sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
Flyselskapene rammes for fullt av høye drivstoffpriser, og enkelte har allerede gått konkurs (se faktaboks).
I Norge er Norwegian (NAS) betydelig mer utsatt enn erkekonkurrenten SAS (SAS-NOK), ettersom Norwegian ikke har noen sikring mot skyhøye drivstoffpriser.
SAS og de fleste store flyselskap har sørget for delvis beskyttelse, ved at man har sikret seg en garantert oljepris (såkalt hedging) på deler av drivstofforbruket.
- Det er ingen tvil hos oss om at hedging er gunstig. Vi er veldig glad for at vi har sikret 40 prosent til fast pris. Det gir betydelig mindre risiko, sier investorkontakt Sture Stølen i SAS til E24.
I årets første halvår er SAS sikret at 40 prosent av drivstoffutgiftene koster noe over 89 dollar fatet - altså nesten 50 dollar lavere enn hva Norwegian må ut med i dag.
Drivstoff utgjør nå rundt 20 prosent av utgiftene for SAS, og mellom 25 og 30 prosent for lavprisselskapet Norwegian.
- Vi ligger åpne, det er klart drivstoffprisene biter litt nå. Vi vurderer fortløpende en sikring, men oljeprisen er for høy i dag, sier finansdirektør Frode Foss i Norwegian til E24.
For Norwegian er nå drivstoffprisene den klart største utgiftsposten. Finansdirektøren er klar for å binde ved en oljepris ned mot 80 dollar fatet.
- Ser vi en oljepris ned mot 80 dollar fatet, vil vi sterkt vurdere å binde. Vi er innstilte å binde opp en god del på kort sikt, opp mot 70 prosent. På lengre sikt kan vi binde opp mellom 25 og 30 prosent.
Mer her, kilde E24.no
I Norge er Norwegian (NAS) betydelig mer utsatt enn erkekonkurrenten SAS (SAS-NOK), ettersom Norwegian ikke har noen sikring mot skyhøye drivstoffpriser.
SAS og de fleste store flyselskap har sørget for delvis beskyttelse, ved at man har sikret seg en garantert oljepris (såkalt hedging) på deler av drivstofforbruket.
- Det er ingen tvil hos oss om at hedging er gunstig. Vi er veldig glad for at vi har sikret 40 prosent til fast pris. Det gir betydelig mindre risiko, sier investorkontakt Sture Stølen i SAS til E24.
I årets første halvår er SAS sikret at 40 prosent av drivstoffutgiftene koster noe over 89 dollar fatet - altså nesten 50 dollar lavere enn hva Norwegian må ut med i dag.
Drivstoff utgjør nå rundt 20 prosent av utgiftene for SAS, og mellom 25 og 30 prosent for lavprisselskapet Norwegian.
- Vi ligger åpne, det er klart drivstoffprisene biter litt nå. Vi vurderer fortløpende en sikring, men oljeprisen er for høy i dag, sier finansdirektør Frode Foss i Norwegian til E24.
For Norwegian er nå drivstoffprisene den klart største utgiftsposten. Finansdirektøren er klar for å binde ved en oljepris ned mot 80 dollar fatet.
- Ser vi en oljepris ned mot 80 dollar fatet, vil vi sterkt vurdere å binde. Vi er innstilte å binde opp en god del på kort sikt, opp mot 70 prosent. På lengre sikt kan vi binde opp mellom 25 og 30 prosent.
Mer her, kilde E24.no