"Nye" Norwegian - nye tider

VC-10

ScanFlyer Crusty
Medlem
Har akkurat kommet av DY764 fra Oslo til Trondheim. Jeg merket meg et par ting som jeg mener har endret seg (med forbehold om hukommelsessvikt etter et par års fravær fra Norwegian). Sikkerhetsbriefen på denne innenriksflyvningen gikk kun på engelsk uten sammendrag på norsk og resten av kommunikasjonen fra cabin crew foregikk med engelsk versjon først, så norsk. Er dette ny standard på innenriksflyvninger med det norske selskapet?
I tillegg ble vi (litt) forsinket fra OSL pga overbooking - det er mulig jeg husker feil her òg, men var det ikke så at gamle Norwegian ikke drev med overbooking?
Dette er ikke ment som en surmaget klagesang, men jeg synes det er interessant å høre om dette er endringer i driften eller bare tilfeldige opplevelser [emoji6]

Sent fra min SM-N986B via Tapatalk

Re: "Nye" Norwegian - mye tider

Hvorvidt det er sammendrag på norsk varierer, er det en spansk som tar briefen (som det er noen av på norsk innenriks for tiden pga crew-mangel), eller de har dårlig tid så dropper de det etter hva jeg har observert i hvert fall. Annen kommunikasjon fra kabinbesetningen er som regel på engelsk først ja, men pilotene tar det som regel på norsk først og så kanskje på engelsk (er flere ganger de bare har tatt det på norsk som jeg har observert). Hvor snakkeglade besetningen er varierer jo også veldig, noen elsker å prate mens andre holder seg til minimum.
Men jeg synes ærlig talt de kunne tatt alt på norsk først, i det minste på norsk innenriks.

Vedrørende overbooking så tror jeg de har begynt med det ja, var en bekjent av meg som fikk SBY på TOS-OSL-TRD i sommer, derimot var det rare at flyet på OSL-TRD var langt fra fullt, men kanskje det var flyet fra TOS det kneip på.

Pilotene gjør stort sett annonsering på norsk først. Vi snakker mer fritt og følger ikke et manus.

I kabinen blir det som regel på Engelsk først da det er standard. Men der varierer det også har jeg hørt. Litt etter hvor man flyr og selvfølgelig hvilken nasjonaliteter som jobber ombord. Som du nevner er det nå 200 kolleger fra Spania som jobber her.

Overbooking gjøres på strekninger der det er flere avganger i løpet av dagen.

Her kan jeg godt chime inn:) Selskapet jobber for tiden med å rendyrke det norske/nordiske konseptet nå som man har går fra å være et multinasjonalt selskap til å bli et norsk/nordisk selskap igjen. Jeg kan bekrefte at det kommer en del spennende endringer i tiden fremover og jeg har selv fått være med på utformingen av ny PA bok der all annonsering vil gjøres på norsk først og med en summery på engelsk. Dette er noe jeg vet kunder (så vel som kolleger) har etterspurt og som jeg er veldig glad vi omsider tar tak i:)

Flott å høre at flere gode endringer er på veg, jeg gleder meg til å se hva det innebærer!

Håper også dette er gjennomgående i alle ledd. Skulle ta kontakt med kundeservice i går på dagtid angående bagasje, først chat, og kom til en engelsk en i Latvia som ikke klarte å svare på spørsmålet mitt, og begrunnet det med at hun ikke var ingeniør og at jeg kunne google. Deretter på telefon, kom på nytt til Latvia og fikk ikke noe tydelig svar der heller. Prøvde også på messenger og fikk faktisk velge hvilket språk jeg skulle få hjelp på, men har fortsatt ikke fått svar... Derimot skal de ha kudos for at jeg fikk rask kontakt både på chat og telefon!

Ellers så håper jeg ombordstigningsmusikken kommer tilbake, den forsvant jo for en tid tilbake når skjermene ble tatt ut av bruk.

Her kan jeg godt chime inn:) Selskapet jobber for tiden med å rendyrke det norske/nordiske konseptet nå som man har går fra å være et multinasjonalt selskap til å bli et norsk/nordisk selskap igjen. Jeg kan bekrefte at det kommer en del spennende endringer i tiden fremover og jeg har selv fått være med på utformingen av ny PA bok der all annonsering vil gjøres på norsk først og med en summery på engelsk. Dette er noe jeg vet kunder (så vel som kolleger) har etterspurt og som jeg er veldig glad vi omsider tar tak i:)
Takk til deg og andre for svar.
Dette var godt å høre - jeg tror det er fornuftig for Norwegian å spille på det norske hjemmemarkedet nå og da er dette rette veien å gå!

Sent fra min SM-N986B via Tapatalk

Varför använder Norwegian spansk cabincrew på svensk inrikes och utrikestrafik från Arlanda?
är det Sosial dumping DY sysslar med istället för att återanställa sin svenska personal på Arlanda?

Nei, det er ikke sosial dumping. Norwegian har ansatt over 200 ansatte fra de tidligere spanske basene på OSL til norsk lønn og vilkår.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Varför använder Norwegian spansk cabincrew på svensk inrikes och utrikestrafik från Arlanda?
är det Sosial dumping DY sysslar med istället för att återanställa sin svenska personal på Arlanda?

Svenske kabinansatte er tilbake eller på vei inn igjen. Men mange har begynt i andre jobber, eller startet på skole. Slik er det dessverre.

Alle som jobber i norsk og svensk operasjon, uansett nasjonalitet, er ansatt på norske lønns og arbeidsvilkår. Arlanda ops drives for tiden med ansatte fra Oslo basen.

Inga kånstigheter :)

Svenske kabinansatte er tilbake eller på vei inn igjen. Men mange har begynt i andre jobber, eller startet på skole. Slik er det dessverre.

Alle som jobber i norsk og svensk operasjon, uansett nasjonalitet, er ansatt på norske lønns og arbeidsvilkår. Arlanda ops drives for tiden med ansatte fra Oslo basen.

Inga kånstigheter :)

Förutom den lilla detaljen att inga X-Arn piloter är tillbaka på jobb, Detta trots många års senioritet i firman. Det finns över 100 X-Arn piloter med över 10 års anställning (en del med 15-18 år) som idag går utan jobb medan Norska piloter anställda 2017-2018 flyger i full stilling produktionen från Arn. 100 hotellrum/natt på Arn är väl inte längre ett rykte.

Vill man som X-Arn få sitt jobb tillbaka måste man söka det, genomgå en rekryteringsprocess med intervju och psykologtest, och erbjuds sedan eventuellt en tjänst som F/O i Osl.

Förutom den lilla detaljen att inga X-Arn piloter är tillbaka på jobb, Detta trots många års senioritet i firman. Det finns över 100 X-Arn piloter med över 10 års anställning (en del med 15-18 år) som idag går utan jobb medan Norska piloter anställda 2017-2018 flyger i full stilling produktionen från Arn. 100 hotellrum/natt på Arn är väl inte längre ett rykte.

Vill man som X-Arn få sitt jobb tillbaka måste man söka det, genomgå en rekryteringsprocess med intervju och psykologtest, och erbjuds sedan eventuellt en tjänst som F/O i Osl.

Nå gjelder det innlegget over om kabinpersonalet.

Det ansettes i disse dager (som du skriver) ex ARN piloter. Prosessen rundt det kjenner jeg ikke til.

Situasjonen blant pilotene er at det er for mange til å betjene dagens 50 fly. Her tar man inn etter behov.

Håper at alle piloter som var tidligere ansatt i Skandinavia er tilbake i tjeneste når flåten gradvis økes til 70 fly.

Last edited:
Jeg fløy Oslo-Chania sist tirsdag. Veldig ok og proff flyvning, hyggelig crew(to norske og to spanske), annonsering på norsk. Har aldri vært kjempefan av Norwegian , men ble positivt overrasket denne gangen.

Last edited:
Back