Blackhawk's Caravan XP42A Introduced at Oshkosh
Blackhawk Modifications’ Cessna Caravan, fitted with an 850-shp PWC PT6A-42A engine and new four-blade Hartzell prop, is making its first public appearance at AirVenture 2009.
Les hele:
http://www.aviationweek.com/aw/blog...&plckScript=blogScript&plckElementId=blogDest
I tillegg kan man jo også modifisere C208'ern med TPE331:
http://www.texasturbines.com/caravan/ttci_c.htm
Da har man to solide alternativer for å må litt mer 'sprit' i den velkjente traveren.
Blir spennende å se hvordan det blir med gassturbiner i mindre småfly (helt ned til f. eks. C162 Skycatcher) i fremtiden. Stempelmotorer opererer på en teori som ikke er særlig effektivt (f. eks. ved at man har et stempel som endrer fartsretning 180* x antall ganger per minutt og yter motstand for resten av motoren), i tillegg til at gassturbiner veier mindre og gir mer kraft.
Blackhawk Modifications’ Cessna Caravan, fitted with an 850-shp PWC PT6A-42A engine and new four-blade Hartzell prop, is making its first public appearance at AirVenture 2009.
Les hele:
http://www.aviationweek.com/aw/blog...&plckScript=blogScript&plckElementId=blogDest
I tillegg kan man jo også modifisere C208'ern med TPE331:
http://www.texasturbines.com/caravan/ttci_c.htm
Da har man to solide alternativer for å må litt mer 'sprit' i den velkjente traveren.

Blir spennende å se hvordan det blir med gassturbiner i mindre småfly (helt ned til f. eks. C162 Skycatcher) i fremtiden. Stempelmotorer opererer på en teori som ikke er særlig effektivt (f. eks. ved at man har et stempel som endrer fartsretning 180* x antall ganger per minutt og yter motstand for resten av motoren), i tillegg til at gassturbiner veier mindre og gir mer kraft.
