• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

NY BOK: ALF GUNNESTAD - FLYPIONER

Rob Mulder

ScanFlyer Blue
Medlem
Hei,

Da har jeg gleden å informere at en ny bok har kommet ut:
http://www.europeanairlines.no/product/alf-gunnestad-flypioner/

ALF GUNNESTAD _ FLYPIONER
Tittelen på boken indikerer at det er snakk om en pioner innen luftfarten. En (fly)pioner er jo synonymt med banebryter, foregangsperson og nybygger. Og alle tre synonymer passer til Alf Gunnestad. Han var en banebryter innen postflyvninger, en foregangsperson i flymiljøet og en nybygger i flysikring etter den andre verdenskrigen. I 1962 sa Georg Bull om Alf: ”Uten tvil har Alf Gunnestad gjort en enestående pionerinnsats for norsk flyvning gjennom en lang rekke år. Han kan med rette benevnes som privatflyverens store venn og støtte. Flyvere i Norge er ham en stor takk skyld.”

Det er en spennende vei vi skal begi oss inn på. Alf var en av de første postflyverne, han var med på å starte to flyselskaper, fløy i Antarktis, var med på en grusom opplevelse rundt New Foundland og fløy for Widerøe’s Flyveselskap og Det Norske Luftfartselskap, Fred. Olsen & Bergenske. I sistnevnte flyselskap var det egentlig marineflyvere som dominerte flykorpset, men Alf var en av de få som hadde bakgrunn i Hærens Flyvevåpen. I 1938 flyttet han til Sola Lufthavn ved Stavanger og jobbet for DNL som flygeleder. Året etter flyttet han tilbake til Oslo til nyopprettet stilling som flygeleder på den nyåpnete Fornebu lufthavn.

Etter krigen fortsatte han i Luftfartsdirektoratet. Hans engasjement i flymiljøet rundt Kilen (Lilløkilen) har også vært banebrytende. Han fløy helt frem til han var i en høy alder, fløy i mer enn tre hundre forskjellige fly og hadde mer enn 14 000 flytimer i sin loggbok. Antall opplærte elever var nesten 200.

Forfatter: Rob J.M. Mulder
Format: 21.5 x 30.2 cm (A4), hardback, 176 sider, 224 bilder
ISBN: 978-82-93450-02-3
Pris: NOK. 250,- + porto

Dere kan også overføre NOK. 390,- til kontonummer: 2801.1499114 / European Airlines Rob Mulder
IBAN: NO8128011499114, SWIFT: SPSONO22
Takk for deres bestilling.
 

Attachments

  • Alf-Gunnestad-Flypioner.jpg
    Alf-Gunnestad-Flypioner.jpg
    77.1 KB · Views: 119
Last edited by a moderator:
Back
Top