Norwegian: Ny trafikkrekord

  • Thread starter Thread starter jb1
  • Start date Start date
Jeg tror ikke du skal være redd for prisnivået på billettene i sommermånedene. De opererer med temmelig stive priser til de fleste destinasjoner da, og hvis de likevel fyller flyene til randen, så bør det borge for gode resultater.
 
Der bikket de millionen ja!

Det er bare å ta av seg hatten!

Dessuten er kabinfaktoren på 88% svært bra.
Spesielt med tanke på at setekapasiteten pr fly i gjennomsnitt har økt fra sommeren 2008.
 
Jeg tror ikke du skal være redd for prisnivået på billettene i sommermånedene. De opererer med temmelig stive priser til de fleste destinasjoner da, og hvis de likevel fyller flyene til randen, så bør det borge for gode resultater.

Det har du helt rett i. Jeg har selv blitt meget overrasket over å konstatere at Norwegian var desidert dyrest til 3 Europa-destinasjoner i september, dog var dette flere uker siden.

Men, når det er sagt, så flyr selskapet klart i medvind, og jeg sier lykke til videre!
 
Og da ligger de an til å bryte 10 millioner passasjerer pr. år i løpet av september.
Tjene penger gjør de også
- Kabinfaktor: +1 pp i forhold til juli 2008 og det er nå 88%
- Yield: +4% i forhold til juli 2008 og det er nå NOK 0,59
- Drivstoffpris: Har gått ned vesentlig ned sammenlignet med for et år siden

Men så er det punktligheten da :(
Litt positivt kan det sies her med at den ser ut til å være på bedringens vei etter å ha vært på all time low i juni, da den var 80,0%. I juli var den 81,3%, men bare to måneder tidligere (i mai) var den 5,8% bedre - og her er det stykke til en kommer på SAS Norge-nivå.
 
Last edited:
Veldig bra tall!

Men igjen legger DY skylda på slot-problemer i Europa for sin dårlige punktlighet, og de sier det er spesielt for sommermånedene. Jeg skjønner ikke den unnskyldningen, for det er i så fall alle selskaper ville hatt problemer med? Og DY sin punktlighet er da generelt dårlig hele året, og ikke bare i sommermånedene?
 
..tror ikke dy's punktlighet et dårlig, det er heller SK sin som er svært god. Dette har igjen med ulik filosofi om flyutnyttelse og bakkestopptider.

DY er nok langt mere sårbare enn SK ved irregulariteter. Dette skaper ringvirkninger da det som regel ikke er "ledige" fly plassert rundt omkring.
Når det er sagt leveres varene - kun 0,3 promille av flightene i Juli ble kansellert!
 
Norwegian leverer meget gode resultater - ingen tvil om det, og en del kalkulerte gambles har gitt god uttelling.

Punklighet har nok en del med rutine crew/bakkeorganisasjon å gjøre. Etterhvert som de går seg til kan man nok forvente bedre punktlighet.

Slottider er det lite å gjøre med, men sammenlikner man punktlighet ved de samme rutene får man et mer reelt sammenlikningsgrunnlag.For mange kunder er ikke punklighet så viktig så lenge de kommer frem "i rimelig tid". Andre kundegrupper har mer tidskritiske scheduler, og disse velger nok det selskapet som har best statistisk punktlighet.

Vi er i en spennende tid for luftfartsstrukturen i Norge, og skal ikke glemme at det nok også er større utenlandske aktører som sitter på gjerdet og teller på fingrene mens de kikker interessert ned i den spennende skandinaviske andedammen.
 
I følge flightstats siste punktlighetsmåling kom DY på 8 plass i Europa, men en regularitet på like under 90 %.
 
Siden dette er her sa mye fokuss pa punktligheten.

Slots som er ment her er ikke airport slots, men airways slots, som koordineres av Eurocontrol. Dette er bottleneck og da kan en flyselskap gjöre svaert lite med dette. Luftrommet i Sör-Europa, spesielt over Frankrike, Spania og store deler av Grekenland er rett og slett nesten full...
 
Tror SAS pusher på tid og stå på ubrukte taxeveier og brenner fuel eller stårpå apu. Det gir on-time det men selvfølgelig en smell på returen. Uansett en forsinkelse mindre. Dette vil man nok se fra NAS etterhvert også.
 
Last edited:
Tror SAS pusher på tid og stå på ubrukte taxeveier og brenner fuel eller stårpå apu. Det gir on-time det men selvfølgelig en smell på returen. Uansett en forsinkelse mindre. Dette vil man nok se fra NAS etterhvert også.

Ta en titt paa hvordan punktligheten maales av f.eks. AEA ...;)
 
Tror SAS pusher på tid og stå på ubrukte taxeveier og brenner fuel eller stårpå apu. Det gir on-time det men selvfølgelig en smell på returen. Uansett en forsinkelse mindre. Dette vil man nok se fra NAS etterhvert også.

Tull og tøys - dette er dskutert her:
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=49418

AEA som publiserer en oversikt over punkligheten til de viktigste europeiske selskapene måler både ankomsttid og avgangstid. Siste statistikk der som er fra vinteren 2008-2009 var SAS det 5. mest punktlige flyselselskapet på ankomst (86,4%) og det 6. mest punktlige flyselskapet på avgang (88,3%). Dvs forskjellene er minimale når det kommer til SAS. Og dette er tallene for vinterhalvåret (Nov-Mar) For sommermånedene og på årsbasis så pleier SAS å ligge et par plasser lenger opp enn i vinterhalvåret.

http://files.aea.be/News/PR/Pr09-016.pdf
 
Back
Top