Norwegian legger ned 6 ruter fra Trondheim W16/17/S17

LTH

ScanFlyer Gold
Medlem
Norwegian kutter sine direkteruter fra Værnes til Berlin, København, Tromsø, Evenes og ferierutene til Antalya og Korfu.

Det skjer fra mars/april da flyselskapets sommerrute gjøres gjeldende.
Begrunner det med flypassasjeravgiften.

Ifølge k‪ommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i ‪Norwegian er det flypassasjeravgiften som er årsaken.
- Marginene er små og konkurransen i luftfarten beinhard. Totalt tjente Norwegian i fjor 9,50 kroner per passasjer. Med flyseteavgiften ble billettene 80 kroner dyrere.

http://www.adressa.no/nyheter/nordt...an-kutter-flere-ruter-fra-Værnes-13722147.ece
 
Last edited:
Re: Norwegian legger ned 6 ruter fra Trondheim...

Hva skjer med TRD basen?
 
Re: Norwegian legger ned 6 ruter fra Trondheim...

Utenlandsruter fra TRD er jo mildt sagt elendig uten de rutene til København og Berlin ...
 
Re: Norwegian legger ned 6 ruter fra Trondheim...

Blir 1 basefly mindre på TRD

Ser slik ut ja ... :(
IBK skal fly 3x ALC, 2x BCN og 2x AGP neste sommerprogram til Værnes, eneste rute i løpet av sommerprogrammet blir vel Murcia.
https://envaspotter.net/2016/10/31/nai-agp-alc-s17/
Spørs om man får IBK md PMI-TRD-PMI snart, alle Norwegian fly fra Værnes til Spania har vært ganske fulle hele sommeren.
 
Last edited:
Re: Norwegian legger ned 6 ruter fra Trondheim W16/17

KLM fortsetter vel også med sin rute til AMS?
 
Re: Norwegian legger ned 6 ruter fra Trondheim W16/17

Det har jo allerede vært mumlet om at TRD-basen er for liten ift. DYs drift. Så dette er vel kanskje innledningen til en "styrt avvikling" hvor driften skjer fra Oslo eller D8-basene.

Traurige greier for TRD-tilbudet. Av erfaring vet man hva som skjer med SKs priser f.eks til TOS.
 
Re: Norwegian legger ned 6 ruter fra Trondheim W16/17

Det har jo allerede vært mumlet om at TRD-basen er for liten ift. DYs drift. Så dette er vel kanskje innledningen til en "styrt avvikling" hvor driften skjer fra Oslo eller D8-basene.


Det er vel et par D8-baser som er enda mindre?

Selv om til slutt så koker det jo uansett ned til hva som er mest økonomisk lønnsomt, selv om man bruker endel andre ord og begreper underveis
 
Re: Norwegian legger ned 6 ruter fra Trondheim W16/17

Skal ikke SAS øke på Stockholm - Trondheim ?

Kanskje Mo'L finner en åpning CPH - TRD ?? :D
 
Re: Norwegian legger ned 6 ruter fra Trondheim W16/17

Det er vel et par D8-baser som er enda mindre?

Selv om til slutt så koker det jo uansett ned til hva som er mest økonomisk lønnsomt, selv om man bruker endel andre ord og begreper underveis

Joda, men de basene er langt nyere og er unnfanget innenfor Norwegians nye businesskonsept. Jeg vil anta at det f.eks innebærer vesentlig lavere lønnsutgifter/sosiale kostnader (om ikke annet så fordi lønnsnivået i land X er lavere enn i Norge) samt færre, fast ansatte (?).

Jeg skal selvsagt ikke fastslå noen basenedleggelse, det vet jeg ingenting om. Mest en tanke ut i luften. Men jeg ville ikke bli slått i bakken.
 
Re: Norwegian legger ned 6 ruter fra Trondheim W16/17

Skal ikke SAS øke på Stockholm - Trondheim ?

Kanskje Mo'L finner en åpning CPH - TRD ?? :D
Jo ARN skal vel opp til tre daglege? CPH vart vel redusert i same slengen. Kanskje SAS aukar til CPH igjen no, når det fell vekk over 180 seter. Det er jo to CRJar det.
 
Re: Norwegian legger ned 6 ruter fra Trondheim W16/17

Min hypotese når det gjelder utenlandsruter fra Trondheim har vært rimelig enkel:

1. Trondheim ligger rett nord for OSL, mao "liten" forsinkelse å reise via OSL, antakelig (vet ikke sikkert) så er TRD største feeder til OSL. For BGO og SVG er det annerledes, der er det like kort å ha transfer i CPH, LHR eller AMS.

2. Stor lojalitet til SAS i regionen (med mange Pandions i følge noen her på forumet), som gjør at for SAS så er det ikke interessant å konkurrere med seg selv og etablere høyere frekvens til f.eks CPH (man kan da bare reise via OSL).

KLM er unntaket som bekrefter regelen, mens det da for andre som ikke er *Alliance blir vanskelig å starte opp i TRD.

Jeg er selv en av de SAS lojale og har egentlig ikke flydd Norwegian eller KLM fra TRD på veldig lenge.
 
Re: Norwegian legger ned 6 ruter fra Trondheim W16/17

Hva blir dette i minus i antall movements per dag?
 
Re: Norwegian legger ned 6 ruter fra Trondheim W16/17

Hva blir dette i minus i antall movements per dag?

Blir iallfall 12-13 movements mindre per uke, hvis en legger sammen frekvensen på de 6 rutene. Men igjen en ny med økningen på AGP-ruten med IBK.
SAS har to daglige avganger til ARN, og to til CPH.
 
Last edited:
Re: Norwegian legger ned 6 ruter fra Trondheim W16/17

KLM fortsetter vel også med sin rute til AMS?

Ja det gjør de. KLM ligger inne med x 3 daglig til AMS neste sommer også, slik som i år.
 
Liten funfacts; CPH-TRD ble faktisk hyppig brukt i sommer av passasjerer som skulle til CFU, så mange reiste faktisk CPH-TRD-CFU, samme med AYT-TRD-CPH/LGW, SXF-TRD-LGW/CPH... samme med RIX og KRK.
 
Det er da lenge siden DY var et point-to-point selskap ....

Ja ja, men derfor takker vi stadig for informationen fra myhrair :)

Har lufthavnene stadig udfordringer med at tælle transferpassagerer hos Norwegian? Jeg mener CPH udtalte noget sådant for et par år siden, men det gjaldt måske kun selv-transfer.
 
Liten oppdatering fra Værnes;
TRD-LGW, blir overført til IBK fra S17, ikke W17/18 som tidligere planlagt, 5 ganger i uken som før.
TRD-PUY, starter 18JUN, flys en gang i uken til 6AUG.
TRD-SPU utvides til MAI-SEP, mot JUN-AUG i 2016.
TRD-RIX økes til tre gang i uken S17, mot to ganger i uken i 2016.
(med forbehold om små endringer ...)

På charterfronten, så er charter med Norwegian til Antalya helt borte, kun Freebird en gang i uken ¨all over¨. Norwegian flyr for TUI tll Mahon fra S17.
 
Last edited:
Back
Top