Nyheter/pressemeldinger fra Avinor

Replying to Topic 'Nyheter/pressemeldinger fra Avinor'

Lurer på hva Randi Flesland tenker nå. Det er jo en grov feilberegning å gå fra å ha et overskudd på 70 flygeledere i fjor høst, til nå å ha et underskudd på 100 stk. I Dagsrevyen kom det frem at Avinor gjør hva de kan for å få de som har planlagt å flytte til utlandet og jobbe der, til å bli værende i Norge. Et klipp fra dagens NOTAM sier vel litt om situasjonen:

DUE TO STAFF SHORTAGE AT BODOE ATCC, THERE WILL IMPLEMENTET RATE 0 IN
FOLLOWING SECTORS WITH EFFECT FROM 26.MARS
SECTOR CENTRAL RATE0 0000-0100Z
SECTOR SOUTH RATE0 0100-0200Z
THERE WILL BE NO ATS SERVICE DURING THESE PERIODS, EXCEPT IN CASE OF
EMERGENCY, SEARCH AND RESCUE OR HOSPITAL FLIGHTS.
OPENING AND CLOSING OF FLIGHT PLAN WILL ONLY BE ACCEPTED VIA
TELEPHONE DURING THESE PERIODS.

Fløy fra Bodø til Oslo forrige uke, og ble da holdt igjen på rullebanen i 15 minutter før avgang pga. staff shortage, i tillegg ble vi sendt langt inn i Sverige (lenger enn normalt) for å unngå mest mulig av norsk luftrom.
 
Replying to Topic 'Nyheter/pressemeldinger fra Avinor'

Det er jo helt tragisk å tenke på hva Randi Flesland sa. Jeg håper ho aldri får seg jobb her i landet igjen.
 
Replying to Topic 'Nyheter/pressemeldinger fra Avinor'

Jeg skal ikke kaste meg inn i debatten rundt personer, men jeg vil nå tro at Randi Flesland's har basert sine uttalelser og anbefalinger til beslutninger på noe annet enn rent personlige synspunkter. Normalt vil daglig leder få innspill fra både interne og ekserne (les:konsulenter) rådgivere. Det som er det store spørsmålet er i hvor stor grad man nå fortsatt ønsker å bruke de samme rådgiverne / konsulentene som tidligere har gitt råd om å ikke utdanne flere flygeledere. Men konsulenter er veldig flinke til å tilpasse seg og har vel nå allerede inntatt samme holdning som den nye ledelsen... alt for å fortsatt kunne ha en adresse å sende fakturaen til.

Nå får vi se hvor lang tid det tar før Avinors styre skiftes ut.
 
Replying to Topic 'Nyheter/pressemeldinger fra Avinor'

Jeg ser at de har nevnt at 24% av fjorårets forsinkelser er knyttet til Avinor, men det står ikke spesifikt hva det innebærer. 11% værforhold. Og 63% flyselskapene, det står at flyrotasjonsforsinkelser er utelatt, men det er ikke nevnt noe om rotasjon for besetning.

Andre tall er markedsandeler for innenriks, hvor SAS gruppen har 80% i 2005 og DY har 19%

Avinor har bra tall for fravær pga sykdom, som var gått ned fra 5.9% til 5.1%.

Jeg er skeptisk til at staten som eier har satt krav til avkastning til 10% for en bedrift hvor sikkerhet er en vesentlig rolle.

Ellers så bidrar OSL md +1140, store lufthavner +534, mellomstore -258 og regionale -503 mill kr.
 
Back
Top