• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ødelagt høsteferie

• Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date

DY

ScanFlyer Dusty
Ødelagt høsteferie

Tja hva skal man si til dette. Riktignok synes jeg 10 min før avgang er dårlig tid å komme og vil være med et fly. Virker som en litt furten far som har tatt kontakt med avisen.
At toget på Østfoldbanen var "litt" forsinket burde vel blitt tat høyde for...og Flytogene går jo hvert 10.min så da hadde jo personen vært på OSL kun 20 min før avgang. Forstår forresten ikke at han måtte sjekk inn på Gardermoen, hvorfor gikk han bare ikke til utgangen/gaten? Han hadde jo ikke bagasje som skulle sjekkes inn. Han hadde tydeligvis ikke benyttet seg av internet innsjekk eller insjekk på mobiltelefon.
SAS fulgte vel her bare reglene, men at de ikke kunne la tenåringen få låne telefonen for å ringe etter hjelp, men ble bedt om å tigge penger av andre synes jeg er litt drøy.

Hva synes dere:
http://aftenbladet.no/nyheter/lokalt/article.jhtml?articleID=215429

Kanskje en fremtidig Norwegian-kunde?

Replying to Topic 'Ødelagt høsteferie'

Det høres ut som dårlig planlegging fra moren og farens side. Gutten burde hatt mye mer tid på seg .. Man må jo alltid ta høyde for uforutsette ting. Jeg synes ellers SAS Braathens gjorde ting riktig, men de kunne ha lånt han telefonenn. Det burde ikke vært noe problem. Men han kunne jo også hatt med seg fem kroner ekstra, så han kunne ringt fra en betalingstelefon?

Synd/dumt at man ikke var mer fleksibel i dette tilfellet... Man må ikke alltid følge boka til punkt og prikke... Men at man satser på så kort tid på OSL etter en togtur på over 2 timer skjønner jeg ikke... At sønnen heller ikke har penger med seg er et ansvar som vel mamma og pappa må ta...

Det er vel typisk å skylde på flyselskapet når en selv somler med å komme seg hjemmefra. Han burde da vel ha tatt et tidligere tog for å være sikker og ikke skylde hendelsen på SASBraathens som gjorde det DE skulle for å få flyet avgårde på rute.

Forresten!!! Har ikke alle tenåringer mobiltelefon????

Jeg har ingen sympati for vedkommende.
Vedkommende MÅ beregne mer tid en 10-20 min når han kommer langveis fra. Det er ikke flyselskapets ansvar når en ikke vil betale en billett med fleksibilitet og endre på en rabattbillett, når vedkommende ikke engang klarer å legge inn nok tid. En liten forsinkelse på østfoldbanen er ikke noe ukjent. Så det å ta høgde for dette bør ikke være noe problem. Det går tog hver time. Og da beregne en time extra bør ikke være vanskelig.

Flyplass personellet håndterte denne situasjonen etter gjeldene prosedyrer. Her er det uten tvil pax som har ansvaret og ingen andre.

Originally posted by EB

Forresten!!! Har ikke alle tenåringer mobiltelefon????

som regel jo...med tomme kontantkort:)

Gutten er 16 år og ikke et barn. Jeg synes godt han kunne tatt litt mer ansvar for seg selv og tatt med noen kroner. Jeg hadde aldri i livet, som 16-åring, dratt til Oslo uten en krone ekstra på meg.

Originally posted by Herlov

Gutten er 16 år og ikke et barn. Jeg synes godt han kunne tatt litt mer ansvar for seg selv og tatt med noen kroner. Jeg hadde aldri i livet, som 16-åring, dratt til Oslo uten en krone ekstra på meg.

helt enig. som nvent er det i dette tilfelle ikke tvil om hvem som er "svimete". Jeg er bortil denne "typen" folk hele tiden. De skal ha sympati for store stygge flyselskaper som ikke vil kysse dem i ræva.. som ikke viser fleksibilitet og at de i tillegg forlanger penger av dem for at vi skal få reise,samt at man bør da kunne gjøre som det passer en selv og selskapets billett regler er jo bare piss.. beklager språkbruken ,men jeg blir like provosert hver gang av sånne...

Det er ren tilfeldighet at vi her leser om SASBraathens i denne saken. Det kunne like gjerne vært en av de andre selskapene som operer fra OSL som kunne blitt uskyldig uthengt i media.

Det er utrolig dumt at seriøse aviser legger seg på et såpass lavt nivå og svelger all slags åte, og det både med hår, hud og ben.

Jeg vil gjerne oppfordre journalisten Herr Asgeir Lode, til å stille seg i avgangshallen på Gardermoen sånn rett rundt klokken 0700 om morgen. Da kan han fylle en hel avis med slike agurkhistorier.

Originally posted by BEF

Det er ren tilfeldighet at vi her leser om SASBraathens i denne saken. Det kunne like gjerne vært en av de andre selskapene som operer fra OSL som kunne blitt uskyldig uthengt i media.

Det er utrolig dumt at seriøse aviser legger seg på et såpass lavt nivå og svelger all slags åte, og det både med hår, hud og ben.

Jeg vil gjerne oppfordre journalisten Herr Asgeir Lode, til å stille seg i avgangshallen på Gardermoen sånn rett rundt klokken 0700 om morgen. Da kan han fylle en hel avis med slike agurkhistorier.

Bra innlegg... Tåpelig artikkel fra avisens side.

Originally posted by BEF

BRAVO BEF! Helt enigt med dig. Detta kunde skett med vilket flygbolag som helst. Alltid lika spaennande att se detta ske paa NCE. Fransmaen aer inga att leka med.

Gjerrig å ikke låne bort telefonen - det beklager jo også Meise-Siv. Og de kunne kanskje vært snille og gitt gutten en plass på neste fly, hvis det var plass - for en gangs skyld. Men så er det det at alle kan komme og kreve det "for en gangs skyld" neste gang... Om ikke gutten på 16 var voksen nok til å ta høyde for en togforinkelse burde foreldrene vært det.

Utan att känna till närmare detaljer så kan väl det inträffade ske i vilken bransch som helst. Nästan som det väldigt ofta sker i Sverige: man ska alltid hitta någon att skylla på om man själv är försenad eller har gjort något fel. Aldrig ta eget ansvar, alltid någon annans fel.

Dette er en tåpelig historie som kun ser saken fra en side. Dårlig håndtverk av journalisten, og en skam at Aftenbladet trykker saken. Det verste er at slike artikler skader selskapet. Mitt forslag er at noen skriver et leserinnlegg og sender avisen. Forslag til overskrift: Dårlig foreldre ?

Originally posted by Herlov

Jeg reiste titt og ofte BGO-AMS via både SVG og OSL fra jeg var 10 år av, og greitt nok var jeg UM (dvs ett tilfelle når jeg var 13 var litt på eget initiativ, men fant veien pent selv), men jeg var da i det minste lommekjent på flyplassene i den aldern og synes forsinkelser var noe av det beste som kunne skje; hva er det som har skjedd med ungdommen nå til dags? :p

Ikke bare skader det selskapet, det er med på å skape blest om en forvridd virkelighet av forbrukerrettigheter. Dette gir grobunn for uttalelser som "...da går jeg til media med det..." eller " ... bare vent til TV2 hjelper deg fro greie på dette...".

La oss si at du ikke rekker toget ditt - tror du virkelig NSB låner deg telefonen for å ringe?

I alle fall ikke om en uoppdragen tenåring med mobilen i hånd, krever dette på en mindre høffelig måte.

helt enig, avisene må da ha bedre ting å gjøre en sånne ting.. det er iallefall 200 pax som er like idiotiske pr dag.

Kjøper man en lavprisbillett så gjøres det veldig klart for kunden at det er ingen mulighet for endring/refundering. å da er det vedkommendes fordømte plikt og ansvar å møte i tide.. Da tar man ett tog tidligere, iallefall normale folk gjør det.

1300 kr for en billigbillett til Sola sier jo litt om prisnivået i SAS innenlands også da :p

Edit: må legge til at jeg kom meg med SAS til SFO for 4000, noe som er en del lenger, med en billett bestilt på telefon 2-3 dager i forveien. :)

Kanskje en fremtidig Norwegian-kunde?

Vi er flexible i Norwegian, men 10 minutter før avgang? - No chance uansett hvilket selskap han reiser med, og hvor lite baggasje han har..

Dessuten har vi også "Lavpris med Restriksjoner" på en endel flighter så endringer hadde heller ikke blitt aktuelt..

:naughty:

Back