• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nye fjes på MOL

wf145

at your service!
Nye fjes på MOL

Desse to kom til Årø i dag:

MMD6121 F90 F900 OYOKK 1155 1155
IBZ0370 EMB EMB SELKC 1230 1255

Re: Nye fjes på MOL

att. ENML og andre spottere i Molde;
I morgen kommer enda et eksotisk fly til ENML, nemlig en YAK 40 (eller var det 42?) som kommer fra ENHD har avgang 1330 utc herfra, så er sikkert i Molde ved 1415 tida (utc).
Kommer med russiske oljetopper

Tusen takk for info karer!!:devot: You Rules!

Men jeg hadde planlagt dagen utifra at det ikke kom noe i dag siden det ikke stod noen info på Avinor sine internett sider og befant meg i Kristiansund.... (jobb).

NÅR SKAL SGS OG AVINOR LÆRE SEG Å LEGGE INN FLIGHTER SLIK AT DET KOMMER OPP PÅ LETIS OG ANK OG AVG INFO?????? De som er A N S A T T på Årø er meeeeeget sløve!:pissed

Da fikk du vel med deg "953" da ??

Fire bilder i køa på naboforumet..:)

De som er A N S A T T på Årø er meeeeeget sløve!

På tide å begynne med hakking fra innsiden også ja...:lol

Tusen takk for info karer!!

Du tropper selvsagt opp med kamera da...? Er da litt nyskjerrig her ute på skjærene også, noen av oss :cool2 ;)

Originally posted by enml

Men jeg hadde planlagt dagen utifra at det ikke kom noe i dag siden det ikke stod noen info på Avinor sine internett sider og befant meg i Kristiansund.... (jobb).

NÅR SKAL SGS OG AVINOR LÆRE SEG Å LEGGE INN FLIGHTER SLIK AT DET KOMMER OPP PÅ LETIS OG ANK OG AVG INFO?????? De som er A N S A T T på Årø er meeeeeget sløve!:pissed

Du får ta det oppmed AVINOR -
Lufthavnsjef
John Offenberg
Telefon 71 21 47 82
Mobiltelefon 911 63 145
Telefaks 71 21 47 77
E-post: john.offenberg@avinor.no

Tja... tok dette opp med Avinor utallige ganger når jeg jobbet der, da det enkelte ganger gikk utover pax. Men desverre er det noen som siden flyplassen åpnet bare har vært ansatt og ikke har arbeidet der... :hi2

Skriv en epost til avinorsjefen og be om eit svar på kvifor dette ikkje vert gjort.

Kan jo alltids gjøre det... kanskje av allmenn interesse for oss her å vite det da det sikkert er slik til tider på andre flyplasser også...?

UTC... hva blir det i norsk tid? 1415 UTC er hva lokalt?

1415 UTC er hva lokalt?

16:15 skulle jeg mene...., nå på sommeren:)

UTC er jo bare en forkortelse for Universal Time Co-ordinated, som igjen er GMT, eller ZULU, eller hva fancy man nå har kommet på å kalle det...

Originally posted by enml

Nå har det seg slik at enkelte flighter kan bli lagt inn i systemet med en annen service type code.
En service type code styrer om flight kommer på avinor sine public sider eller bare internt på stasjonene og i sas systemer.
F.eks en rute har en service type code J - Kommer alltid på www.avinor
charter har C - Kommer alltid på www.avinor
Ferry har P - kommer ikke på www.avinor
VIP har H - kommer ikke på www.avinor
Frakt har F - Kommer ikke på www.avinor
Det finnes også andre servicetypecodes....

Dette KAN være en annen grunn til at du ikke finner de flighter DU vil vite om....

Bilder kommer på Årø siden ja, med en prewiev her....

Klar over det LN-HAT. Men det har vist seg (gjennom mange års erfaring) at spesielt ett vaktlag ikke tar bruk av info så veldig høytidelig. Det vaktlaget inneholder de med lengst fartstid... Som feks den CSA maskinen i fjor høst. Det var på håret at den glapp for meg og de i sikkerhetskontrollen fikk ikke beskjed i det hele tatt før maskinen sto på bakken klar for å ta imot 150 pax til Praha. Og for de som kjenner til forholdene på Årø så vet en at det tar litt tid å gjøre om avgangshallen til utlandstrafikk.

Vaktlaget til SGS eller Avinor? Og er det Avinor eller SGS som skal melde frå til Securitas når det kjem utenlandsflightar?

Et av SGS sine. Den somhandler flyet skal levere info til Avinor, Politi, Toll og security.

Men det kom ingen Yak fra HAU i dag. Kan det være i morgen da SK1399?

Hum hum, si det... Jeg gikk på ferie i går, og den handling requesten kom inn på telex 5 minutt før jeg skulle hjem, så jeg fikk så vidt sett på den før jeg overleverte den til en kollega. Mener det stod avgang 1330utc fra Hau til Mol i dag... Mulig flyselskapet kan ha forandret rutetidene i etterkant, divertet, eller innstilt? Den opprinnelige routingen gikk fra en Russisk flyplass til SVG, videre til HAU, MOL og ALF, før de skulle tilbake til Russland.

Back