Nytt flyshow på Rygge i 2009!

Herlov

ScanFlyer Gold
Nytt flyshow på Rygge i 2009!

Fredriksstad Blad melder følgende;

-

Nytt kjempeshow på Rygge i 2009

Nå er det klart at sommers publikumssuksess på Rygge flystasjon følges opp med et nytt kjempeshow i august neste år.

Joachim J. Dagenborg

2009 feirer Norges Luftsportsforbund 100 år. Dette skal feires med flere arrangementer rundt om i landet.

Se bilder fra årets airshow her

Markeringene avsluttes imidlertid med et nytt kjempeshow på Rygge Flystasjon i slutten av august.

Se video fra årets oppvisning.

Høye ambisjoner

- I fjor la vil listen høyt og arrangerte tidenes beste flyshow i Norge. Ambisjonene for neste års show ligger ihvertfall ikke lavere, sier Jon Erik Bergh som er talsmann for arrangøren.

Nå jobbes det for å få på plass et showteam som flyr jet-fly.

- De vi hadde i fjor leverte et fantastisk show med sine propellfly. Får vi på plass et jet-team vil det bli et enda mer spektakulært show, mener Bergh.

Flyentusiasten forteller om en fantastisk respons og et stort engasjement etter arrangementet i 2007.

- Vi merker at hele flymiljøet er mer engasjert. I fjor var det tre klubber som var med på arrangørsiden. Neste år vil det være sju, og det er veldig gledelig, sier Bergh.

Publisert fredag 14. november 2008 kl. 14:12.

-
http://www.f-b.no/article/20081114/NYHET/325603234/1220/NYHET
:nor

Re: Nytt flyshow på Rygge i 2009!

Bra

Endelig kan jeg si til snuppa at vi kan dra tilbake til "lille flyplassen" for hun syntes det var så utrolig morsomt sist.
Hun er bare tre og et halvt men elsker å spotte...
Kanskje bare litt påvirket av pappa....

S

Da vil man jo også få med en og annen ordinær avgang/ankomst i showet denne gang.

Herlig ! Husker første og eneste gang jeg var der, 15. juni 1975. Det var første gang F 16 ble vist i Norge med oppvisning. ( Du verden, 33 år siden :( ).

På den tiden var det OK å komme inn med småfly. Jeg fløy LN-BNZ Cherokee 140 fra Kjeller, landet, parkerte i grasset ved siden av rullebanen , så showet ogfløy hjem når det hele var over... ^_^

Jeg ser de skriver August neste år.
Noen som hvilken helg det dreier seg om?

Er det noen som kan bekrefte dato siden det kun står å lese "i slutten av august".

ifølge ryggeairshow.no så er det 22-23 august det er snakk om.

Det var første demo av F 16 med en testpilot fra fabrikken.. Lenge før den kom i operativ trafikk.. Gjett om den imponerte ....

Googlet litt og fant dette fra Befalsbladet :

"YF-16 var for øvrig første gang i Norge. sommeren 1975, der flyet ble demonstrert. under et flystevne på Rygge ..."

Glemmer det aldri, 15. juni 1975 i følge min loggbok som fartøysjef..:rolleyes:

"YF-16 var for øvrig første gang i Norge. sommeren 1975, der flyet ble demonstrert. under et flystevne på Rygge ..."

YES, jeg var der!!! mitt første flystevne, og jeg var kjempeglad fordi jeg dagen før klarte å overtale mine foreldre til å dra dit, og vi kjørte sammen, til og med mor var med :) Far var ikke så vanskelig å overtale, og det imponerte stort da de skulle vise frem YF-16, som tok av samtidig med en F-4,og gjett hvilken som kom fortest ut av den krappe svingen etter avgang? :D

Det var et skikkelig stevne, og de stengte av E-6 og brukte den som parkeringsplass et stykke nord og sør for avkjøringa til Rygge.

Dette stevnet var også første gang jeg fikk se på nært hold en Shorts Skyvan, LN-NPA.

Se der ja , der ble jeg en opplysning rikere!:)

Blir kjempekoselig dette! Jeg har en liten drøm om at de mindre interessante innslagene som man har sett på hvert eneste airshow her i landet de siste ørten årene (slik som Birddog, Cub osv.) blir byttet ut med noe mer spennende, men det er vel kanskje å tro på julenissen. Personlig håper jeg på å få se et display av noe russisk, forventer ikke at russerene selv møter opp, men det er jo flere tidligere østblokk-land (Polen, Ungarn, Ukraina osv.) som flyr displays med MiG-29 og Su-27. Men, men, det blir koselig uansett.

Back