Nye regler på airliners.net

hurvert

ScanFlyer Silver
Medlem
Nye regler på airliners.net

Noen meninger om dette ??

5.1. Ownership of Your Content. You retain ownership of your rights in any Content you submit to the Service, subject to the non-exclusive rights that you grant to us as described in these Terms.

5.2. Your License to Airliners.net.

5.2.1. Subject to your right to terminate your license to us as described in Section 5(C), you hereby grant Airliners.net an irrevocable, perpetual, worldwide, royalty-free, non-exclusive license to use, reproduce, modify, transmit, distribute, publicly perform and display (including in each case by means of a digital audio and video transmission), advertise in, on, and around, and create derivative works of the Content you submit or make available for inclusion on or through the Service, and to incorporate such Content into other works in any form, media, or technology now known or later developed, for purposes such as (but not limited to) promoting the Site or promoting the availability of such Content on the Site.

5.2.2. You also hereby waive any moral rights you may have under the laws of any jurisdiction in Content you submit or make available on or through the Service. While it is our general policy to include your name alongside your Content, we are not obligated to do so.

http://www.airliners.net/discussions/aviation_photography/read.main/300181/

Re: Nye regler på airliners.net

Dette ser jo i utgangspunktet ganske fishy ut. Det er ingen grunn til å innføre en ny TOU hvis de ikke har tenkt til å benytte seg av mulighetene som åpner seg.

Vi har advokater på saken i forhold til både skriftlig og billedlig innhold her på huset og en kontrakt med vg.no for gratis bruk av materiale og skriftlig innhold som research. Vi forventer at profitten på ca 1 mill. NOK månedtlig blir fordelt jevt på moderatorene.

Åh... var det ikke 1. april i dag? :p

-A

Av det jeg har lest har jeg merket meg dette... (Likner veldig mye på Facebook's terms of use gitt, med unntak av bruken av materialet dersom du sier opp kontoen).

Airliners forbeholder seg rett til å bruke bilder som de selv vil, og vil generelt bruke fotografens navn i tilknytning til bildet, men forplikter seg ikke til å gjøre det.

Dersom du "sier opp" kontoen har ikke lenger Airliners retten lenger MED MINDRE det har ligget planer om bruk av det du har lastet opp eller de allerede har brukt det. Dersom du vil at de skal slutte denne bruken kan du sende post om dette... BREV, ikke email, til Copyright agenten deres og samtidig oppgi hva du ikke vil skal brukes mer og vedlegge et telefonnummer og en emailadresse.

Fishy kan det godt høres ut, men ... her er det vel bare noen advokater som har fått jobbe for å gjøre Airliners ennå mer byråkratisk enn det er. I praksis er det vel ingen forskjell...

EDIT: Om noen ser jeg har mistolket noe så er det bare å skyte fra hofta!

Jeg fikk denne mailen fra Jetphotos.net i kveld - tydelig at de føler behov for å distansere seg litt fra Airliners her, og fremstår brått som noe mer seriøse:

Dear JetPhotos.Net contributing photographers:

In light of some recent developments in the aviation photography community, I felt that I needed to personally write all of you to reaffirm our commitment to protecting your rights as a photographer and copyright holder.

Firstly, while the scope of our usage license was always implied, we have added some specific text to our Photo Usage Terms, which you can see here:

http://www.jetphotos.net/photousage/

This additional text serves one purpose -- to put in writing the policy we've always had regarding use of your photos. In layman's terms, this policy states, uncategorically, that we assume no ownership rights of the photos you upload to JetPhotos.Net, that we will never use your photos for any purpose other than displaying them on the JetPhotos.Net website, and that if, in the future, you decide you no longer want to display your photos on the site, we will remove them from our database, no questions asked. Your photos belong to you, and how you want them to be used is your decision, not ours.

If you feel that we can change any aspect of our Photo Usage Policy to further benefit you, the photographer, please let me know personally by replying to this e-mail. I'd be very interested in hearing from you!

I hope this e-mail has reasserted our commitment to protecting your rights as individual photographers, and indeed the rights of the entire community. From myself, and the entire team at JetPhotos.Net, thank you for allowing us to display your images, and we look forward to serving you in the future.

Kind regards,

Chris Kilroy
Editor, JetPhotos.Net
www.jetphotos.net

PS, fint om moderatorene tar en kjapp vurdering på om det er innenfor forumreglene mtp. "klipp & lim"-reglementet, og gir meg beskjed dersom det ikke er det.

Atmosfären i forumen på A.net verkar ha sjunkit ordentligt sedan Johan sålde sajten, är det någon som kan ge en kvick re-cap över vad som hänt på A.net för oss som inte är där så ofta längre? Detta sista med reglerna verkar ha varit droppen som fått bägaren att rinna över för många. Det finns trådar om problemen i deras forum men de är på 150-200 inlägg styck...

PS, fint om moderatorene tar en kjapp vurdering på om det er innenfor forumreglene mtp. "klipp & lim"-reglementet, og gir meg beskjed dersom det ikke er det.

Vi har vel ikke noen klipp og lim-regler, og jeg tror ikke Chris Kilroy har noe i mot at dette blir spredd.

Et annet forum nevnt denne tråden er jo rimelig strenge på at man ikke ska gå utover sitatretten, viss det var det du tenkte på.

Atmosfären i forumen på A.net verkar ha sjunkit ordentligt sedan Johan sålde sajten, är det någon som kan ge en kvick re-cap över vad som hänt på A.net för oss som inte är där så ofta längre? Detta sista med reglerna verkar ha varit droppen som fått bägaren att rinna över för många. Det finns trådar om problemen i deras forum men de är på 150-200 inlägg styck...

Det er ganske mye som har gått galt etter Demand Media tok over. Siden har generelt vært svært ustabil. Det har vært mye nedetid (og dårlig varsling). Det har vært vanskelig å laste opp bilder (til tider har ikke dette fungert i det hele tatt). Bilder har blitt borte. Innlegg har blitt borte. Svært dårlig komunikasjon fra DM, og når man stiller spørsmål til dem er det ofte man ikke får svar. Chat'n er i praksis borte. Det er nå snart fem måndre siden de flyttet fra Johan sine servere til DMs, og enkelte funksjoner er fortsatt ikke på plass, eller fungerer bare delvis. Nylig fikk også den mest respekterte moderatoren "sparken". Angivelig p.g.a mange klager på han. Dette er bare det jeg har fått med meg. Er sikkert mer.

Jeg holdt paa aa foreslaa ANCflyer uten aa titte ... han er jo ikke verdens mest diplomatiske og har en svaert kort lunte ... Godt jeg ikke stoette paa ham paa mine ferder rundt i Anchorage. (Han er landeveispurk - State Trooper)

Men volumet synes aa gaa opp paa forumet - det er ikke lenger uvanlig med over 1000 medlemmer inne samtidig ...

ANCflyer kan vel være litt brå ja og ikke alltid så diplomatisk. Men han pleier å være ganske konsekvent og fair.

Om volumet egentlig har gått opp er jeg ikke så sikker på. Den telleren er en av de tingene som ikke har vært like pålitelig etter flyttingen. Det er jo også merkelig at de har "server-overload" med en 3-400 påloggede, mens andre ganger går det så det suser med nærmere 1500 påloggede. Det virker også som det er færre poster i forumet.

At Airliners har gjort disse endringene har aktualisert behovet for regler på dette forumet også.

Regler for god oppførsel har vi jo diskutert, uten at det ble mer enn 99% ferdig. Nå kommer vi også til å lage noen regler for bilder, og jeg kan allerede nå røpe at fotografenes rettigheter kommer til å være godt ivaretatt.

Tja... synes egentlig at indrejustisen om bruk av bilder på forumet har fungert godt mtp fotografens rettigheter.

Tja... synes egentlig at indrejustisen om bruk av bilder på forumet har fungert godt mtp fotografens rettigheter.

Det var mer snakk om å formalisere hvilke rettigheter man gir fra seg, i praksis at bilder publisert på forumet kan brukes der, men ikke noen andre steder.

Det var mer snakk om å formalisere hvilke rettigheter man gir fra seg, i praksis at bilder publisert på forumet kan brukes der, men ikke noen andre steder.

Ehhh, javel??
Da tror jeg det er mange av oss som legger ut bilder vil slutte med det hvis vi ikke får lov til å laste dem opp på f.eks Jetphotos eller airpics...

Airbus 330.

Naa tror jeg du misforstaar ... hva du som fotograf gjoer med dine egne bilder, har ikke forumet noe med, men hva andre gjoer med bildet som er laastet opp paa forumet, er noe helt annet ...

Ehhh, javel??
Da tror jeg det er mange av oss som legger ut bilder vil slutte med det hvis vi ikke får lov til å laste dem opp på f.eks Jetphotos eller airpics...

DET ER INGEN PLANER OM Å LAGE REGLER SOM BEGRENSER FOTOGRAFENES RETTIGHETER TIL EGNE BILDER.

Ble det klart nok? Det er altså snakk om å skrive et par setninger om den praksisen vi har i dag, nemlig at Scanair.no Forum, Scanair, CK eller noen andre ikke får noen som helst enerett, rett til bruk, kommersielle rettigher eller andre rettigheter. Det eneste man gir fra seg vil være at bildet (film, lyd) kan publiseres på dette forumet. Man gir IKKE fra seg noen andre rettigheter, framfor alt ikke rettighet til å bruke bilder noen andre steder.

Back