Norwegian kutter i sverige, 20 kontoransatte får tilbud om kabinstilling

Re: Norwegian kutter i sverige, 20 kontoransatte får tilbud om kabinstilling

I og for seg ikke direkte overraskende, men synes det er bra av Norwegian å i det minste tilby de berørte omskolering innen selskapet når de først må kutte.

De må vel ikke kutte - men dette er da bare fornuftig når det er snakk om dobbeltroller som kan gjøres like godt eller bedre på hovedkontoret i Norge.

Kuttet ligger vel egentlig i at de tar ut 8 MD'er, men de setter kun inn 5 B738'er.

Vakker tankegang, jeg aner ikke hva slags kontoransatte dette er - booking? - men har en mistanke om at cabin crew kanskje ikke er helt tingen for den jevne kontordame. Men for all del, bedre enn å gi dem regelrett fyken.

He he, tipper at flere av disse vil nok høflig takke nei til
dette tilbudet - spesiellt dersom det er flere som begynner
å komme litt "opp i åra". Men all kudos til DY, for at de i det
minste får muligheten!

Hvordan vet vi at de kontoransatte er eldre? Hvordan vet vi at de ikke passer som crew? Og hva vet vi om hva de eventuelt kommer til å velge?

Oj, det var da voldsomt? Jeg skrev "jeg tipper".. :rolleyes:

Så hvorfor tippe? Dette kan jo kun applauderes...

Samtidig en effektiv og fin måte å ha sitt på det tørre fra DY sin side, takker de overflødige nei til ny jobb andre steder i selskapet, ja da er det i så fall de og ikke DY som har tatt valget. Langt mindre brutalt enn å gi regelrett fyken.

Det er jo ikke noe som i utgangspunktet hindrer en 50 åring i å bli cabin attendant - annet enn mulige andre komplikansjoner. Hvis jeg var en femti år gammel kontordame ville jeg sikkert synes det var artig å få fly - men then again - jeg er ingen femti år gammel kontordame....

De må vel ikke kutte - men dette er da bare fornuftig når det er snakk om dobbeltroller som kan gjøres like godt eller bedre på hovedkontoret i Norge.

Må ? , jo i forhold til å muliggjøre overskudd og avkastning til eier'ne så plikter vel styret å ha en så optimal drift som mulig ?
Så om ser mulighet for optimalisering av driften så skal man gjøre det.

Dette må vel være en del av FlyNordics tidligere kontor, og ikke bare folk fra booking? Det har vel også bestått av folk som har jobbet med markedsføring og annet, Norwegian har jo kjørt mange kampanjer i Sverige det siste året - og jeg tviler på at alle disse stammet fra Norge.

Ellers er vel MD-80 en flytype det er rimelig takknemlig å kvitte seg med i disse tider. Flyene skulle uansett ut - og inn kommer noen feiende flotte 737-800-maskiner! Uansett, jeg tror nok at Norwegian fortsatt vil slite tungt i Sverige. Fem fly, et svekket merkenavn, et sviktende marked og mange inkonsekvente satsninger er ikke det beste utgangspunktet.

Det er vel en naturlig utvikling, ettersom "FlyNordic" blir mer og mer Norwegian, og trafikken trappes ned i Sverige, at man reduserer administrasjonen i STO. Mye kan sikkert gjøres på Fornebu. Blant annet skal LF fremdeles ha egen revenue management i STO - noe som man kan se konturene av om man sammenligner prisingen i Norge kontra Sverige. I Sverige har LF fremdeles "tok"-kampanjer med altfor lav pris (som som gjenspeiles i yielden), mens DY i Norge mer ser ut til å ha funnet en slags terrorbalanse med SK.

LF flakser forresten fremdeles rundt med en masse MD80 i Sverige ....

Ser for forresten av FlyNordic stadig flyr chartere med LF-rutenummer.

Back