Norwegian fløy fra bagasje

LN-VLE

ScanFlyer Gold
Norwegian fløy fra bagasje

Tre traller med bagasje ble igjen på Gardermoen etter at et fly til Mallorca var dratt.
Norwegians Sandaker-Nilsen sier at det var mye bagasje, bl.a mange sykler som var årsaken til at bagasje ble stående igjen. Men er ikke sykler spesialbagasje og skulle vært lastet ombord dersom det var plass? Eller er det slik at siden du må betale for all bagasje hos Norwegian stiller all bagasje likt med hensyn til offloading?

Siden bagasjen først var lastet ombord og så blir losset igjen var det kanskje snakk om vektproblemer på grunn av mye ekstra bagasje?

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10114782



Vidar
 
Re: Norwegian fløy fra bagasje

Slikt skjer fra tid til annen hos "alle" selskap. Ikke mange dagene siden et fly fra et større internasjonalt selskap ankom uten 1 eneste kolli:fly
 
Norwegian fløy fra bagasje

Eller er det slik at siden du må betale for all bagasje hos Norwegian stiller all bagasje likt med hensyn til offloading?

Alle betaler for å få med bagasjen, enten den er inkludert i billettprisen eller ikke.

Siden bagasjen først var lastet ombord og så blir losset igjen var det kanskje snakk om vektproblemer på grunn av mye ekstra bagasje?

Ja, det står i artikkelen du lenket til.
 
Last edited:
Re: Norwegian fløy fra bagasje

Det måste ha varit väldigt många cyklar som volymetriskt fyllde upp lastrummen.
Annars ska det till mycket innan en 737-800 får viktproblem på OSL-PMI. Det är inte någon lång sträcka för en 737-800 med 186 pax.
Jag har själv sett en 738 flyga Alicante-Arlanda med 189 pax och 354 stycken(!!)bagage ombord.
 
Re: Norwegian fløy fra bagasje

En typisk 737-800 kan ta ca 21.3 tonn payload. Det varierer jo litt etter motor og versjon. Nå vet jeg ikke hva man bruker om standardvekter nå, men det tilsvarer 189 pax og ca 360 bags med 84/15kg ... Men med mer enn 21 tonn fuel, eller ved redusert MTOW vil jo dette kunne bli redusert ...
 
Re: Norwegian fløy fra bagasje

Pax veier vel 86/87kg nå, samt baggasje innland 11kg, europa 13kg og interkontinentalt 15kg.
 
Re: Norwegian fløy fra bagasje

En typisk 737-800 kan ta ca 21.3 tonn payload. Det varierer jo litt etter motor og versjon. Nå vet jeg ikke hva man bruker om standardvekter nå, men det tilsvarer 189 pax og ca 360 bags med 84/15kg ... Men med mer enn 21 tonn fuel, eller ved redusert MTOW vil jo dette kunne bli redusert ...

737-800 med DOW på 79t-21t fuel-21t payload= 37t stemmer vel ikke helt?

Uten at jeg vet om det har hatt noe å si her, så kan vekt-restriksjoner komme pga MLW, spesielt dersom man har med mye fuel i reserve.
 
Re: Norwegian fløy fra bagasje

737-800 med DOW på 79t-21t fuel-21t payload= 37t stemmer vel ikke helt?

Uten at jeg vet om det har hatt noe å si her, så kan vekt-restriksjoner komme pga MLW, spesielt dersom man har med mye fuel i reserve.

Man regner i første rekke mot Max Zerofuelvekt - fuel blir bare en faktor over en viss mengde.

Ja, hvis det er dårlig vær (eller fuelstreik) på destinasjonen, kan også landingsvekta være en faktor, men sjelden på så lange turer.
 
Re: Norwegian fløy fra bagasje

Man regner i første rekke mot Max Zerofuelvekt - fuel blir bare en faktor over en viss mengde.

Ja, hvis det er dårlig vær (eller fuelstreik) på destinasjonen, kan også landingsvekta være en faktor, men sjelden på så lange turer.

Ja, men du kan ikke ta både 21 tonn fuel og 21 tonn payload?

66t er vel typisk MLW, så det er klart at man skal ha ganske mye ekstra fuel før det blir et problem. Husker vi landet i Stavanger med 8t i tankene en gang, uten at det var noe problem.
 
Re: Norwegian fløy fra bagasje

MTOW 79 tonn ..
Fuel 21 tonn
Basic Weight ca 42 tonn

Det blir ca 16 tonn til payload .. blingset nok litt der ja ...
 
Last edited:
Re: Norwegian fløy fra bagasje

Hvis vi snakker om OSL-PMI og at det var så mye sykler trur jeg heller det kan være at volumet som var problemet og ikke vekten. Sykler krever sinnsykt med plass og det skal ikke mange til før en får problemer. La oss si AVIH og/eller WCHC i tillegg. Da får man enda større plassproblemer.
 
Re: Norwegian fløy fra bagasje

Det måste ha varit väldigt många cyklar som volymetriskt fyllde upp lastrummen.
Annars ska det till mycket innan en 737-800 får viktproblem på OSL-PMI. Det är inte någon lång sträcka för en 737-800 med 186 pax.
Jag har själv sett en 738 flyga Alicante-Arlanda med 189 pax och 354 stycken(!!)bagage ombord.
354 stk bags i en 737....det var mange...så mange har jo ikke engang en fuldt lastet A340 til BKK....
Det må bestemt have givet visse volume problemer hvis alle stks har været Samsonite størrelse ...
hilsen Ole
 
Re: Norwegian fløy fra bagasje

Diskusjonen om vekt/ volum her er vel ganske så uinnteresant fra en passasjer synsvinkel. Har tidligere opplevd slike problemer med DY hvor et musikkorps på tur måtte vente i tre dager( i München ) på noen av sine instrumenter fordi DY ikke sammarbeider med noen andre selskaper , og de måtte ta det med på sine egne fly,som var fulle fra før.
Hadde dette vært feks SAS så hadde dette blitt sendt med første LH fly og korpset hadde fått sine saker samme dag.
 
Re: Norwegian fløy fra bagasje

Diskusjonen om vekt/ volum her er vel ganske så uinnteresant fra en passasjer synsvinkel. Har tidligere opplevd slike problemer med DY hvor et musikkorps på tur måtte vente i tre dager( i München ) på noen av sine instrumenter fordi DY ikke sammarbeider med noen andre selskaper , og de måtte ta det med på sine egne fly,som var fulle fra før.
Hadde dette vært feks SAS så hadde dette blitt sendt med første LH fly og korpset hadde fått sine saker samme dag.

Dette stemmer vel ikke? Har sett DY rush bagasje sendt med SK og WF ihvertfall...
 
Re: Norwegian fløy fra bagasje

Joda, men nå koster det flesk å sende rushbags med andre selskap. Har hørt at det kan koste opp mot 3000kr for hvert kolli.
 
Norwegian fløy fra bagasje

DY hadde ikke rush avtale med andre tidligere... Er ikke så lenge siden de fikk avtale med WF ihvertfall.....
 
Re: Norwegian fløy fra bagasje

Diskusjonen om vekt/ volum her er vel ganske så uinnteresant fra en passasjer synsvinkel. Har tidligere opplevd slike problemer med DY hvor et musikkorps på tur måtte vente i tre dager( i München ) på noen av sine instrumenter fordi DY ikke sammarbeider med noen andre selskaper , og de måtte ta det med på sine egne fly,som var fulle fra før.
Hadde dette vært feks SAS så hadde dette blitt sendt med første LH fly og korpset hadde fått sine saker samme dag.

Da ca. 20 bagasje ikke hadde blitt med fra HEL-CHQ fikk vi de dagen etter. Var forsåvidt ikke noe problem, og disse hadde blitt sendt med rush, dog på deres fullbookede avgang dagen etter.
 
Back
Top