• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nye kvoteregler fra 1. juli 2014: bytt tobakken i vin

Mjolnir

ScanFlyer Gold
Kan ikke se at dette er nevnt. Nå kan altså tobakkskvota byttes i 1,5 liter vin eller svakere drikke. Fine greier for oss som ikke "lider" av slike uvaner. Mulig en del røykende venner og familie av ikke-røykere med hyppig reisemønster går tøffere tider i møte nå dog.

http://reise.aftenbladet.no/reise/--Det-blir-to-flasker-ekstra-na-69762.html#.U7MUDbFAdOY

De toll- og avgiftsfrie kvotene ble endret 1. juli. Det innebærer at kvoten som tidligere var forbeholdt tobakk fra og med i dag kan brukes på alkohol.
(...)
- Kvoten på 200 sigaretter eller 250 gram snus, kan man fra nå av bytte ut med 1,5 liter vin eller rusbrus, forteller kontorsjef i grensekontrollen for Svinesund, Wenche Fredriksen.

Du kan imidlertid ikke bytte andre veien. Ønsker du å bruke tobakkskvoten gjelder de samme reglene som før.

Re: Nye kvoteregler fra i dag: bytt tobakken i vin

"Checked", via Colorline i dagtidlig.
Noe godt med FRP politikk også

Og for oss ølhunder er det verdt å merke seg at vinkvoten kan byttes likt i øl:) Dvs dropper du tobakk, brennevin og vin kan du ta med 6,5 liter øl.

Synes allerede det er tungt nok å bære 1 (evt 2) liter spirt, 2 flasker vin og 2 liter øl når man allerede har bagasje....

Ingen lov som sier at du må fylle kvota ;-)
Jeg synes dette er en strålende forbedring, har ønsket meg tilsvarende løsning lenge men har ikke sett for meg at det skulle skje.

Tullete at det ikke går an å bytte motsatt vei. Skulle gjerne tatt med meg to kartonger med sigaretter i stedet for en.

Vel, tenk om Weissbier var på cans, og noe annet på plast...

Tullete at det ikke går an å bytte motsatt vei. Skulle gjerne tatt med meg to kartonger med sigaretter i stedet for en.

Det er vel samme bakgrunn for dette som for at en drink solgt over disk i Norge alltid må blandes med den ingrediensen med høyest alkohol% "nederst" i glasset. Det er lov å tynne ned alkoholprosenten, men ikke lov å sprite den opp.

Dermed kan man veksle sprit i vin og vin i øl. Og grunnen til at muligheten for å veksle tobakk i alkohol kommer er nok, uansett hva som er sagt offentlig, av at det vil øke staten sine inntekter. Alt over ca 20,- spenn for en pakke sigaretter går rett i «statshullet» når den er kjøpt i Norge. Før ville ikke-røykerne kjøpe med til røykende venner siden den delen av kvoten ellers ville «gå tapt». Nå kan de isteden kjøpe alkohol og de røykende vennene må i større grad kjøpe sigarettene sine på Rema og betale avgift.

Back