Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Someone

Moderator
Medlem
Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Ser ut som Norwegian øker på en rekke innenriksruter fra OSL fra mars 2014

BGO: fra 13 til 15 daglige
TRD: fra 13 til 15 daglige
SVG: fra 11 til 13 daglige
ALF: fra 1 til 2 daglige
EVE: fra 4 til 5 daglige
MOL: fra 3 til 4 daglige
TOS: fra 5 til 6 daglige
AES: fra 4 til 5 daglige

Vet ikke tider eller hvor de får eventuelle slots fra, eller om det er off-peak avganger alt sammen
 
Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Her er pressemeldingen:
Norwegian øker antall daglige avganger på flere norske innenriksruter. Reisende mellom Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim, Oslo-Stavanger, Oslo-Alta, Oslo-Evenes, Oslo-Tromsø, Oslo-Molde og Oslo-Ålesund kan se fram å kunne velge mellom enda flere avganger og en mer fleksibel tidtabell.

For å møte etterspørselen i markedet, øker Norwegian tilbudet til de reisende på åtte innenriksruter fra og med 31. mars 2014:

Oslo-Bergen øker fra 13 til 15 daglige avganger

Oslo-Trondheim øker fra 13 til 15 daglige avganger

Oslo-Stavanger øker fra 11 til 13 daglige avganger

Oslo-Ålesund øker fra fire til fem daglige avganger. Ny avgang kl. 11.40 fra Oslo med retur fra Ålesund kl.13:05.

Oslo-Molde øker fra tre til fire daglige avganger. Ny avgang kl.14.00 fra Oslo med retur fra Molde kl.15.30.

Oslo-Alta øker fra én til to daglige avganger. Ny avgang fra Oslo kl.16.50 med retur fra Alta kl. 19:20. I tillegg flyr Norwegian en tur mellom Oslo og Alta som går via Tromsø.

Oslo-Evenes øker fra fire til fem daglige avganger. Ny avgang kl. 07.00 fra Oslo med retur fra Evenes kl. 09.05.

Oslo-Tromsø øker fra fem til seks daglige avganger med ny avgang kl 11.00 fra Oslo med retur fra Tromsø kl 13.25.

Kontaktperson for pressen:
Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen, tlf. 45 45 60 12

http://media.norwegian.com/#/pressr...ydelig-ruteoekning-paa-norsk-innenriks-913291
 
Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Mellom Oslo og Bergen vil det gå 60 fly hver vei hver ukedag, SAS og Norwegian med 30 hver.

Mellom Oslo og Trondheim vil det gå 59 fly hver ukedag, SAS med 29 og Norwegian med 30.

Mellom Oslo og Stavanger vil det gå 56 fly, SAS med 30 og Norwegian med 26.

http://reise.aftenposten.no/reise/Norwegian-jakter-pa-tronen-i-Norge-52806.html#.Uk6MzuDmqlc

Da har Norwegian flere avganger enn SAS på TRD-OSL, og like mange på BGO-OSL. Blir spennende å se om SAS girer opp dem også. Det går kanskje litt prestisje i å ha flest avganger, eller?
 
Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Skulle ikke DY kutte til nordlige destinasjoner hvis bonusforbudet ble oppheva? Var dette bare skremselspropaganda?
 
Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Joda. Hva var det, Alta skulle kuttes som destinasjon og TOS og BOO skulle få en til to daglige?

Called your bullshit...
 
Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Skulle ikke DY kutte til nordlige destinasjoner hvis bonusforbudet ble oppheva? Var dette bare skremselspropaganda?

Man bruker virkemidlene man kan for å få viljen sin, men denne gangen holdt det ikke.

Joda. Hva var det, Alta skulle kuttes som destinasjon og TOS og BOO skulle få en til to daglige?

Called your bullshit...

Gikk de virkelig så langt?
 
Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

EVE ser ut til at det er kommet inn en avgang EVE-OSL kl. 09. Når den går andre veien skjønner jeg ikke, ettersom det går 4 dagelige OSL-EVE men 5 daglige andre veien. Ett eller annet mangler med andre ord.
 
Re: Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

EVE ser ut til at det er kommet inn en avgang EVE-OSL kl. 09. Når den går andre veien skjønner jeg ikke, ettersom det går 4 dagelige OSL-EVE men 5 daglige andre veien. Ett eller annet mangler med andre ord.

Står lengre opp at den går fra OSL kl 07.

Forøvrig en sørgående avgang som passer meg og sikkert en hel del andre helt perfekt! Norwegian fester virkelig grepet om Evenes, og er nå oppe i samme antall avganger som SAS hadde før DY kom på banen. SAS på sin side sitter på sidelinjen å gjør ingenting for å møte konkurransen.
 
Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014


Dette er vel hva man kaller et internt notat med vurderinger om mulige strategier (bl.a. hva man kunne/måtte gjøre hvis man skulle frigjøre et antall maskiner). Det var vel ikke slik at DY hadde besluttet at man skulle kutte til 2 avganger daglig? Jeg tror heller ikke det var et realistisk scenario.
 
Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Står lengre opp at den går fra OSL kl 07.

Forøvrig en sørgående avgang som passer meg og sikkert en hel del andre helt perfekt! Norwegian fester virkelig grepet om Evenes, og er nå oppe i samme antall avganger som SAS hadde før DY kom på banen. SAS på sin side sitter på sidelinjen å gjør ingenting for å møte konkurransen.

Så det nå. Det står også her http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article6899194.ece
 
Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Dette er vel hva man kaller et internt notat med vurderinger om mulige strategier (bl.a. hva man kunne/måtte gjøre hvis man skulle frigjøre et antall maskiner). Det var vel ikke slik at DY hadde besluttet at man skulle kutte til 2 avganger daglig? Jeg tror heller ikke det var et realistisk scenario.

Jeg gjentar egentlig bare hva jeg sa i den tråden jeg refererte til ovenfor: Uten å bli alt for konspiratorisk, så er det gode grunner for å anta at det "interne" dokumentet var ment å komme ut.

Uansett, selv om så ikke er tilfelle, så må jo de norwegianansatte som presterte å anta som sannsynlig at DY skulle gå fra 5 til 2 avganger på TOS, når det bare noen måneder etter at bonusforbudet ble opphevet tydeligvis er marked for 6 avganger, sporenstreks få sparken. De kan ikke jobben sin.

Her er det ganske enkelt å se hva DY prøvde på, men bløffen gikk ikke. Jeg er med på at ethvert selskap skal få drive aktivt for å fremme egen sak, men å bli forsøkt lurt (og det mener jeg DY prøvde) setter jeg liten pris på.
 
Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Da har Norwegian flere avganger enn SAS på TRD-OSL, og like mange på BGO-OSL. Blir spennende å se om SAS girer opp dem også. Det går kanskje litt prestisje i å ha flest avganger, eller?

Er vel ikke helt riktig det da. SAS har 17-19 daglige til Trondheim og 16 til Bergen. Uansett er det hyggelig at Norwegian igjen øker i Norge.
 
Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Jeg gjentar egentlig bare hva jeg sa i den tråden jeg refererte til ovenfor: Uten å bli alt for konspiratorisk, så er det gode grunner for å anta at det "interne" dokumentet var ment å komme ut.

Uansett, selv om så ikke er tilfelle, så må jo de norwegianansatte som presterte å anta som sannsynlig at DY skulle gå fra 5 til 2 avganger på TOS, når det bare noen måneder etter at bonusforbudet ble opphevet tydeligvis er marked for 6 avganger, sporenstreks få sparken. De kan ikke jobben sin.

Her er det ganske enkelt å se hva DY prøvde på, men bløffen gikk ikke. Jeg er med på at ethvert selskap skal få drive aktivt for å fremme egen sak, men å bli forsøkt lurt (og det mener jeg DY prøvde) setter jeg liten pris på.

Det er klart at det var ment at informasjonen skulle komme ut og at dette var å betrakte som et innlegg i kampen (som jeg skrev i den opprinnelige tråden). Poenget mitt var at dette ikke var en beslutning som var fattet, og sannsynligvis ei heller en vurdering om hva som rent faktisk burde gjøres, men en vurdering av hvordan man kunne frigjøre 2.5 maskiner. Det er vel sannsynligvis også litt tidlig å evaluere effektene av bonusordningen bare etter noen få måneder i drift.

Jeg hører nå den ene bløffen etter den andre i mange sammenhenger i denne bransjen, og tar vel litt lett på informasjonen som tilflyter det offentlige rom.

Det skal imidlertid bli interessant å se hva som skjer med prisene innenlands nå som det ser ut til å komme en økning i kapasiteten. Det har ikke akkurat blitt billigere å fly innenlands i løpet av det siste året eller så, og relativt fulle fly er det også (i alle fall der jeg flyr). Det skulle isolert sett tilsi at det har vært behov for en kapasitetsjustering uavhengig av andre forhold.
 
Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Jeg gjentar egentlig bare hva jeg sa i den tråden jeg refererte til ovenfor: Uten å bli alt for konspiratorisk, så er det gode grunner for å anta at det "interne" dokumentet var ment å komme ut.

Uansett, selv om så ikke er tilfelle, så må jo de norwegianansatte som presterte å anta som sannsynlig at DY skulle gå fra 5 til 2 avganger på TOS, når det bare noen måneder etter at bonusforbudet ble opphevet tydeligvis er marked for 6 avganger, sporenstreks få sparken. De kan ikke jobben sin.

Her er det ganske enkelt å se hva DY prøvde på, men bløffen gikk ikke. Jeg er med på at ethvert selskap skal få drive aktivt for å fremme egen sak, men å bli forsøkt lurt (og det mener jeg DY prøvde) setter jeg liten pris på.

Hvordan publikum reagerer på innførsel av bonuspoeng er en forholdsvis ukjent faktor i en risiko/markedsanalyse. At man da må vurderer flere scenario på forhånd skulle bare mangle. At media tar ut det som passer til overskrift er som man kan forvente. Så får vi som flyr mye være glad de heller svarer med å øke kapasiteten og konkurranse i stede.
 
Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Det er klart at det var ment at informasjonen skulle komme ut og at dette var å betrakte som et innlegg i kampen (som jeg skrev i den opprinnelige tråden). Poenget mitt var at dette ikke var en beslutning som var fattet, og sannsynligvis ei heller en vurdering om hva som rent faktisk burde gjøres, men en vurdering av hvordan man kunne frigjøre 2.5 maskiner. Det er vel sannsynligvis også litt tidlig å evaluere effektene av bonusordningen bare etter noen få måneder i drift.

Jeg hører nå den ene bløffen etter den andre i mange sammenhenger i denne bransjen, og tar vel litt lett på informasjonen som tilflyter det offentlige rom.

Det skal imidlertid bli interessant å se hva som skjer med prisene innenlands nå som det ser ut til å komme en økning i kapasiteten. Det har ikke akkurat blitt billigere å fly innenlands i løpet av det siste året eller så, og relativt fulle fly er det også (i alle fall der jeg flyr). Det skulle isolert sett tilsi at det har vært behov for en kapasitetsjustering uavhengig av andre forhold.

Joda, det at DY forsøkte seg på en spansk en (hehe) i dette tilfelle er jo ikke unikt. Mye rart har blitt presentert fra både det ene og det andre selskap, men nå var det nå denne saken som ble diskutert her, da.

Jeg har intuitivt vanskelig for å forstå hvorfor DY skulle utrede å fase ut 2,5 fly. Etterhvert har vel DY heller for mange enn for få fly. Og flere fases inn fortløpende.

Det eneste som kunne rettferdiggjøre en slik utfasing det var at markedsforholdene v/bonuspoeng ble så radikalt endret at det tok proppen fullstendig ut av markedet. Og det tror jeg ikke at DY trodde selv, men VILLE gjerne ha pax/media til å tro det. Det er et ALT for stort sprang mellom to daglige og seks daglige til at jeg tror DY noen gang mente at førstnevnte var et sannsynlig scenario.

Så hvorfor utrede det likevel og så lekke dokumentet? Høres ganske åpenbart ut, spør du meg.
 
Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Hvordan publikum reagerer på innførsel av bonuspoeng er en forholdsvis ukjent faktor i en risiko/markedsanalyse. At man da må vurderer flere scenario på forhånd skulle bare mangle. At media tar ut det som passer til overskrift er som man kan forvente. Så får vi som flyr mye være glad de heller svarer med å øke kapasiteten og konkurranse i stede.

Jeg kjøper den ikke, se ovenfor.
 
Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Jeg har intuitivt vanskelig for å forstå hvorfor DY skulle utrede å fase ut 2,5 fly. Etterhvert har vel DY heller for mange enn for få fly. Og flere fases inn fortløpende.

Det eneste som kunne rettferdiggjøre en slik utfasing det var at markedsforholdene v/bonuspoeng ble så radikalt endret at det tok proppen fullstendig ut av markedet. Og det tror jeg ikke at DY trodde selv, men VILLE gjerne ha pax/media til å tro det. Det er et ALT for stort sprang mellom to daglige og seks daglige til at jeg tror DY noen gang mente at førstnevnte var et sannsynlig scenario.

Så hvorfor utrede det likevel og så lekke dokumentet? Høres ganske åpenbart ut, spør du meg.

Jeg tror ikke at DY trodde at sluket man åpnet var så stort for f.eks. TOS, men nå er det ofte en komplisert affære å sette opp et trafikkprogram, og mange ting henger sammen med andre ting. Det er jo ikke sikkert at man f.eks. så for seg at TOS isolert sett skulle miste så mange kunder, men siden en maskin brukes på et program av ulike destinasjoner så henger dette sammen med eventuelle reduksjoner andre steder. Akkurat hvordan maskinene disponeres har jeg liten innsikt over, men det er vel slik at man må regne med at selskapene vurderer bruk av maskinene der de gir størst avkastning totalt sett.

At det imidlertid er vanskelig å vurdere effekten av innføringen av bonuspoeng i forkant er nok dels korrekt, men det er også slik at om man hadde spurt de fleste økonomer som jobber med denne typen problemstillinger så ville det nok vært et flertall for at det hadde en negativ effekt på DYs lønnsomhet, som nevnt en del ganger tidligere. Effekten på antall avganger er nok imidlertid vanskelig å vurdere, pga det overnevnte.

Hva angår antall fly, for mye eller for lite, vet jeg ikke noe om. Jeg registrerer imidlertid at de stadig har sine -300 maskiner som jeg trodde skulle være faset ut for lenge siden (kanskje har det alltid vært planen å ha disse, men jeg har hatt et inntrykk av at man ønsket å kvitte seg med dem).

Men, ja, man ønsket nok å påvirke beslutningen i en retning som man selv mente var best.
 
Last edited:
Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

Jeg registrerer imidlertid at de stadig har sine -300 maskiner som jeg trodde skulle være faset ut for lenge siden (kanskje har det alltid vært planen å ha disse, men jeg har hatt et inntrykk av at man ønsket å kvitte seg med dem).

'Kjoos-Aid' kalles dette .. Shiny new airplanes with wifi etc ... ;)

De siste 733'ene blir nok å se i noen år til. De fire DY-eide er vel planlagt faset ut i 2016-17 hvis jeg husker rett?
 
Re: Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014

'Kjoos-Aid' kalles dette .. Shiny new airplanes with wifi etc ... ;)

De siste 733'ene blir nok å se i noen år til. De fire DY-eide er vel planlagt faset ut i 2016-17 hvis jeg husker rett?

Skulle ikke disse egentlig (dvs. opprinnelig plan fra noen år tilbake) vært ute av stallen for lenge siden?
 
Back
Top