Norwegian sine 737-800

Marius Moberg

ScanFlyer Blue
Har tatt og oppdatert meg på hele flyflåten til Norweigan tideligere i dag angående deres 737-800

Altså det første flyet til Norwegian som var LN-NOB begynner jo å bli gammel med tanke på den ble levert i 2008.

Men jeg lurer da på alle de 737-800 flyene Kjos har kjøpt frem til nå skal de byttes ut med de 222 nye flyene som kommer i løpet av de neste åren eller ??

Kan tenke meg alle med registrering LN-NO skal ut av flåten om noen år og levers tilbake dit de kom fra?? mens alle med LN-NI og LN-DY blir i flåten ??

At NOB begynner å bli "gammel" er vel i beste fall å ta i med tanke på at 2008 kun er 5 år siden... Spesielt med tanke på at snittalderen på SAS sine NG'er nå er 11,2 år :) Den eldste SAS NG'en i nåværende produksjon fyller 15 år i Oktober 2013. For å sette det enda litt mer i perspektiv er snittet til de gjenværende Classicene til SAS 19,8 år... Avsporing - sorry!

Norwegian sine NG har en snittalder på 3 år pr dags dato.

Men ja, det ligger vel i kortene at noe av modellen til Norwegian går på å ha en ung flyflåte :)

Last edited:
Sant det at 2008 er kun 5 år siden...SAS er jo i gang med å fornye flåten sin med 737-700/800.

LN-RGA,LN-RGB, LN-RGC, LN-RGD, LN-RGE, LN-RGF og LN-RGG er vell splitter nye 737-800 som er blitt levert i 2012 og 2013

NAX er et ungt selskap, dermed går innfasing mest til ekspansjon. Etter hvert vil man begynne å fase ut eldre maskiner, og trolig mens de er såpass unge at man får en god bruktpris. Men dette er også avhengig av markedet. Det er ikke alltid like lett å følge en fornyelsesplan slavisk, noe Ryanair har fått merke. De planla å bytte ut sine maskiner før de nåde de tyngste vedlikeholdssjekkene, men har ikke helt lykkes med dette.

Når det gjelder leasingmaskinene, så vurderer man behov når kontrakten går ut. Så reforhandler man, og hvis man ser man kan bruke maskinen lønnsomt, fornyer man.

Det er ingen A4-svar på dette. Markedet, behov og prisene bestemmer og de forandrer seg hele tiden.

Norwegian er ungt forsatt de skal vell først ut med de siste 737-300 som forsatt er i flåten. Hvor mange 737-800 skal Norwegian få levert i 2013 da??

Det er ikke alltid like lett å følge en fornyelsesplan slavisk, noe Ryanair har fått merke. De planla å bytte ut sine maskiner før de nåde de tyngste vedlikeholdssjekkene, men har ikke helt lykkes med dette.

Litt av problemet til Ryanair er vel at de valgte fly som var så skrellet for for utstyr (galleys, blinds osv.) at ingen andre vil ha dem?

Det var nok en kalkulert vurdering, men ja - det hadde litt effekt. airTran hadde samme problem da de prøvde å bli kvitt noen av sine for et par år siden.

Altså hvertfall noen av Norwegian sine 737-800 er lånt fra Air Europa og Pegasus om de selskapene ska ha flyene tilbake er eg usikker på regner nok med det...

Back