfallen over at Boeing, som har hatt monopol på denne typen fly, ikke har gjort noe som helst for å fylle hullet som må komme.


Ikke på longhaul. Merk at Airbus oppgir denne rangen med 164 seter. Skal man ikke LCC konfigurasjon og 240 seter så går det ut over rekkevidden

Noe for SAS for ruter til EWR/BOS fra OSL/ARN? Gir mulighet for bedre frekvens (daglig/flere daglige)?


Neppe, da cargo er viktig for SAS her

Uansett imponerende hva Airbus etterhvert har fått ut av denne modellen, og de siste årene har jo A321 økt sin andel av den totale A32x produksjonen betydelig. Med dens små vinger kan det umulig være veldig mye mer og hente nå
 
Uansett imponerende hva Airbus etterhvert har fått ut av denne modellen, og de siste årene har jo A321 økt sin andel av den totale A32x produksjonen betydelig. Med dens små vinger kan det umulig være veldig mye mer og hente nå

Av ren uvitenhet: er det slik at det er de samme vingene som henger på de forskjellige utgavene av A321??
Altså er det samme vingen på neo, som på dagens utgave og vil det også være det på neoLR?
 
Av ren uvitenhet: er det slik at det er de samme vingene som henger på de forskjellige utgavene av A321??
Altså er det samme vingen på neo, som på dagens utgave og vil det også være det på neoLR?

Ja, i prinsippet har hele A32x familen samme vingen, selv om det er litt forskjell på flaps på A321 i forhold til de andre
 
Hmm DY har jo et par A320 i bestilling, kan et par av de koverteres til 321LR? til f.eks BGO-NYC som helårsrute eller fra OSL til Canada? eller SVG til oljelandet Nigeria? OSL-Mombay?
Og for SAS kan den brukes på SVG-Houston når kontrakten med dagens opperatør går ut?
 
Jeg ser ikke fasinasjonen .... for et selskap som DY, som baserer seg på volum volum volum, er ikke dette nøkkelen til lykke. De bør holde seg til der de kan fylle flest mulig seter. Et fly for high frequency tynne ruter er ikke deres modell.
 
Ja, i prinsippet har hele A32x familen samme vingen, selv om det er litt forskjell på flaps på A321 i forhold til de andre

Ikke helt.... A321 vingen har;
- Større areal
- Annen camber
- Annen thickness ratio
- Annet center of lift
- Ulik flap
- Flere fairings

Så fra ett aerodynamisk perspektiv er den helt ulik både i cruise og low speed.
Postet noe flere detaljer her for en stund siden.

http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=952487&postcount=66

W
 
Denen passer vel ypperlig for AA, som flyr 757 transatlantisk og A321 transkontinentalt i dag.
 
Virker da også som et fly for Icelandair. De mangler vel i særdeleshed en afløser for 757. Såvidt jeg har forstået, så kan de 737MAX de har bestilt kun anvendes på europæiske og korte ruter til Nordamerika.
 
Back
Top