Nye kvoteregler fra 1. juli 2014: bytt tobakken i vin

Mjolnir

ScanFlyer Gold
Kan ikke se at dette er nevnt. Nå kan altså tobakkskvota byttes i 1,5 liter vin eller svakere drikke. Fine greier for oss som ikke "lider" av slike uvaner. Mulig en del røykende venner og familie av ikke-røykere med hyppig reisemønster går tøffere tider i møte nå dog.

http://reise.aftenbladet.no/reise/--Det-blir-to-flasker-ekstra-na-69762.html#.U7MUDbFAdOY

De toll- og avgiftsfrie kvotene ble endret 1. juli. Det innebærer at kvoten som tidligere var forbeholdt tobakk fra og med i dag kan brukes på alkohol.
(...)
- Kvoten på 200 sigaretter eller 250 gram snus, kan man fra nå av bytte ut med 1,5 liter vin eller rusbrus, forteller kontorsjef i grensekontrollen for Svinesund, Wenche Fredriksen.

Du kan imidlertid ikke bytte andre veien. Ønsker du å bruke tobakkskvoten gjelder de samme reglene som før.

Re: Nye kvoteregler fra i dag: bytt tobakken i vin

"Checked", via Colorline i dagtidlig.
Noe godt med FRP politikk også

Og for oss ølhunder er det verdt å merke seg at vinkvoten kan byttes likt i øl:) Dvs dropper du tobakk, brennevin og vin kan du ta med 6,5 liter øl.

Synes allerede det er tungt nok å bære 1 (evt 2) liter spirt, 2 flasker vin og 2 liter øl når man allerede har bagasje....

Ingen lov som sier at du må fylle kvota ;-)
Jeg synes dette er en strålende forbedring, har ønsket meg tilsvarende løsning lenge men har ikke sett for meg at det skulle skje.

Tullete at det ikke går an å bytte motsatt vei. Skulle gjerne tatt med meg to kartonger med sigaretter i stedet for en.

Vel, tenk om Weissbier var på cans, og noe annet på plast...

Tullete at det ikke går an å bytte motsatt vei. Skulle gjerne tatt med meg to kartonger med sigaretter i stedet for en.

Det er vel samme bakgrunn for dette som for at en drink solgt over disk i Norge alltid må blandes med den ingrediensen med høyest alkohol% "nederst" i glasset. Det er lov å tynne ned alkoholprosenten, men ikke lov å sprite den opp.

Dermed kan man veksle sprit i vin og vin i øl. Og grunnen til at muligheten for å veksle tobakk i alkohol kommer er nok, uansett hva som er sagt offentlig, av at det vil øke staten sine inntekter. Alt over ca 20,- spenn for en pakke sigaretter går rett i «statshullet» når den er kjøpt i Norge. Før ville ikke-røykerne kjøpe med til røykende venner siden den delen av kvoten ellers ville «gå tapt». Nå kan de isteden kjøpe alkohol og de røykende vennene må i større grad kjøpe sigarettene sine på Rema og betale avgift.

Back