Norwegian utvider på Torp

Re: Norwegian utvider på Torp.

Det er snakk om et omfattende program. Det er det jeg vil kalle et omfattende samarbeid, sier lufthavnsjef Alf-Reidar Fjeld til tb.no.

Han vil ikke gå ut med detaljer før pressemøtet onsdag.

Han forteller at avtalen med Norwegian ble klar rundt klokken 10.45 i dag, etter at partene har jobbet med avtalen i to-tre år.

Spennende dette her. Med de utvidelsene Torp har gjort i tillegg til de dem planlegger, sammen med nedgang hos Ryanair har jo tydet på at noe kom til å skje

Blir vel mye av de samme destinasjonene som de hadde på Rygge.
Kanskje Widerøe får konkurranse på Torp?

Last edited:

Mye tyder på at det kan være snakk om innenriksruter. Innenriksdelen er under utbygging, og flyoppstillingsplassen på innland er nettop utvidet, til å kunne ta større fly (som for eksempel 737).

Norwegian har jo ikke noe valg - med stadig nye fly på vei inn må selskapet åpne stadig nye ruter. Med et sterkt redusert Ryanair på Torp og entusiasme rundt Norwegian i Vestfold, er forutsetningene gode. Norwegian vil neppe gjør de samme feilene som de gjorde på Rygge - derfor blir det neppe mange storbydestinasjoner. Jeg tror at Las Palmas, Nice, Antalya, Split, Dubrovnik og Kreta særlig relevante. Kanskje blir det en rute til London-Gatwick - kanskje blir det en rute til København med mulighet for videreforbindelser. Innenriks høres veldig ambisiøst ut, men hvem vet?

Norwegian har jo ikke noe valg - med stadig nye fly på vei inn må selskapet åpne stadig nye ruter.

Det er forsåvidt riktig at nye fly betinger nye ruter (for fly på bakken er det vel ingen som ønsker), men jeg vil kanskje tro at det faktum at stadig nye fly er på vei inn til Norwegian er et resultat av et bevisst valg som ledelsen i DY har gjort, og ikke noe som er påtvunget dem. Det er ergo deres valg. Kanskje bare semantikk, men din formulering får det til å høres ut som at dette er noe som er påtvunget dem av andre.:)

Det er forsåvidt riktig at nye fly betinger nye ruter (for fly på bakken er det vel ingen som ønsker), men jeg vil kanskje tro at det faktum at stadig nye fly er på vei inn til Norwegian er et resultat av et bevisst valg som ledelsen i DY har gjort, og ikke noe som er påtvunget dem. Det er ergo deres valg. Kanskje bare semantikk, men din formulering får det til å høres ut som at dette er noe som er påtvunget dem av andre.:)

For all del, jeg vet da at Norwegian selv både har kontroll over egne flybestillinger og eget rutenett. Jeg synes det er veldig bra at de satser på Torp. Poenget mitt var at med stadig nye fly på vei inn, må selskapet hele tiden se etter muligheter for nye ruter. Og det er da bare postivt så lenge etterspørselen er tilstede.

Mye tyder på at det kan være snakk om innenriksruter. Innenriksdelen er under utbygging, og flyoppstillingsplassen på innland er nettop utvidet, til å kunne ta større fly (som for eksempel 737).

Om det er innenriksruter, så frykter jeg at detter er kroken på døren for Geiteryggen....

Om det er innenriksruter, så frykter jeg at detter er kroken på døren for Geiteryggen....

Syns uansett at det virker som DAT velger TRF fremfor SKE annen hver dag for tiden, så det store forskjellen blir det vel ikke ;-)

Har ikke noe tro på innenriksruter. Disse er marginale selv med 80-setere og ska DY dumpe inn 189 seter gjør de seg selv en bjørnetjeneste. De vil aldri kunne drive det lønnsomt. Man trenger frekvenser på disse rutene ellers så lekker paxen til SKE/GEN/RYG ..

Blir overrasket hvis TRF har inngått en avtale med Norwegian som gjør at WF vil lide slik at de må redusere produksjon/antall frekvenser innenriks. Næringslivet i regionen trenger innenriksruter med frekvenser og det er nok TRF også avhengig av.

En rute til CPH hadde hvertfall ikke vært dumt, Widerøe's priser på TRF-CPH er jo til å få bakoversveis av.

Nå er det få avganger hvor prisene er 537, ofte må man jo ut med en tusenlapp hver vei. Dersom markedet er villig til å betale dette er det jo greit, men jeg skulle gjerne sett de fikk litt konkurranse, å betale over 2000 ,- t/r bare til CPH er ihvertfall uaktuelt for min del...

Last edited:

Aftenposten i dag melder Norwegian base på Torp med Bergen og Trondheim fra 1. mars, 2 daglige avganger, en annen innenriksrute og 5 nye ruter til utland. Hvilke destinasjoner tror dere det blir?

http://www.tb.no sender LIVE fra pressekonferansen på Torp med Kjos og Torp sin lufthavnsjef Fjeld idag klokka 09:30

Aftenposten i dag melder Norwegian base på Torp med Bergen og Trondheim fra 1. mars, 2 daglige avganger, en annen innenriksrute og 5 nye ruter til utland. Hvilke destinasjoner tror dere det blir?

http://www.tb.no sender LIVE fra pressekonferansen på Torp med Kjos og Torp sin lufthavnsjef Fjeld idag klokka 09:30
Hvis dette er tilfelle, har jeg på følelsen at Widerøe reduserer sin aktivitet innenlands fra Torp.
Skulle Kjoser`n samtidig starte CPH og AMS blir det vel by, by til Widerøe og KLM
Kanske det blir bjørn Kjos vi ser sittende bak på et pappfly a-la MOL :)
Vil tippe at de vil satse på Nice og Antalya.
Uansett så blir det spennede å se.

Hvis dette er tilfelle, har jeg på følelsen at Widerøe reduserer sin aktivitet innenlands fra Torp.
Skulle Kjoser`n samtidig starte CPH og AMS blir det vel by, by til Widerøe og KLM
Kanske det blir bjørn Kjos vi ser sittende bak på et pappfly a-la MOL :)
Vil tippe at de vil satse på Nice og Antalya.
Uansett så blir det spennede å se.

Jeg tror ikke Widerøe vil redusere innenlands fra Torp dersom Norwegian tar opp kampen. Widerøes største fortrinn er jo nettop at de kan tilby hyppige frekvenser, slik at passasjeren kan reise når det passer best for han eller henne.

Når det gjelder AMS og CPH så er det svært få passasjerer som faktisk skal til CPH og AMS. De skal videre ut i verden. Og ingen business reisende er interessert i å dra med DY til AMS og videre med KLM, med den risikoen det medfører. En og annen turist vil nok kunne gjøre dette, men det er ikke der volumet eller pengene ligger.

IMM
Venter i spenning på dagens nyheter.

http://tb.no/nyheter/presenterer-atte-nye-ruter-fra-torp-1.6611444

I følge Aftenposten vil Norwegian-sjef Bjørn Kjos kunngjøre åtte nye ruter på pressekonferansen på Sandefjord Lufthavn Torp klokken ti i dag, onsdag. Selskapet skal også plassere ett av sine Boeing 737-800-fly fast i Sandefjord.

Norwegian vil presentere tre nye innenlandsruter, to av dem til Bergen og Trondheim, med start 1. mars. Det vil bli to daglige avganger, med unntak av lørdag. Også dette i følge Aftenposten. Avisen antar at den tredje innenlandsruten vil gå til Tromsø.

De fem utenlandsrutene vil også bli kunngjort senere i dag, men Aftenposten skriver at destinasjonene vil være blant disse: London (Gatwick), Nice, Roma, Palma, Manchester og Milano

Med denne satsingen kan Torp etter hvert bli en større base enn det Rygge i sin tid var. Tidligere i år ble det kjent at Norwegian kutter alle sine ruter på Rygge fra og med januar 2012. Dette ble sett i sammenheng med at selskapet ville satse på Sandefjord Lufthavn Torp.

Avtalen mellom Torp og Norwegian ble klar rundt klokken 10.45 tirsdag, etter at partene hadde jobbet med avtalen i to-tre år.

Back