Norwegian redovisar idag ett rörelseresultat för tredje kvartalet

branserud

ScanFlyer Blue
Norwegian redovisar idag ett rörelseresultat för tredje kvartalet

Norwegian redovisar idag ett rörelseresultat för tredje kvartalet. Detta är bolagets bästa kvartalsresultat någonsin.
Utvalda nyckeltal för koncernen för juli-september 2011 (juli-september 2010)
Antal passagerare: 4,6 miljoner (3,8 miljoner)
Omsättning: 3,4 miljarder kronor (2,8 milliarder kronor)
Kabinfaktor: 84 procent (80 procent)
EBITDAR: 1,206 MNOK (840)
EBITDA: 1,001 MNOK (624)
EBT: 686 MNOK (733)
Nettoresultat: 495 MNOK (528)

Hentet fra

http://www.mynewsdesk.com/se/pressr...=email&utm_campaign=Subscription&utm_content=
 
Last edited:
Re: Norwegian redovisar idag ett rörelseresultat för tredje kvartalet

Norwegians enhetskostnader (ekskludert fuelpris variasjoner) ned 10% fra sist år ! Konkurerende flyselskaper må stramme inn ytterligere et par spenner på livbeltet for å matche Norwegians lave kostnader. Her blir det ingen pause.
 

Attachments

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    34.2 KB · Views: 1,098
Re: Norwegian redovisar idag ett rörelseresultat för tredje kvartalet

:devot:
Utrolig bra resultater.
 
Re: Norwegian redovisar idag ett rörelseresultat för tredje kvartalet

Meget imponerende! Har DY-ansatte profit sharing avtaler? Med andre ord, vil kostnadspressset føre til økonomisk gevinst for de som faktisk gjør jobben?
 
Re: Norwegian redovisar idag ett rörelseresultat för tredje kvartalet

Svaert hyggelige resultater. Norwegian er forlengst etablert som en serioes aktoer, og de bygger naa opp sine finansielle muskler. Det kan trenges foer den planlagte satsingen paa interkontinentalt. Det blir svaert spennende aa se om dette lykkes. Jeg haaper de ikke gaar for mye i strupen paa konkurrenter men heller satser paa destinasjoner som er underserved.
 
Re: Norwegian redovisar idag ett rörelseresultat för tredje kvartalet

Utrolig bra resultat. DY har helt klart tjent gode penger på den dårligste norske sommer på flere tiår. Kombinert med flere, større og nyere fly har det nok vært hovedårsaken til dette resultatet.
DY har nå betydelig høyere kapitalkostnader en for 1 år siden. Hvordan vil det slå ut i Q1 2012? Ryanair har parkert fabrikknye fly for vinter lagring i ørkenen. Klarer DY å få fylt sine fly, til gode priser i Q1? eller vil vi se et større Q1 underskudd i 2012 en i 2011?
 
Re: Norwegian redovisar idag ett rörelseresultat för tredje kvartalet

Mon tro om ikke grunnen til Norwegians framgang har vært at man kunne starte nærmest fra scratch, med muligheten for å tenke kostnadseffektivitet på alle punkter.

Når det er sagt, så tror jeg SAS også kommer til å levere et bra 3Q!
 
Re: Norwegian redovisar idag ett rörelseresultat för tredje kvartalet

Det er nok ikke bare Ryanair som kommer til å parkere fly på vinteren.
 
Re: Norwegian redovisar idag ett rörelseresultat för tredje kvartalet

Det er nok ikke bare Ryanair som kommer til å parkere fly på vinteren.

Siden denne tråden handler om Norwegian, regner jeg med at det er de som skal parkere fly i vinter?

Flotte tall fra Norwegian er det i alle fall.
 
Re: Norwegian redovisar idag ett rörelseresultat för tredje kvartalet

Den nya HEL basen måste vara mycket konkurrenskraftig, med tanke på de låga lönerna den estniska kabinpersonalen har.
Kan DY få in estnisk kabinpersonal även i Sverige, Norge & Danmark...så blir bolaget oslagbart.
 
Re: Norwegian redovisar idag ett rörelseresultat för tredje kvartalet

Grunnen til at Norwegian har så mye lavere kostnader enn andre er ikke nødvendigvis at lønninger er lavere enn andre. Norwegian har omtrent samme lønnskostnader per ansatt som SAS. Se vedlagte graf. Norwegian har lavere kostnader fordi hver ansatt produserer mange flere passasjerkilometer enn konkurentene. Med andre ord; effektiviteten per ansatt er mye høyere.
 

Attachments

  • Capture.jpg
    Capture.jpg
    30.2 KB · Views: 831
Re: Norwegian redovisar idag ett rörelseresultat för tredje kvartalet

Den nya HEL basen måste vara mycket konkurrenskraftig, med tanke på de låga lönerna den estniska kabinpersonalen har.
Kan DY få in estnisk kabinpersonal även i Sverige, Norge & Danmark...så blir bolaget oslagbart.

Norwegian er nok veldig konkurransedyktig på kostnader med eller uten HEL basen.
 
Re: Norwegian redovisar idag ett rörelseresultat för tredje kvartalet

Har DY långt kvar tills de närmar sig FR & EZY vad gäller effektivitet per anställd?
DY har extremt låga lönekostnader på HEL basen, jämfört med Blue1 & Finnair. En kabinanställd med 100% anställning hos DY HEL tjänar 1100Euro i månaden före skatt. Det är mindre än socialbidraget i Sverige.
 
Last edited:
Re: Norwegian redovisar idag ett rörelseresultat för tredje kvartalet

Dy har kun 3 fly i HEL så det er jo ingen ting i det store bildet.

Det som teller er jo at den store operasjonen totalt sett holder lav KASK og det gjør den definitivt når vi nå ser KASK som begynner å krype under 30 øre eks fuel.
 
Re: Norwegian redovisar idag ett rörelseresultat för tredje kvartalet

Kul att det verkar gå bra för flygbolagen & charterbolagen här i Norden nu. Jag hoppas Euro- finanskrisen inte kastar in flygbolagen i kris bara inom de kommande 6 månaderna.

Har DY något större charterkontrakt i Norge/Danmark?
Fritidsresor(Startour) har mycket DY charter flighter från Sverige. Det ger förmodligen stabila intäkter.
 
Last edited:
Re: Norwegian redovisar idag ett rörelseresultat för tredje kvartalet

Varför väljer Kjos att köpa 737-800W men leasa 787-8?
De idag nya 737-800W kommer säkert tappa mkt i värde inom 4-6 år när de betydligt mer bränsleeffektiva 737-8MAX & A320NEO blir operativa...
 
Re: Norwegian redovisar idag ett rörelseresultat för tredje kvartalet

Varför väljer Kjos att köpa 737-800W men leasa 787-8?
De idag nya 737-800W kommer säkert tappa mkt i värde inom 4-6 år när de betydligt mer bränsleeffektiva 737-8MAX & A320NEO blir operativa...

Hadde du fulgt med så ser du at akurat som med 737-800 så vil DY både eie og lease de 5 787 de til nå har tegnet kontrakt på
 
Re: Norwegian redovisar idag ett rörelseresultat för tredje kvartalet

Norwegian har lavere kostnader fordi hver ansatt produserer mange flere passasjerkilometer enn konkurentene. Med andre ord; effektiviteten per ansatt er mye høyere.

Men de outsourcer også mange tjenester og det er vel også mange i luften som ikke er ansatt i selskapet, så det er ikke helt riktig sammenligningsgrunnlag ...
 
Back
Top