NWA-et tilbakeblikk......

SQ 777

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Siden NW snart er historie rotet jeg litt rundt i ”arkivet” ( les roterommet ) og fant en tidtabell fra selskapet datert 15. august 1967. Plukket den opp i forbindelse med min aller første NW flight ORD-MSP med 727(-100, selvfølgelig).

Foran på tidtabellen står det følgende:
NORTHWEST ORIENT , THE FAN-JET AIRLINE.
De vektlegger at de ikke har ”gammeldagse” ikke-fan maskiner i 1967 ! Og det var noe uvanlig på det tidspunktet.;)

I tillegg under rutetidene står det enten FAN-JET ( jada, men store bokstaver ) eller Electra ( med små ) som flytype.

I innledningen blir disse definert slik:
FAN : 320B, 320C Intercontinental Fan-Jet, 720B, 727, 727C Fan-jet..
Electra: Jet-prop - Electra II

Det merkelige er at tallet/type ”707” er ikke nevnt noe sted i tabellen. Kun ”320”.

Heller ikke ”Boeing” eller ”Lockheed” !!! Så ittno knussel. FAN-JET er tingen..Hvorfor forvirre det flygende publikum med flere intetsigende navn..:lol:

Domestic rutenett vist på et kart , gikk mer eller mindre rett over USA fra Seattle/Portland til New York/Washington. Bortsett fra Chicago til Atlanta og noen plasser i Florida. Dessuten Seattle/Chicago til Anchorage. I tillegg to daglige fra Seattle og en daglig fra Portland til Honolulu.

Internasjonalt var det jo ”Orient”-delen. Tokyo, Osaka, Okinawa, Seoul, Taipei, Hong Kong og Manila.

Bagasje ? Vel tar det direkte på engelsk:

Baggage: The domestic free baggage allowance is two checked pieces of luggage and one unchecked bag in the passengers custody and capable of being stowed under the passenger’s seat.

( Legg merke til at vekt ikke er nevnt og håndbagasjen skal være under ditt eget sete. Hattehyllene var jo kun beregnet på hatter og andre klesplagg :rolleyes: )

The international free allowance is 66 pounds for first class and 44 pounds for economy.

( Dette er inkludert håndbagasje…Husker selv at alle selskap veiet alt på den tiden )

Herlig med slike tilbakeblikk... Det var vel på den tiden de også hadde en av historiens styggeste design.

Inn på roterommet igjen.:9:

Someone: Det nærmeste jeg kunne finne var JP 1975. Selvfølgelig ikke sammenlignbart med ’67 dog ikke så gærnt. Fra ’67 til ’75 fjernet de alle Electra og sikkert byttet ut mange 707 mot DC 10 og 747. Og relativt stor vekst var det sikkert i disse år.

I 1975 hadde NWA totalt 53 ( jo da, ikke mer :angry: ). Disse var fordelt på:
16 727-51
11 727-251
7 707-320 B+C
11 DC 10-40
5 747-151
3 747-251.

Orket ikke telle opp den stoore flåten i 2008’s JP……..Hundrevis...

Når fikk Northwest Orient DC-10-15? Jeg fløy JFK-BOS med en slik i 1988.

Oi, den var vanskelig..... Vil prøve litt senere, om mulig.

Senere vil jeg lage et tilbakeblikk på Dag sin CO !:lol:

Så vidt jeg husker var DC10-15 kun lagd i et fåtall for Mexicana, sånn derre hot and high? Kan noen hjelpe...:question:

Det kan være riktig det du sier - men jeg lurte på om NW også hadde -15 - hvis ikke var det nok en DC-10-10 de fløy innenriks.

Takk for oppklaringen... Da mangler jeg kun DC-10-15 av 10`erne...

Som SQ 777 nevner, DC10-15 var bygd for hot high altitude airports og det ble kun bygd 7 stk, levert til Aeromexico og Mexicana. Populært kalt DC10 sport:D

NW opererte DC10-40, som sammen med Japan Airlines var eneste kunde for denne varianten. 42 stk bygd. Senere fikk NW tak i flere brukte DC10-30 som kom fra forskjellige selskaper, bla Swissair.

Fra Wikipedia angående DC10:

DC-10-15 (7 built): Also known as the "DC-10 Sport", designed for use at hot high-altitude airports. The series 15 was fitted with higher-thrust GE CF6-50C2F (derated -30 engines) powerplants. Only built for Mexican carriers Aeroméxico and Mexicana. Produced between 1979 and 1982.

http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_DC-10

Hvis NW opererte versjon 15 så må det ha vært noe utenom det vanlige da den versjonen ikke har vært en del av flåten så langt jeg kan se. Så EB, det var nok en serie 40 du fløy med.

Notrhwest overtok vel også 10`ere fra SAS. Ellers er vel 10`ern fortsatt en av favorittene...noe vi vel har til felles MD11.

Hvor forsvant 10`erne til SAS?

Kort sammanfattning: Swissair 1 , AOM (inkl. Air Liberté/Minerve) 5 , JAT 1 , World 1 , Malaysian 2 , UTA 1 .
Dessutom reparerades den havererade i New York och gick till FedEx.

Takker og bukker. Jeg hadde kanskje trodd CO fikk noen også - men den gang ei.

Flott, folkens. Neste lørdag tar jeg en CO-tilbakeblikk til 1970 ! Er i gang...;)

Back