• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nye "ståplass"-seter

C130

ScanFlyer Gold
Nye "ståplass"-seter

En italiensk produsent har lansert nye seter for ultra-økonomi-klassen til MOL og Bjørn:
Fra Flysmart24:
De som jobber med å designe nye flystoler gir seg ikke. Nå har det kommet enda et nytt forslag om hvordan lavprisselskapene kan presse enda flere passasjerer inn i flyene – hvis de reisende godtar å stå under flyturen.
Tanken om å lage en stol for stående passasjerer er høyst alvorlig ment, selv om de nye stolene fortoner seg mer som en feilprodusert campingstol enn det man forbinder med et flysete.
https://flysmart24.no/2019/04/08/dette-kan-bli-den-nye-sete-standarden-pa-lavprisflyene/

Jeg tror heller jeg betaler litt mer og får et skikkelig sete å slenge meg ned i :-)

Re: Nye "ståplass"-seter

Ser for meg et par rader med slike helt bakerst, forbeholdt de som ikke forhåndsreserverer sete, viktig for skremme alle til å betale for den tjenesten ;)

Ser for meg et par rader med slike helt bakerst, forbeholdt de som ikke forhåndsreserverer sete, viktig for skremme alle til å betale for den tjenesten ;)
Et meget sannsynlig scenario ja :-)

Dette dukker opp ca en gang i året og avisene biter på hver gang. Tvilsomt om det blir sertifisert.

Er det i det hele tatt marked for slike berg-og-dalbane-seter på fly? For folk flest så er det uansett ikke flybillettene som velter budsjettet for en normal familieferie.

For folk flest så er det uansett ikke flybillettene som velter budsjettet for en normal familieferie.

Det skulle man ikke tro, når folk er villig til å stå opp nesten før de har lagt seg, for å spare et par hundrelapper på en tur til Syden.

Det skulle man ikke tro, når folk er villig til å stå opp nesten før de har lagt seg, for å spare et par hundrelapper på en tur til Syden.

Det handler vel ofte om når charterflyene faktisk går, da.

Det er ikke uten konsekvenser å stappe inn flere seter:
-vekten på flyet øker. som har betydning på sertifisering og rekkevidde.
-man kan få krav om flere nødutganger om passasjertallet øker.
-man kan få krav om større besetning om antall passasjerer øker.
-man får antagelig solgt mindre av mat og drikke til passasjerer som står.
-mere styr med handbagasje under boarding.

Det går mange fly til Syden, ikke bare charter. Selv reiser jeg non-charter etter beste evne.

Joda. Det er sant. Selv reiser jeg charter på vinterferie, da jeg er ute etter en så enkel ferie som mulig, og da passer det fint å ikke måtte tenke i det hele tatt omtrent etter at all inclusive-turen med et charterselskap er bestilt.

Edit: Men nå har jeg vel avsporet tråden nok...

Hvis f.eks. i en A321XLR (> 7-timers flighter !) det innredes en bar-sone akterut eller i midt-kabinen, ville det ikke anbefales aa la kundene hekte seg fast til slike staa-stoler mens de tar seg en drink (bar-kundene antas aa ha hver sine egne vanlige seter andre steder i kabinen) ?

Back