Norwegian trafikktall mar 2014

branserud

ScanFlyer Blue
Her er trafikktallene for mar 2014
http://www.mynewsdesk.com/se/norwegian
The total number of passengers flown in March 2014 was 1 805 551 compared to 1 439 943 last year, an increase of 365 608 passengers (25 %).
Compared to the same period last year:
 Total passenger traffic (RPK) increased by 52%
 Total capacity (ASK) increased by 51 %
 The load factor was 77.8 %, up 0.2 p.p.

The increase in passenger traffic, production and passengers is primarily driven by the establishment of new European short-haul bases and long-haul operations to North America and Southeast Asia.
The unit revenue (RASK) is estimated at 0.31 for the period (-26 %).
Yield 0.40 (-27%)
The average flying distance for the Group increased by 15 % in March compared to the same period last year.
The unit revenue was equivalent to February but the timing of Easter has a negative influence on the relative year-over-year unit revenue development.
Yield & Unit Revenue (NOK) (Estimate)MarchMar-14Mar-13Yield0.400.55-27%RASK0.310.42-26%
In March the Group operated 99.7 % of its scheduled flights, whereof 87.1 % departed on time.
 
Imponerende pax-tall, men heller trist når det gjelder yield.
Også interessant å se at påsken brukes som en faktor for å forklare lavere tall.
På "legacy carriers" er det jo helt omvendt, ved at påsken innebærer lavere trafikk og inntekter.
 
Veksten til DY er imponerende, men, denne veksten er ikke profitabelt. Fallet i yield og RASK er rett og slett dramatisk og det kan virke at DY ikke har funnet en middel a stoppe dette. Eller at DY's konkurrenter har funnet veier a vaporisere marginer pa DY sine gull-ruter...

Antar man at DY far seg 120NOK ut av hver eneste pax, sa har DY tapt over 100 Mio NOK i Mars alene. Dvs de tapte ca. 60NOK pa hver pax de flöy. Eneste utvei vil vaere a öke all disse tilleggs-gebyrer kraftig og innföre nye gebyrer, slik at ancillary revenue stiger og man far regnstykke per pax til pluss.

Det hva er meget bekymringsfullt er Yield/RASK-trend vs. siste aret. Norwegian ligger pa den sammen lave nivea som i JAN og FEB. Sist aret klarte man a utvikle yield oppover fra JAN til FEB og MAR og til APR med ca. 10% vs. den siste maned. I 2014 er det flat. Nesten ingen ökning i ar fra JAN til FEB, ingen ökning fra FEB til MAR. Her ligger andre faktörer til grunn en bare paske som faller i APR i aret.

Jeg forutser at Norwegian vil ogsa i APR14 ikke klare a komme seg opp til fjorarets niveaer. Dette ville nemelig bety en nesten fordobling av MAR14 yield.
 
Back
Top