• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nye ruter fra Kjevik

andreas_a

ScanFlyer Gold
Ser ut som det kanskje er mulighet med noen nye ruter fra Kjevik fremover ... og det er jo hyggelig for både spottere og reisende på sørlandet

http://www.fvn.no/okonomi/article893722.ece

Jeg skulle gjerne sett at vi hadde en middelhavsrute til for eksempel Barcelona eller Nice. Vi forsøker også på London og er i kontinuerlig dialog med SAS og Norwegian, samt aktører som Ryanair, for å prøve å få dette på plass. Men det er viktig å huske på at direkterutene til Amsterdam og København gir gode muligheter videre, sier Langeland.

Tror det vel ikke før jeg får se det, men kanskje hvis de får en London-rute med bedre tider? Blinket meg ut følgende gullkorn i kommentarfeltet i artikkelen:
KLM og SAS har monopol på utenlandsruter fra Kjevik
:rolleyes:

Hovedsaken i dette oppslaget på www.fvn.no var at prisene ut fra Kjevik er mye dyrere enn andre byer i landet:

Kjevik havner på jumboplass i Fædrelandsvennens test over flypriser og flyruter til storbyreisemål. KRISTIANSAND: Skal du en langhelg til Amsterdam, kan du spare 1000 kroner på å fly fra Oslo

Hele storyen her: http://www.fvn.no/okonomi/article893722.ece

Og jeg må si meg helt enig. Kjevik er dyr å fly ut fra. KLM er ikke noe billigselskap i så henseende. De er som regel dyrere enn SAS på en weekendtur til Europa. Dessuten er KLM håpløs på eco billetter om man ikke er borte natta mellom lørdag og søndag. En midtuketur ut en dag og hjem neste til Amsterdam koster over 7 laken!

Dessuten er SAS fortsatt flinke til å prise reiser til Europa billigere via Oslo enn via CPH fra KRS. Og det er sjeldent man opplever at KRS-CPH flyene er helt fulle!

Er det rart at man drikker??

BF:cool2

Er det rart at man drikker??

Nei det er jo ikke det. Jeg har selv bidratt til en viss lekkasje i sommer ved å ta en tur fra Torp. KLM, SAS og Norwegian, (sistnevnte som jo er forherliget av menigmann som eneste alternativ og løsningen på alle problemer) var ganske kostbare alternativer. Fikk flyreise og opphold i Krakow for halvparten av det de over skulle ha for transporten alene og vel så det, nå var jo beinplassen deretter men allikevel.

Jeg forventer imidliertid ikke at KLM eller SAS skal matche Wizzair i pris, og hvis noe hadde gått galt så hadde man vel heller fått testet hvor billig min flytur egentlig var, men det er bare spekulasjoner. Har selv registrert at KLM er over snittet dyre mange ganger, men har også registrert at med connection i AMS så kan hele reisen være nokså rimelig i forhold til hvis du bare skal til Amsterdam. Folk har vel etterhvert også blitt overbevist om at det skal være billigere å fly til Kanariøyene, enn å ta bussen hjemmefra til flyplassen.

Vet ikke hvordan det har gått for KLM i sommer med den tredje avgangen, men jeg registrerer at den ligger inne for neste sommer også. Det må jo bety at de har vært brukbart fornøyd. Til høsten tar jo også Widerøe over CPH, kjedelig for oss som ser på flyene men sannsynligvis mer økonomisk.

Skål BF!

Last edited:
Hva med Ryanair Kristiansand/Stavanger - Lista Airport? Da er det jo større mulighet for at det kan bli en god del spennende ruter, lov å drømme :p

Nå som WF skal overta KRS-CPH fra oktober/november, og dermed blir enda større på KRS, så er det kanskje en mulighet for at man vil se flere WF-ruter etterhvert også?

Re: Nye ruter fra Kjeviki

KRS-OSL er vel den ruta i Norge med størst andel business-reisende. Muligens er det over gjennomsnittet stort business-segment på KRS som er med på å trekke opp billettprisene på utenlandsrutene?

Som nevnt er det ofte dyrt å reise bare til AMS i forhold til et sted i Europa via AMS. Har ofte sett SVG-AMS-XXX rundt 500 kr over SVG-AMS (god tid i forveien). Nå er det også naturlig at prisene OSL-AMS og SVG-AMS er litt lavere enn KRS-AMS siden KLM bruker større materiell på de førstnevnte
Har forøvrig lest om briter på FT som reiser halve Europa rundt fordi Europa-LHR-Verden med BA i biz ofte er mye billigere enn bare LHR-Verden.

Hva med Ryanair Kristiansand/Stavanger - Lista Airport? Da er det jo større mulighet for at det kan bli en god del spennende rutera, lov å drømme :p

Utbygging av Lista har vel vært diskutert før. Det kreves en del (altfor store) investeringer før ordinær passasjertrafikk kan startes der. Dessuten er FR allerede på HAU som er omtrent like langt fra Stavanger som Lista, og som dessuten kan være aktuell å reise fra også for bergensere.

Last edited:
Back