• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegian registrerer Dreamliner i Irland (splittet)

krølle

ScanFlyer Dusty
Trist spør dere meg, skjønt det gjør dere jo ikke uansett:(

Irsk reg, Asiatisk crew, iallefall cabinen...

For håpe at iallefall malingen er fra Jotun, er vel den eneste muligheten for noe Norsk på Norwegian's langfly

Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

For håpe at iallefall malingen er fra Jotun, er vel den eneste muligheten for noe Norsk på Norwegian's langfly

Stygt redd for at den er fra Akzo-Nobel... ;)

Ja, det virker som om Norwegian Longhaul er like "Norwegian" som Norwegian Cruise Line, det vil si norsk kun i navnet: Skipene er registrert på Bahamas, Hovedkvarteret er i Miami, eierskapet er delvis malaysisk, delvis amerikansk. Finnes dog nok en og annen norsk kaptein her og der...

Ja, det virker som om Norwegian Longhaul er like "Norwegian" som Norwegian Cruise Line, det vil si norsk kun i navnet: Skipene er registrert på Bahamas, Hovedkvarteret er i Miami, eierskapet er delvis malaysisk, delvis amerikansk. Finnes dog nok en og annen norsk kaptein her og der...

Royal Caribbean Cruise Lines er nok mer norsk en Norwegian Cruise Lines ...

Royal Caribbean Cruise Lines er nok mer norsk en Norwegian Cruise Lines ...
Stemmer det, tror det er noe sånt som 40 % av aksjene som er i norsk eierskap (Wilhelmsen). Det er også ganske mange norske kapteiner i RCCL.

Jotun hadde nok stortsett solgt fjøsmaling om de ikke hadde tilpasset seg den globale virkeligheten de opererer i. Tror du finner få Jotunansatte med norske lønninger rundtom i verden. Så vær ikke så sikker på at lakken er norsk ;)

Blir vel litt offtopic, men nå er det vel kun ca. 1000 av 9000 arbeidsplasser i Jotun som befinner seg i Norge. I følge Wikipedia så er det vel bare to fabrikker igjen i Norge etter at de la ned to andre, og resten av totalt 38 fabrikker ligger i utlandet.

Sånn sett så er vel Jotun heller mindre "norsk" enn Norwegian, og nok en bedrift som har tatt innover seg at man driver i en internasjonal bransje, hvor det dessverre viser seg at man ikke er like konkurransedyktig med norsk kostnadsnivå.

Litt på kanten av topic, men har siste veka snakka med folk i same "bransje" som meg, dvs. folk som er/skal begynne å jobbe som ingeniørar (master) innanfor elektronikk- og IT-bransjen, sånn omtrent. Desse har bakgrunn frå td. Spania, Portugal mm. Iflg. dei kan ein ingeniør med slik bakgrunn i Hellas rekne med ca €600 i begynnarlønn. I mnd... I Noreg er jo lønna borti 8 - 10x! I Spania kunne ein rekne med kanskje ein tusenlapp € meir enn i Hellas... (No er det kanskje litt forvirring rundt brutto og netto, men det spelar strengt tatt ikkje så stor rolle for det store bildet). Så, norsk lønsnivå er i ein anna dimensjon enn resten, og om dei andre kan brukast istadenfor "oss", så har ein jo ein ugunstig konkurransesituasjon... Med dette ville eg vise to ting: iflg. desse eg snakka med er mao. ikkje lønna som ingeniør (4-5 år utdanning ved universitet) særleg ulik det som har vore førespegla som løn for luftfartstilsette i/frå desse landa. Og dei som kjenner til korleis det då er å leve for dette i Spania til dømes, veit at dei må bu heime. Skilnaden, derimot, er at mobiliteten på ingeniørar av openbare grunnar er hakket dårlegare enn for CA, så det er enn så lenge ein greiare situasjon for oss i den bransjen. I tillegg er heimemarknaden stor. For dei som derimot hevar sjekken andre stadar i Europa, så er løn og andre ting samanliknbare i fleire bransjar. Trur eg.

Last edited:
Back