• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

NY BOK: Scheduled Helicopter Services – Then and Now

Rob Mulder

ScanFlyer Blue
Medlem
NY BOK: Scheduled Helicopter Services – Then and Now

Helikopteret spiller en betydelig rolle i luftfarten. At det også er den mest allsidige maskinen på himmelen, er uomtvistelig. Helikoptrets evne til å ta av og lande vertikalt, til å sveve og fly forover, bakover og sideveis, gjør det i stand til å operere i overbelastede eller isolerte områder hvor mangelen på rullebaner hindrer fly med fast vinger. Dens multirolle er utstrakt og nesten ubegrenset og dekker blant mange andre oppgaver, flyfotografering og filming, nyhetsinnsamling, luftambulansetjenester, search and rescue, kraftlednings- og rørledningspatruljer, tunge løft av byggematerialer både på land og offshore, reindrift, skogvern, posttransport og levering av forsyninger.
Men det er passasjertransporten som kanskje er mest kjent for allmennheten. Mange av de nesten 40 000 helikoptrene er i himmelen hver dag, overalt i verden, tilbyr charterturer, rundflyvninger, viktige forbindelser til avsidesliggende og vanskelig tilgjengelige lokalsamfunn, eller transporterer arbeidere til offshore olje- og gassplattformer. Det som kanskje er mindre kjent er at helikoptre også har blitt brukt på rutepassasjer i mange deler av verden de siste 75 årene, primært i overbelastede storbyområder, flyplass-til-flyplass-forbindelser, betjener øysamfunn, og fortsetter å gjøre det i begrenset skala. Dette aspektet ved helikopteroperasjoner har blitt alvorlig neglisjert på trykk, og denne boken er et forsøk på å rette opp denne utelatelsen på en så omfattende måte som det har vært mulig gitt tidens gang.

Ett kapitell er viet Norge.

Forfatter: Günter Endres
Format: 329 sider, 453 bilder, 216x279mm, innbundet, engelsk tekst
Pris: Kr. 450 + porto

Bestille boken? https://www.europeanairlines.no/product/scheduled-helicopter-services/
 

Attachments

  • Scheduled Helicopter Services - Then and Now.jpg
    Scheduled Helicopter Services - Then and Now.jpg
    120.8 KB · Views: 78
Back
Top