Ny én-raders flyfamilie fra Airbus i 2020?

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Ny én-raders flyfamilie fra Airbus i 2020?

Vel - naturligvis ikke et ferdig produkt, det er snarere snakk om en teoretisk lansering av en ny familie. Her snakker vi meget tidlig skisse-nivå, men likevel er det interessant å notere seg. Vi vet jo alle hva som skjer på motsatt side av Atlanteren i disse dager.

Airbus chief executive Guillaume Faury believes that step-change production, design and propulsion technologies will converge in just over a decade to trigger the introduction of an all-new single-aisle airliner.

https://www.flightglobal.com/airframers/new-single-aisle-airbus-feasible-by-early-2030s-faury/135444.article
 
Re: Ny én-raders flyfamilie fra Airbus i 2020?

Ja, det er jo et snart 40 år gammelt design, så de ønsker neppe å gå i samme fella som Boeing, som vel tok 737 en generasjon for langt ..
 
Re: Ny én-raders flyfamilie fra Airbus i 2020?

Nå er det neppe et fly med én seterad de ser for seg, men et nytt design for fly med én midtgang. Og 2020 er kun en drøy uke unna, mens artikkelen antyder 2030-tallet.
 
Re: Ny én-raders flyfamilie fra Airbus i 2020?

Nå er det neppe et fly med én seterad de ser for seg, men et nytt design for fly med én midtgang. Og 2020 er kun en drøy uke unna, mens artikkelen antyder 2030-tallet.

Og med mulig lansering av et ny familie med én midtgang en gang i 2020, har vi i overskuelig fremtid forhåpentligvis noe spennende å se frem mot hva utvikling angår. En arvtaker til A320-familien er ikke noe å kimse av.
 
Re: Ny én-raders flyfamilie fra Airbus i 2020?

Og med mulig lansering av et ny familie med én midtgang en gang i 2020, har vi i overskuelig fremtid forhåpentligvis noe spennende å se frem mot hva utvikling angår. En arvtaker til A320-familien er ikke noe å kimse av.

Som påpekt i tråden kan heller ikke jeg se at 2020 nevnes i artikkelen, tror kanskje du var litt kjapp her?
 
Re: Ny én-raders flyfamilie fra Airbus i 2020?

De kan sikkert hente mange gode ideer fra Bombardiers utvikling av A220.
 
Re: Ny én-raders flyfamilie fra Airbus i 2020?

Det er nok stor sannsynlighet for at Airbus har tatt en titt over på Boeing og sett konsekvensene av å strekke strikken for langt. Innen denne kommer på vingene så er A320 40 år, da er det nok greit å begynne med blanke ark, slik at man ikke drar med seg noen konseptuelle begrensninger.

Eventuelt så blir det bare et kompositt-redesign av A320.
 
Re: Ny én-raders flyfamilie fra Airbus i 2020?

Det er nok stor sannsynlighet for at Airbus har tatt en titt over på Boeing og sett konsekvensene av å strekke strikken for langt. Innen denne kommer på vingene så er A320 40 år, da er det nok greit å begynne med blanke ark, slik at man ikke drar med seg noen konseptuelle begrensninger.

.


A320 er nesten 40 nå. Innen den nye kommer på vingene vil den være 50. ;)

De snakket om dette allerede i juni, og da om en elektrisk eller hybrid maskin. Tror neppe det er realistisk, men ny modell vil trolig tidligst kunne fly etter 2030. Og det virker som å være tidsrommet de sikter mot.
 
Re: Ny én-raders flyfamilie fra Airbus i 2020?

Og mens vi venter på 2030 har Boeing kommet med sin 737 etterfølger, så Airbus vet hvor de å legge lista.
 
Re: Ny én-raders flyfamilie fra Airbus i 2020?

Hø? A320 hadde first flight i 1987, og ble satt inn i trafikk et år senere. Da er det enda åtte år til den blir 40. ;) Tiden går fort, men ikke fort.

Prosjektet kan faktisk spores tilbake til 1977 og SA1/2/3-prosjektet (Single Aisle, senere 319/320/321), som var forprosjektet. Denne ble omdøpt til A320 i 1981.

Så vanskelig å sette noen ordentlig bursdag. ;)
 
Re: Ny én-raders flyfamilie fra Airbus i 2020?

Prosjektet kan faktisk spores tilbake til 1977 og SA1/2/3-prosjektet (Single Aisle, senere 319/320/321), som var forprosjektet. Denne ble omdøpt til A320 i 1981.



Så vanskelig å sette noen ordentlig bursdag. ;)



Med den logikken er vel 737 fort 70 år og vel så det...
 
Re: Ny én-raders flyfamilie fra Airbus i 2020?

Med den logikken er vel 737 fort 70 år og vel så det...

Det var i 1967 det ble fart på sakene .. tilsvarer vel omtrent Airbus-1981 status.

Building on the designs of the Boeing 707 and Boeing 727, the concept came to fruition in 1967 in the form of the Boeing 737 100. The initial specification called for 50 – 60 seats, however, in consultation with launch customer, Lufthansa who had 21 aircraft on order, this was increased to 100 seats.
 
Re: Ny én-raders flyfamilie fra Airbus i 2020?

En 737 med 50-60 seter, lurer på hvor stutt den ville sett ut... :D
 
Re: Ny én-raders flyfamilie fra Airbus i 2020?

Den kler lengre skrog ja..
a4ea061fe993673684636c7595ea2d06.jpg
 
Back
Top