Savipix
ScanFlyer Rusty
Nosbrygga slog hål i vingen på 747SP, rapporten klar
http://www.havkom.se/virtupload/reports/rl2007_23.pdf
Sammanfattning
Flygplanet, en Boeing 747 SP, hade landat på Stockholm/Arlanda flygplats
efter en reguljärflygning från Damaskus. Vid intaxningen mot parkeringsbryggan
vägleddes piloterna om avstånd och avvikelser i sida av information
på en ljustavla på terminalbyggnaden. Ljustavlan programmerades av
en operatör från det aktuella handlingbolaget. Hon hade inhämtat information
om den ankommande flygplanstypen från flygplatsens datasystem, där
typkoden 74L var angiven. Hon var inte bekant med den specifika koden,
men utgick från att det var en vanlig Boeing 747, vilket även hennes kollegor
trodde.
Vid operatörspanelen i brygghuset programmerade hon in B 747, efter
att ha valt bort det första versionsalternativet som var B 747 SP. Anledningen
till att 747 SP låg först bland versionerna var att det tidigare hänt olyckor
på Arlanda när fel version lagts in på ljustavlan. En vanlig B747 är längre än
en SP-version, innebärande att den parkerar betydligt längre fram. Datasystemet
läser med laser av frontprofilen på flygplanet för att verifiera att rätt
typ är inlagd. Vissa platser på Arlanda har även versioner av detta system
där skillnad mellan versioner av samma flygplanstyp (B747 – B747SP) kan
avläsas. Denna modifiering var dock inte införd vid den aktuella parkeringsplatsen.
När flygplanet taxade in mot parkeringsplatsen indikerade ljustavlan enligt
dataloggen typversionen B 747. Befälhavaren uppgav i intervju att han
tidigare upplevt att ljustavlor visat B 747, men att detta ändå var korrekt för
en B 747 SP. Operatören övervakade intaxningen visuellt och när hon insåg
att flygplanet kom oroväckande nära brygghuset tryckte hon in nödstoppet.
Detta visade sig dock redan vara aktiverat av markpersonalen på rampen.
Flygplanets vänstra vinge träffade undersidan på brygghuset samtidigt som
ljustavlan indikerade ”STOP” och ett stort hål revs upp på vingens ovansida.
Inga människor skadades vid olyckan.
Olyckan orsakades av otillräckliga utbildningsprogram och bristfällig säkerhetssstyrning
avseende gateoperatörernas hantering av dockningssystemen.
Bidragande var att tidigare påpekade säkerhetsbrister inte åtgärdats.
http://www.havkom.se/virtupload/reports/rl2007_23.pdf
Sammanfattning
Flygplanet, en Boeing 747 SP, hade landat på Stockholm/Arlanda flygplats
efter en reguljärflygning från Damaskus. Vid intaxningen mot parkeringsbryggan
vägleddes piloterna om avstånd och avvikelser i sida av information
på en ljustavla på terminalbyggnaden. Ljustavlan programmerades av
en operatör från det aktuella handlingbolaget. Hon hade inhämtat information
om den ankommande flygplanstypen från flygplatsens datasystem, där
typkoden 74L var angiven. Hon var inte bekant med den specifika koden,
men utgick från att det var en vanlig Boeing 747, vilket även hennes kollegor
trodde.
Vid operatörspanelen i brygghuset programmerade hon in B 747, efter
att ha valt bort det första versionsalternativet som var B 747 SP. Anledningen
till att 747 SP låg först bland versionerna var att det tidigare hänt olyckor
på Arlanda när fel version lagts in på ljustavlan. En vanlig B747 är längre än
en SP-version, innebärande att den parkerar betydligt längre fram. Datasystemet
läser med laser av frontprofilen på flygplanet för att verifiera att rätt
typ är inlagd. Vissa platser på Arlanda har även versioner av detta system
där skillnad mellan versioner av samma flygplanstyp (B747 – B747SP) kan
avläsas. Denna modifiering var dock inte införd vid den aktuella parkeringsplatsen.
När flygplanet taxade in mot parkeringsplatsen indikerade ljustavlan enligt
dataloggen typversionen B 747. Befälhavaren uppgav i intervju att han
tidigare upplevt att ljustavlor visat B 747, men att detta ändå var korrekt för
en B 747 SP. Operatören övervakade intaxningen visuellt och när hon insåg
att flygplanet kom oroväckande nära brygghuset tryckte hon in nödstoppet.
Detta visade sig dock redan vara aktiverat av markpersonalen på rampen.
Flygplanets vänstra vinge träffade undersidan på brygghuset samtidigt som
ljustavlan indikerade ”STOP” och ett stort hål revs upp på vingens ovansida.
Inga människor skadades vid olyckan.
Olyckan orsakades av otillräckliga utbildningsprogram och bristfällig säkerhetssstyrning
avseende gateoperatörernas hantering av dockningssystemen.
Bidragande var att tidigare påpekade säkerhetsbrister inte åtgärdats.