Re: Ny dom: Tekniske problemer skal også give kompensation.
I tillegg er det ikke nødvendigvis slik at et større uforutsett teknisk problem på flyindivid "A" gjør at det automatisk er de flyvningene som skulle vært gjort med "A" neste dag som blir kansellert. Dersom "A" skulle ha fløyet en rute med høyt belegg (mange passasjerer og/eller mye frakt) med få ombookingsmuligheter, kan flyselskapets operasjonssentral velge å sette inn fly "B" på denne ruten, og heller kansellere "B" sin rute mellom to andre byer der det har mindre skadevirkning (f eks færre passasjerer og høyere frekvens) hvis den blir kansellert. Således er ruten til "B" fremdeles kansellert grunnet uforutsette (dagen før) tekniske årsaker, selv om flyindivid "B" virker utmerket, men må fly en rute for "A", som er til reperasjon.
Hvordan flyselskapet løser dette kan sikkert variere, men det er neppe nødvendig å informere alle passasjerene og de ansatte om hele hendelesforløpet, det viktige er at de det gjelder snarest mulig blir informert om sin ombooking og kan forholde seg til det. Noen ganger vet ikke flyselskapet når flyet er ferdig; de kan ha fått et klokkeslett av teknisk avdeling, men komplikasjoner kan gjøre at det må forskyves, og da blir det naturlig nok kanselleringer/ombookinger på kortere varsel enn man ønsker. Det kommersielle presset for å hindre bøter for forsinkelser må ikke gjøre at teknisk blir presset til å ta "snarveier" i reperasjonen eller den tekniske kvalitetskontrollen etterpå; da er man inne i en vond sirkel som ikke tjener flysikkerheten.
Njaaa .. det er ikke sjelden at man ryker på estimatene når man reparerer en maskin. Særlig hvis det er 'komplekst', som det står her. Har mange ganger vært med på at flighter har blitt kansellert eller ytterligere fosinket pga at reparasjonstiden har blitt overskridet. Det er slik det er - man kansellerer ikke før man må.
I tillegg er det ikke nødvendigvis slik at et større uforutsett teknisk problem på flyindivid "A" gjør at det automatisk er de flyvningene som skulle vært gjort med "A" neste dag som blir kansellert. Dersom "A" skulle ha fløyet en rute med høyt belegg (mange passasjerer og/eller mye frakt) med få ombookingsmuligheter, kan flyselskapets operasjonssentral velge å sette inn fly "B" på denne ruten, og heller kansellere "B" sin rute mellom to andre byer der det har mindre skadevirkning (f eks færre passasjerer og høyere frekvens) hvis den blir kansellert. Således er ruten til "B" fremdeles kansellert grunnet uforutsette (dagen før) tekniske årsaker, selv om flyindivid "B" virker utmerket, men må fly en rute for "A", som er til reperasjon.
Hvordan flyselskapet løser dette kan sikkert variere, men det er neppe nødvendig å informere alle passasjerene og de ansatte om hele hendelesforløpet, det viktige er at de det gjelder snarest mulig blir informert om sin ombooking og kan forholde seg til det. Noen ganger vet ikke flyselskapet når flyet er ferdig; de kan ha fått et klokkeslett av teknisk avdeling, men komplikasjoner kan gjøre at det må forskyves, og da blir det naturlig nok kanselleringer/ombookinger på kortere varsel enn man ønsker. Det kommersielle presset for å hindre bøter for forsinkelser må ikke gjøre at teknisk blir presset til å ta "snarveier" i reperasjonen eller den tekniske kvalitetskontrollen etterpå; da er man inne i en vond sirkel som ikke tjener flysikkerheten.