Norwegian øker bagasjegebyrene

Re: Norwegian øker bagasjegebyrene

da begynner jo faktisk SAS reklamene som pryder tv skjermene i det ganske land faktisk å få ganske mye mening spør du meg.

......hvorfor ikke bare øke billettprisen å la det være inkludert, istedet for enda mer ekstragebyrer og slikt tull:angry:

Du har nok ikke skjønt forretningsmodellen til lavprisselskapene, Espen....;)

Jo, jeg har skjønt den. Jeg er bare uenig.

Men man kan jo se på Southwest i forhold til Norwegian, de kjører uten gebyrer for ditt og datt

Som er "there is a sucker born every minute" - la oss loppe ham? :)

Siden jeg flyr mer fra EVE enn TOS for tiden, og ofte i jobben, blir det mest SAS for meg pga frekvensene. Når jeg kan (eller må betale billetten selv) vurderer jeg selvsagt DY også og regner inn bagasjeprisen. det satser de visst på at det er færre som gjør. "Ryanair gjøre - DY-ape gjøre etter"?

Det var voldsomt stille fra "flyr DY til krampen tar meg" gjengen.....

Isbamse, tar du ikkje hurtigbaaten?? :P

Det var voldsomt stille fra "flyr DY til krampen tar meg" gjengen.....

Isbamse, tar du ikkje hurtigbaaten?? :P

Fra Harstad til Tromsø, ja, men når jeg skal sørover er det kjekt med fly :-) Poenget er at jeg flyr mer sørover fra EVE enn fra TOS.

Dette er ikke bra. 50 kroner for å sende en koffert utenlands er drøyt, og jeg synes dessuten at det er dumt at Norwegian roter det til med så store prisforskjeller innenlands mot utenlands. Det gjør systemet uoversiktelig. Dersom slike avgifter skal brukes bør de i det minste holdes noenlunde stabile og ikke endres i ett kjør. Dessuten er det ikke særlig tillitsvekkende at Norwegian de siste månedene har reklamert stort for muligheten til å ta med seg 15 kg. håndbagasje når de samtidig reduserer grensen til 10 kg.

http://www.dagbladet.no/dinside/2008/06/17/538414.html.

+20kr på utland og +7kr på innland.

.......hvorfor ikke bare øke billettprisen å la det være inkludert, istedet for enda mer ekstragebyrer og slikt tull:angry:

Jo fordi da slipper de som reiser uten bagasje å betale for bagasjehåndtreingen til de som har bagasje. Enkelt og greit.
Bagasjen skal sjekkes inn, tas hånd om av sturer i bagasjehall, kjøres ut til flyet, lastes inn, losses ut, kjøres inn og legges på bagasjebåndet.
Kommer den ikke frem, skal den også søkes etter i et verdensomspennende datanettverk (som koster penger), og kjøres ut kostnadsfritt til kunden. Og skulle man være så uheldig at bagasjen ødelegges underveis, skal flyselskapet gi erstatning til passasjeren.

Jeg synes faktisk det er greit at de som ikke sender bagasje slipper å betale for alt dette.

IMM

Last edited:

På 90% av mine flygninger reiser jeg uten bagasje. Synes det er greitt at de som ikke ønsker å ha med seg bagasje da kan få slippe å betale for det.
Det er jo ikke tvil om at selskapene har store kostnader med bagasjehåndtering.
Jeg har reist jorden rund, til Thailand og USA uten å sjekke inn bagasje :)

Jo fordi da slipper de som reiser uten bagasje å betale for bagasjehåndtreingen til de som har bagasje. Enkelt og greit.
Bagasjen skal sjekkes inn, tas hånd om av sturer i bagasjehall, kjøres ut til flyet, lastes inn, losses ut, kjøres inn og legges på bagasjebåndet.
Kommer den ikke frem, skal den også søkes etter i et verdensomspennende datanettverk (som koster penger), og kjøres ut kostnadsfritt til kunden. Og skulle man være så uheldig at bagasjen ødelegges underveis, skal flyselskapet gi erstatning til passasjeren.

Jeg synes faktisk det er greit at de som ikke sender bagasje slipper å betale for alt dette.

IMM

Er i prinsippet enig dersom dette betyr billigere billetter. Men det gjoer det jo ikke. Prisene blir jo bare oekt for de som reiser med bagasje, ikke satt ned for de som reiser med...

Jeg er helt enig i at ekspedert bagasje bør koste ekstra, og egentlig er de prisene DY opererer med overkommelige og lave. Hvis vi ser de i en reises totale kostnader er det omtrent ingenting (hva koster en halv øl på en norsk flyplass?).

Står du i en hvilkensomhelst norsk insjekkø, og spesielt der det sjekkes inn til utlandet, kan man jo få inntrykk av at de fleste reisende er emigranter (etter koffertstørrelsen å dømme) og ikke bare skal tilbringe en torsdag - søndag i f.eks. Praha.

Er i prinsippet enig dersom dette betyr billigere billetter. Men det gjoer det jo ikke. Prisene blir jo bare oekt for de som reiser med bagasje, ikke satt ned for de som reiser med...

Unbundling er nok kommet for å bli. Det er en måte for flyselskapene å synliggjøre kostnadsdriverne og i så måte få større aksept for prisøkninger. Jeg antar at økningen hos DY skyldes høyere fuel kostnader, men det er bare spekulasjoner fra min side. Derfor blir prisen enda høyere for de som reiser med bagasje, men ikke for dem som reiser uten.

Unbundling er nok kommet for å bli. Det er en måte for flyselskapene å synliggjøre kostnadsdriverne og i så måte få større aksept for prisøkninger. Jeg antar at økningen hos DY skyldes høyere fuel kostnader, men det er bare spekulasjoner fra min side. Derfor blir prisen enda høyere for de som reiser med bagasje, men ikke for dem som reiser uten.

Da er jeg mer fan av aa vaere aerlig og heller legge paa prisen for de ekstrakostnadene oekte fuelutgifter gir istedetfor et kaotisk nickel and dime system...

Hilsen en som alltid reiser uten innsjekket bagasje, bortsett fra naar jeg skal paa lengre ferie

Reklamene opplyser kun prisene for reise med haandbagasje. I hvertfall prisene med stor skrift ....

Southwest kjoerte en fin annonse i USA Today i gaar hvor de sammenligner dem selv med AA ... begge startet paa $178 ... AA landet paa 326 etter at alle fees var betalt - Southswest paa .. 178!

Southwest tar heller ikke betalt for UM, noe som etterhvert er blitt veldig dyrt ..

Har du en elektronisk versjon av denne annonsen for de som ikke bor paa hotell akkurat naa/ ikke leser "Newspaper for Dummies"?

Nå er vel dette et strengt nødvendig tiltak for å sikre nok penger i kassen.
Norwegian og andre LCC`s selger sine billige billetter lang tid før avreise, noe som i "normale" tider er den stor fordel ved at de vet hvilke inntekter de får på sine avganger i god tid før takeoff og det er bra for Cashflow.
Utfordringen nå er at det ikke er mulig å hente inn så mye mer ekstrainntekter som Fuel-surcharge etc da kjøpsprosessen allerede er avsluttet for lenge siden.
Da er dette vi ser her en mulighet å hente inn litt mer penger som nok absolutt behøves nå.

Nå er vel dette et strengt nødvendig tiltak for å sikre nok penger i kassen.
Norwegian og andre LCC`s selger sine billige billetter lang tid før avreise, noe som i "normale" tider er den stor fordel ved at de vet hvilke inntekter de får på sine avganger i god tid før takeoff og det er bra for Cashflow.
Utfordringen nå er at det ikke er mulig å hente inn så mye mer ekstrainntekter som Fuel-surcharge etc da kjøpsprosessen allerede er avsluttet for lenge siden.
Da er dette vi ser her en mulighet å hente inn litt mer penger som nok absolutt behøves nå.

Det er helt greit, men jeg tror DY har vunnet mye paa aa gjoere ting enkelt for folk, noe SAS er utrolig flinke til aa glemme. Med disse nye endringene, blir det slett ikke enkelt, men skikkelig komplisert og paa sikt tror jeg ikke dette er bra valg for DY

Hvis man skal ha med seg litt mye bagasjo, så er jo Norwegian sitt system svært billig. Siden man kan ha med seg 40 Kg for 100 Kr. På en happy/economy pilett med SAS ville dette ha kostet ca 400Kr i overvekt innland og 800 i europa.

Back