Nye Lufthansa - kundeservice - reprise

dc-8-63

Finn Erik Edvardsen
Forsøker å sjekke inn den lille italienerinnen på LH til Portland i morgen - har vært flink å sjekket inn OSL FRA hos SAS men hverken seter eller B/P fra FRA og normalt kan en jo gå inn på LH sine sider å sjekke inn resten etterpå, men nå kommer det en melding opp at Check kan kun gjøres online 23 timer før, vel det er 14 timer til avgang nå. Har forsøkt i 6 timer men samme meldinghen. Med 1 time cnx i FRA og Lh er jo ikke akkurat behjelpelige med alternative ruter (vi snder deg til YVR men YVR PDX må du dekke selv, mat i FRA - glem det !).

Re: Lufthansa online Checkin offline ?

Du kan jo få tak i et BP i skranke eller servicesenteret på OSL før avreise, pleier å funke.

Det lyder som om LH har samme IT-leverandør som SK ;)

Ja og Ryanairs Service Desk i Frankfurt:p Rerouting er klart FR nivå - vi sender deg et stykke - resten betaler DU !! 4 timer delay i Frankfurt HA HA HA du får ingenting av oss

Du kan jo få tak i et BP i skranke eller servicesenteret på OSL før avreise, pleier å funke.

Har ikke fått sete FRA SFO og er redd for et skikkelig Shitforseatbylh(tm):drunk:

Ja og Ryanairs Service Desk i Frankfurt:p Rerouting er klart FR nivå - vi sender deg et stykke - resten betaler DU !! 4 timer delay i Frankfurt HA HA HA du får ingenting av oss

Ja det er godt nok gået ned af bakke for dem de senere år. Jeg har ellers altid haft gode oplevelser med LH tidligere, men de seneste par år er det blevet meget dårligere. Synd de ikke holder fast i et godt niveau - for ved at forringe det så meget gør de det bare endnu lettere for FR og lignende selskaber at konkurrere med dem :(

Den lille italienerinnen fikk full reprise på Lufthansa´s nye kundeservice i dag, vel denne gangen er det faktisk hakket værre og ganske mye dyrere:

- I går ombestillte vi hennes billett hjem til Portland til avreise i dag, betalte NOK 1425.00 i ombestillingsgebyr og fikk bekreftelse på den nye reiseruten og betaling. Men vi fikk bare sjekket inn til Frankfurt og på OSL i dag tidlig fikk vi sendt bagasjen til PDX men hun kunne ikke gi boardingkort videre fra FRA.

- Ved ankommst FRA fikk hun ikke sjekke inn, men måtte betale ennå et ombestillingsgebyr EUR 120.00 noe som førte til at hun ikke kom til gaten i tide og kom ikke med flighten.

- Tilbake til Billettkontoret hvor de forlangte (og som ble betalt) nye EUR 280.00 inkludert stopover charge og vi må selv kjøpe billett med Horizon SEA - PDX - United Express er fullt (akkurat som siste turen hvor vi måtte kjøpe YVR-PDX.

- Hotell må vi betale av egen lomme.

Hun er absolutt ikke noen vanskelig person, ikke kranglete, men forsøkte å stå på sine rettigheter. Velkommen til Lufthansa 2011.

Dette høres helt utrolig ut. Jeg ville skrevet et langt brev til Lufthansa som forklarer saken. Det kan ha vært hikke i systemene som gjorde at bakkepersonalet har misforstått, men jeg er forøvrig enig i at LH har elendig kundeservice med en "De må ikke kom her"-holdning.

Dette høres helt utrolig ut. Jeg ville skrevet et langt brev til Lufthansa som forklarer saken. Det kan ha vært hikke i systemene som gjorde at bakkepersonalet har misforstått, men jeg er forøvrig enig i at LH har elendig kundeservice med en "De må ikke kom her"-holdning.

Vel vi venter ennå på svar på de USD 300.00 vi måtte ut med i August for å dekke YVR-PDX. Dobbel belastningen for bagasjen fikk vi refundert etter at Tommy777 satte seg på saken:p

Re: Norwegian 'mest punktlig' og 'der det skjer'

Kjære Flightdeck du opplever SAS og StarAlliance fra en hvordan en Gullkunde taes vare på, og det er vel en god stund siden du var menig slik noen av oss andre er. Det er en stor forskjell, menige (Blå Status) har nå i 2011 svært få fordeler og sågar rettigheter som kunde hos Star Alliance - vi må betale for rerouting selv når det er selsakpets skyld ja selv overnatting må vii nå betale. Min kone rakk igjen ikke connection til Portland i Frankfurt i dag - Star Alliance (LH) krevde totalt EUR 500.00 i tillegg til de NOK 1425.00 vi betalete i går for å endre en Economy Basic 2, og som på siste tur må vi dekke siste legg da det ikke er ledig plass på UA - vi må kjøpe billett med Horizon SEA - PDX (i August måtte vi kjøpe envei YVR - PDX USD 300.00) fordi det ikke var plass med Air Canada).

Hotell i Frankfurt må vi også betale - og det fordi LH tok endringsgebyret men skrev ikke om eTicket slik at hun ankom FRA uten billett videre.

For utleggene i August sendte vi inn dokumenatsjon til Customer Service - fikk et referanse nummer og har nå i November ikke sett en cent eller hørt noe som helst.

Så det er fint at du blir tatt godt vare på - det fortjener du, men du skal vite at ting har endret seg dramatisk for oss som forsøker å nå sølv nivå (men etter at min kone ennå ikke har klart å komme frem som bestilt på 4 reiser til Portland vet vi ikke hva vi skal gjøre - på denne turen har vi faktisk måttet betale omtrent det samme som billettprisen i uforutsette tillegg som vi ikke var skyld i. For ordens skyld - hun er svært reisevant.

------

Mod-mote: Denne posten m.fl. er splittet fra http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=95303

Last edited by a moderator:

Kjære Flightdeck du opplever SAS og StarAlliance fra en hvordan en Gullkunde taes vare på, og det er vel en god stund siden du var menig slik noen av oss andre er. Det er en stor forskjell, menige (Blå Status) har nå i 2011 svært få fordeler og sågar rettigheter som kunde hos Star Alliance - vi må betale for rerouting selv når det er selsakpets skyld ja selv overnatting må vii nå betale. Min kone rakk igjen ikke connection til Portland i Frankfurt i dag - Star Alliance (LH) krevde totalt EUR 500.00 i tillegg til de NOK 1425.00 vi betalete i går for å endre en Economy Basic 2, og som på siste tur må vi dekke siste legg da det ikke er ledig plass på UA - vi må kjøpe billett med Horizon SEA - PDX (i August måtte vi kjøpe envei YVR - PDX USD 300.00) fordi det ikke var plass med Air Canada).

Hotell i Frankfurt må vi også betale - og det fordi LH tok endringsgebyret men skrev ikke om eTicket slik at hun ankom FRA uten billett videre.

For utleggene i August sendte vi inn dokumenatsjon til Customer Service - fikk et referanse nummer og har nå i November ikke sett en cent eller hørt noe som helst.

Så det er fint at du blir tatt godt vare på - det fortjener du, men du skal vite at ting har endret seg dramatisk for oss som forsøker å nå sølv nivå (men etter at min kone ennå ikke har klart å komme frem som bestilt på 4 reiser til Portland vet vi ikke hva vi skal gjøre - på denne turen har vi faktisk måttet betale omtrent det samme som billettprisen i uforutsette tillegg som vi ikke var skyld i. For ordens skyld - hun er svært reisevant.

Om det du skriver er sant, som jeg ikke betviler, så har i alle fall Lufthansa brutt regelverket - som gjelder for alle uavhengig av statuskort. Man skal da ikke trenge gullkort for å bli behandlet på en ordentlig måte. Ser uansett ikke helt hva dette har med diskusjonen over å gjøre, som jo bare er den vanlige kveruleringen om forskjellene mellom SAS og Norwegian ;)

Om det du skriver er sant, som jeg ikke betviler, så har i alle fall Lufthansa brutt regelverket - som gjelder for alle uavhengig av statuskort. Man skal da ikke trenge gullkort for å bli behandlet på en ordentlig måte. Ser uansett ikke helt hva dette har med diskusjonen over å gjøre, som jo bare er den vanlige kveruleringen om forskjellene mellom SAS og Norwegian ;)

Jeg er enig at det ikke direkte har noe med denne diskusjonen å gjøre annet enn at dere som har Gullstatus bør ta med at dere opplever SAS og Star Alliance anderledes enn hva vi menige blåkvinner og blåmenn gjør - de siste månedene har ting endret seg dramatisk. Og LH har i følge seg selv ikke brutt noen regler, dette er den nye hverdagen.

Jeg er enig at det ikke direkte har noe med denne diskusjonen å gjøre annet enn at dere som har Gullstatus bør ta med at dere opplever SAS og Star Alliance anderledes enn hva vi menige blåkvinner og blåmenn gjør - de siste månedene har ting endret seg dramatisk. Og LH har i følge seg selv ikke brutt noen regler, dette er den nye hverdagen.

Kjos har sagt på TV at alle har gullkort hos Norwegian. Det skulle jo bety at for å sammenligne likt må man sammenligne fordelen hos en gullkunde hos SAS og en gullkunde hos Norwegian.
Eller var Kjos sin uttalelse bare vås for å skape god PR?

Litt på siden, men har Lufthansas behandling av din kone noe å gjøre med SAS vs DY? Selv om SAS og Lufthansa tilhører samme allianse, så trenger de nødvendigvis ikke ta like godt vare på sine passasjerer. I en ideell verden ja, men i praksis er det vanskelig å få til.

Kjos har sagt på TV at alle har gullkort hos Norwegian. Det skulle jo bety at for å sammenligne likt må man sammenligne fordelen hos en gullkunde hos SAS og en gullkunde hos Norwegian.
Eller var Kjos sin uttalelse bare vås for å skape god PR?

Litt på siden, men har Lufthansas behandling av din kone noe å gjøre med SAS vs DY? Selv om SAS og Lufthansa tilhører samme allianse, så trenger de nødvendigvis ikke ta like godt vare på sine passasjerer. I en ideell verden ja, men i praksis er det vanskelig å få til.

Mens jeg har stått stille i skammekroken har gode moderatorer ryddet opp slik at dette nå er samlet i en tråd. Etter å ha brukt EUR 867.00 i gebyrer hos Lufthansa og fremdeles ikke få min kone frem i nærheten av det som var bestillt (hun er ennå i Frankfurt) tok frustrasjonen overhånd og en skrev for mye i gale tråder.

Men nå som vi er i riktig tråd vil jeg få frem et viktig poeng, som også min gode venn TOS har forsøkt i andre tråder, nemlig at det dere som Gullkunder opplever av service fra nettverkselskapene når ting går galt er svært anderledes enn hva vi menige opplever. For oss er rerouting kun innen sammen allianse og KUN samme booking klasse !! LH rerouter ikke til annen bookingklasse lengre - Alexandra kunne ha kommet frem til Portland i kveld via Denver mot EUR 2367.0 ekstra (fremdeles Econony seating). En blir heller ikke tilbudt transport frem til endelig destinasjon hvis ikke samme booking klasse og inne allianse ekstistrer. I morgen flyr LH henne til Seattle og hun må selv komme seg til Portland (Drøye 3 timer med bil - eller USD 192.00 med Horizon som vi må betale). Og dette er ikke et enkelt tilfelle - ut av 4 turer til Portland siden "nye" LH ble innført 1 Juli har kun 1 blitt gjennomført som bestillt, de 3 andre har alle vært over 10 timer forsinket og i 2 tilfeller ganske langt unna destinasjonen (Vancouver BC - ikke riktig land engang og i morgen Seattle 175 Miles unna). Ingen kompensasjon, ingen mat og i natt ikke hotell engang blir dekket.

Og i følge LH selv er dette de nye reglene, de sier vi kan sende inn en request for å få utgiftene dekket på etterskudd - noe vi gorde med Vancouver - Portland utgiftene i august, men nå i November har vi ennå ikke hørt noe etter bekreftelsen på at det var mottatt. På denne siste turen har de uforutsette utgiftene (som vi ikke er skyld i) kommet opp i 80% av billettprisen tur/retur.

Og dette er ikke et enkelt tilfelle - ut av 4 turer til Portland siden "nye" LH ble innført 1 Juli har kun 1 blitt gjennomført som bestillt, de 3 andre har alle vært over 10 timer forsinket og i 2 tilfeller ganske langt unna destinasjonen (Vancouver BC - ikke riktig land engang og i morgen Seattle 175 Miles unna). Ingen kompensasjon, ingen mat og i natt ikke hotell engang blir dekket.

Hva med å prøve noe annet? Hun står vel fritt til å velge selskap?
OSL-ARN-ORD-SEA kanskje? OSL-EWR-SEA? Det er mange selskap og routinger som er mulig uten å involvere Lufthansa.

Min holdning er "Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me." Derfor holder jeg meg unna selskap som har skuffet meg flere ganger. Det er vår eneste makt som forbrukere, og den makten må vi bruke.

Men nå som vi er i riktig tråd vil jeg få frem et viktig poeng, som også min gode venn TOS har forsøkt i andre tråder, nemlig at det dere som Gullkunder opplever av service fra nettverkselskapene når ting går galt er svært anderledes enn hva vi menige opplever. For oss er rerouting kun innen sammen allianse og KUN samme booking klasse !! LH rerouter ikke til annen bookingklasse lengre

Dette er et viktig poeng, og det dc-8-63 her skriver er helt i tråd med hva jeg selv har observert selv. Jeg er sølvkunde hos SAS, men opplever nok ikke at dette gjør ting anderledes enn for de blå. I mitt tilfelle har det ikke vært LH men SAS, og hvor SAS ikke har villet booke om til andre enn til egne avganger, hvorpå flere her har poengtert at, jo, SAS booker om til andre selskaper. De som har kommentert dette har i all hovedsak vært gullkunder.

SAS oppleves anderledes for meg enn det gullkundene forteller om, og dette hører faktisk hjemme i den evinnelige diskusjonen om forskjellene mellom SAS og DY. Som jeg har skrevet en del ganger så opplever jeg ikke den store forskjellen som kunde mellom selskapene, og det som trekkes frem som fordeler ved SAS (reroutingsmuligheter er mye bedre, man kommer raskere frem ved uforutsette hendelser, osv.). Poenget mitt er ikke å rakke ned på SAS, men å formidle at selskapet oppfattes nokså anderledes for oss lenger ned på prioriteringslisten. Når jeg en sjelden gang har reist economy extra eller business, så er derimot opplevelsen noe i tråd med det jeg hører fra gullkundene.

OSL-ARN-ORD-SEA kanskje? OSL-EWR-SEA? Det er mange selskap og routinger som er mulig uten å involvere Lufthansa.

Min holdning er "Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me." Derfor holder jeg meg unna selskap som har skuffet meg flere ganger. Det er vår eneste makt som forbrukere, og den makten må vi bruke.

Nå er vel litt av poenget å vise til at kundeservicen kanskje ikke er på samme nivå for alle kundene selv om man flyr nettverksselskaper?

For oss som reiser mye til vestkysten er ikke EWR eller ORD alternativer - spesiellt på vinteren men også en 4-5 timers flight etter den transatlantiske er slitsomt. I tillegg kjøpte vi en del LH billetter i sommer før problemene oppstod, og de er stort sett ikke refunderbare, men er ei heller de billigste (Economy Basic og Economy Basic 2) som kan endres mot et gebyr på EUR 120).

Last edited:

Nå er vel litt av poenget å vise til at kundeservicen kanskje ikke er på samme nivå for alle kundene selv om man flyr nettverksselskaper?

Helt korrekt...

Dette er et viktig poeng, og det dc-8-63 her skriver er helt i tråd med hva jeg selv har observert selv. Jeg er sølvkunde hos SAS, men opplever nok ikke at dette gjør ting anderledes enn for de blå. I mitt tilfelle har det ikke vært LH men SAS, og hvor SAS ikke har villet booke om til andre enn til egne avganger, hvorpå flere her har poengtert at, jo, SAS booker om til andre selskaper. De som har kommentert dette har i all hovedsak vært gullkunder.

SAS oppleves anderledes for meg enn det gullkundene forteller om, og dette hører faktisk hjemme i den evinnelige diskusjonen om forskjellene mellom SAS og DY. Som jeg har skrevet en del ganger så opplever jeg ikke den store forskjellen som kunde mellom selskapene, og det som trekkes frem som fordeler ved SAS (reroutingsmuligheter er mye bedre, man kommer raskere frem ved uforutsette hendelser, osv.). Poenget mitt er ikke å rakke ned på SAS, men å formidle at selskapet oppfattes nokså anderledes for oss lenger ned på prioriteringslisten. Når jeg en sjelden gang har reist economy extra eller business, så er derimot opplevelsen noe i tråd med det jeg hører fra gullkundene.

Nå har jeg en utrolig lav % irrops i forhold til antall flygninger, men når jeg tidligere i år hadde behov for litt assistanse som sølvkunde, gikk SAS-dama bak skranken langt forbi det jeg forventet når det gjaldt service.
Jeg tror det kan ha vel så mye med hvem man treffer som hvilket kort man har.

Hendelsen var at jeg var på standby på et fly, og hun sjekket avgangstid for alle innkommende fly som hadde transferpax som skulle med samme fly som meg, og dermed sjansen for misconnect som kunne medføre et ledig sete til meg. Jeg hadde egentlig forventet å få beskjed om å møte opp ved gaten og bare håpe på det beste.

For oss som reiser mye til vestkysten er ikke EWR eller ORD alternativer - spesiellt på vinteren men også en 4-5 timers flight etter den transatlantiske er slitsomt.

Er det rett og slett ingen gode alternativer til Lufthansa?

Last edited:
Back