Ny hale!

Som sørlending og glad i matematikk må jeg få lov til å rette navnet hans til
Niels Henrik Abel.
:old

som dere skjønner ser jeg ikke mye til de pengesedlene med fjeset hans på....:colgate:

Originally posted by CK

som dere skjønner ser jeg ikke mye til de pengesedlene med fjeset hans på....:colgate:

Åssen sedler er han på da? :colgate:

Noe sier meg at CK muligens forveksler Abel med Birkeland, som er på 200 lappen?

Ja det gleder en matematiker at Niels Henrik Abel har kommet på en Norwegian hale. Han er nok Norges fremste matematiker og er også internasjonalt kjent. Hans mest kjente bidrag i matematikken er nok at han klarte å vise at en generell 5. gradslikning ikke kan løses eksakt. På 1600 tallet klarte de å løse 3. og 4. gradslikninger eksakt. De jobbet i 200 år med å finne løsning på 5. gradslikningen, men det var først på 1800 tallet at Abel viste at det ikke var mulig. Abel gjorde også mange andre spennende ting i matematikken.

Abel prydet forrsten de gamle 500 lappene.

Bra de endelig har bestemt seg for hva de skal gjøre med designet sitt. Men det var en laaaaang tenkepause som skulle til. Flyet ble jo veldig fint, og Abel var et verdig valg. Håper de får malt på noen flere på de mange hvite halene de har.

Back