Norwegian til Rygge!

Herlov

ScanFlyer Gold
Foerste storfisk er fanget!

http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060905/NYHET/109050033/1002

Dette var moro, dere. :colgate:

Du verden, sa vitterlig ikke den mannen i fjor en gang at det IKKE ville bli aktuellt å fly fra Rygge a?

:question:

:nor

Skulle nesten hatt en flaske Crystal, men en kopp kaffe får duge som billig erstatning...

:nor

Man kan vel kanskje regne med ruter til Bergen, Trondheim og Stavanger da?

Rygge-Værnes høres bra ut...

Er det flere flyselskap som har sagt de skal fly på Rygge?
Når åpner de egentlig?

De som operere fra OSL i dag vet jo hvor kundene bor, og hvor de skal, så mulig DY har gjort hjemmeleksa si her , da må man forvente at f.eks WF kommer og feeder cph/arn ?

Originally posted by LTH

Man kan vel kanskje regne med ruter til Bergen, Trondheim og Stavanger da?

Rygge-Værnes høres bra ut...

uten at jeg vet hvordan trafikken kjøres så høres ut som om den vil gå rett gjennom trafikk inn og ut på gm.. blir nok en rute de vil ilke på Røyken :question:

Ja takk for det....med 737'er fra Rygge klatrende rett opp i inbound trafikken til Gardermoen, tror jeg arbeidsdagen virkelig kommer til å bli interessant....:(

DY er allerede i markedet for å hente ytterligere 3stk 737-300.
Det er vel får å dekke opp for satsingen på Rygge.
Flyfabrikantene begynner å se med interesse på DY som etter hvert får en dimensjon på flyflåten sin.
-300 med cycler og timer på skrog som DY ønsker begynner å bli vanskelig å oppdrive.
Boeing har etter sigende sendt tilbud or 737NG.
Airbus har vært på banen med tilbud på busser(A319)

Originally posted by TFC1

Ja takk for det....med 737'er fra Rygge klatrende rett opp i inbound trafikken til Gardermoen, tror jeg arbeidsdagen virkelig kommer til å bli interessant....:(

Ikke at jeg er noen ekspert, men de klarer da å håndtere 7.500 fly pr døgn in og outbound i triangelet Newark - La Guardia - JFK der de krysser hverandre. Skulle tro at det da går an å håndtere en 600 - 800 flighter pr døgn in og outbound på OSL og RSL når disse to ligger MYE lengere fra hverandre enn de tre som tidligere er nevnt...

Hadde ikke gjort noe med noen nye fly hos DY, det er mange ufarlige men irriterende knirkelyder på mange av flyene. :p

Når åpner Rygge for sivil trafikk?

Airbus A319 hadde gjort susen for DY. Da hadde de virkelig gjort 737 landet litt mer variert, og behagelig...;)

Mere variert, ja, mere behagelig? Kan nok diskuteres. Jeg hadde mine første fire Airbus turer i vår (2x A320 og 2x A319) og jeg synes ikke de var noe bedre enn 737NG, kanksje tvert imot. På UA var riktignok setene noe bredere, (byttet til/fra 735 på strekningene, så jeg fikk sammenlignet) men hos Frontier tror jeg de var av den smale typen, og ikke merkbart bredere enn på 737NG. Derimot var det langt flere knirkelyder i den franske plasten!

Originally posted by enml

Ikke at jeg er noen ekspert, men de klarer da å håndtere 7.500 fly pr døgn in og outbound i triangelet Newark - La Guardia - JFK der de krysser hverandre. Skulle tro at det da går an å håndtere en 600 - 800 flighter pr døgn in og outbound på OSL og RSL når disse to ligger MYE lengere fra hverandre enn de tre som tidligere er nevnt...

Vel, der er det fullregulert. Farris TMA er foreløpig fritt vilt uten en SID eller STAR knyttet til Rygge. Det jobbes med saken, men jeg vil tippe at dette blir en utfordring for et allerede overbelastet luftrom. Sektor Syd på Oslo håndterer mer trafikk enn Stavanger og Bodø til sammen i løpet av en dag.....:huh: og der skal det mer inn med Rygge i drift. Detta blir interessant! :(

En annen ting er at bemanningen og sektoriseringen på New York TRACON sikkert er myyye mer effektiv og riktig enn på Oslo ATCC.....

Originally posted by TFC1

Originally posted by enml

Vel, der er det fullregulert. Farris TMA er foreløpig fritt vilt uten en SID eller STAR knyttet til Rygge. Det jobbes med saken, men jeg vil tippe at dette blir en utfordring for et allerede overbelastet luftrom. Sektor Syd på Oslo håndterer mer trafikk enn Stavanger og Bodø til sammen i løpet av en dag.....:huh: og der skal det mer inn med Rygge i drift. Detta blir interessant! :(

En annen ting er at bemanningen og sektoriseringen på New York TRACON sikkert er myyye mer effektiv og riktig enn på Oslo ATCC.....

Jeg regner med at i NY går avgående og akommende trafikk i lengre faste ruter(SID og STAR), mere samlebånd. Mens jo mindre trafikk det er, desto mer direkte ruter kan man gi og da bil det veldig komplisert etter hvert når trafikken øker og man ikke har et skikkelig system for å avvikle trafikken.. Det er nok ikkeno problem å håndtere mye trafikk på RY, TO og GM samtidig om man har et system for det, men skal alle disse nye rutene bare komme blir det ikke enkelt.

Men seriøst, er det flere bevegelser i sektor OS sør enn SV+BD? :wow:

LCH - du får få dette med fransk plastikk ut av hodet en gang for alltid. A319 og A321 er bygget i Tyskland!!! Det er A319 som er tilbudt Norwegian - altså tysk kvalitet.

Har testet alle tre varianter løpet av siste to årene:
A319-112 Germanwings D-AKNI 1999-modell - God plass, absolutt stillere enn noen 737NG - satt rett foran vingen
A319-111 easyJet G-EZSM 2003-modell - Forbausende god plass selv med 156 seter, ekstremt mye stillere enn DY 733 vi hadde kvelden før - satt rett bak vingen
A319-132 British Airways G-EUPC 1999-modell - bare den typiske V2500-lyden var forskjellen mellom med de to andre A319 - god plass selv i de bakerste del - satt på 19F

A320-231 Wind Jet I-LINB 1993-modell - Godkjent plass selv med 180 seter, tidligere Airtours/Skyservice USA/MyTravel maskin. Denne hadde definitivt vært brukt, men også her forbausende lavt støynivå. Behagelig over Alpene selv med mye turbulens - ville ikke vært i en smågris i de luftlagene, da hadde det blitt fort grønnfarge på undertegnede. Vindussete i den bakerste fjerdedelen.
A320-231 Wind Jet I-LINH 1991-modell (ex. Conair) - Godkjent plass selv med 180 seter, selvsagt var denne mer slitt både her og der og den knirket i hattehyllehengslene, men ellers var lydnivået lavt - behagelig reise - midtsete bak vingen.

A321-231 British Airways G-EUXC 2004-modell - vanlige turistklasse-seter med god plass også i akselhøyde, forbausende stille til å være så langt bak og ingen problemer med vanlig samtale med tunghørt moder - satt på 24D
A321-232 British Airways G-EUXG 2004-modell - Business Class seter med goooood plass, stille og ingen knirk - satt på 9F
A321-231 British Airways G-EUXE 2004-modell - vanlige turistklasse-seter med god plass - resten som EUXC - satt på 24F
A321-231 SAS OY-KBF 2002-modell - denne turen var sammen med Fellowship på vei til vårt mellomstopp på CPH for å fly videre til MAN i 2004. Fikk sammenlignet A321en med MD-80 på denne turen, og det var helt klart A321 som gikk av med seieren både når det gjelder støy, komfort i luften og seter. Med litt hjelp fra en dansk venn havnet vi merkelig nok i de to setene på høyre side ved bakre nødutgang. Ingen problemer med plass, men dårlig med utsikt gjennom det lille runde vinduet i døren. Noe knirk fantes ikke, og på den tiden var det både vin og mer gratis - man kan ikke komme nærmere himmelen.

Min konklusjon:
A32X overgår 737CL/737NG i alle sammenhenger når det gjelder kvalitet i kabinen
- støynivåer er klart lavere enn for 737
- flyet er tilpasset min skulderbredde, den ene tommen ekstra kommer godt med
- noe som de fleste har unngått å nevne her er forskjellen i bevegelser - A32X er mye roligere enn 737ene - mye mindre oscillering under autopiloten og ingen abrupte yaw-bevegelser som spesielt smågrisen er kjent for. Enkelte ganger kan man ikke prise nok Airbus' fly-by-wire-system, de har vært fordømt gode de som programmert - de har skjønt sin PID.

Hva hadde dette med Norwegian på Rygge å gjøre?
Ah, det var kanskje denne?

A319_Norwegian.gif

En drøm om la oss si ti år - da begynner det å bli en del ledige A319-132 hos BA selv om tegningen ovenfor er med CFM56 :cool:

Vanvittig bra innlegg KGL... Takk for stilig tegning - og drøm!!! Norwegian har vel med dette sjakktrekket trykket Østfold til sitt bryst og omvendt. Bra!!!

Back