Norwegian, billig ut, dyrt hjem.

C-klasse

ScanFlyer Blue
Hvorfor har DY mye dyrere retur reiser til Norge en det er¨å fly ut. Bør jo koste det samme begge veier slik det gjør med LH/SK/AF osv.
Jeg føler at dette blir å "lure" de reisende da jeg tror mange kjøper utreise først til en billig penge og håper at det skal komme en billig retur også noe det aldri gjør. Og da ender man opp å betale en dyr retur for hjem må man jo. Dette spekulerer DY i tror nå jeg.

http://www.norwegian.no/fly/lavpris...-1&CurrencyCode=NOK&rnd=71950&processid=71950

Hvorfor har DY mye dyrere retur reiser til Norge en det er¨å fly ut. Bør jo koste det samme begge veier slik det gjør med LH/SK/AF osv.

DY tar de prisene markedet er villig til å betale og vil alltid forsøke å ta seg mest mulig betalt, da akurat de som alle andre flyselskaper gjør det for å tjene mest mulig penger.

LH/SK/AF koster heller ikke det samme begge veier, tror jeg sjeldent har kjøpt tur-retur billetter med disse og havnet i samme bookingklasse og betalt det samme begge veier

Jeg føler at dette blir å "lure" de reisende da jeg tror mange kjøper utreise først til en billig penge og håper at det skal komme en billig retur også noe det aldri gjør. Og da ender man opp å betale en dyr retur for hjem må man jo. Dette spekulerer DY i tror nå jeg.

http://www.norwegian.no/fly/lavpris...-1&CurrencyCode=NOK&rnd=71950&processid=71950

For det første så er det ikke bare DY som gjør dette, alle gjør det.
For det andre kan man godt få billig reise begge veier dersom man reiser på ukedager istedet for å reise hjem på en søndag.
Jeg kjøpte meg nylig en tur til Malta, onsdag til onsdag og fikk billig billett begge veier.

Dette er da helt standard. Som Someone skriver så tar man betalt det som markedet er villig til å betale. Siden trådåpner skriver at bl.a. SK ikke gjør dette, så kan jeg vel kaste meg på svarene om at det ikke er tilfelle: Jeg sjekket t/r OSL-LHR i oktober (kampanjebillettene til SAS). Ut fra OSL var rimeligste pris kr 514,-, mens billigste retur var kr. 724,-. Dette var konsekvent over hele oktober. Helt kurrant praksis.

Det har også noe med avgiftsnivået på det forskjellige flyplassene. Selv om flyselskapet tok samme pris OSL-LHR og LHR-OSL, ville det blitt en forskjell på det du måtte punge ut med. La oss for enkelthets skyld si at ABEX Airlines skal ha 500 kr for å fly strekningen. OSL krever inn 98 kr i avgifter og LHR £12.50. Det vil gi følgende:
OSL-LHR 598 kr
LHR-OSL 621,54 kr

Det er ikke bare det at selskapene tar det markedet vil betale, men også at flyplassene og andre skal ha sitt i tillegg og de tilleggene varierer med hvor man starter fra.

Som nævnt er det en helt vanlig praksis hos de fleste flyselskaber, men de store prisforskelle er oftest et LCC-fænomen.

Taktikken er at få en en-vejs-billet til at se så billig ud som muligt, så de kan få en meget lav pris at bruge i annoncer og som lokkepris. Flyselskabet forsøger så at gøre returrejserne, som er mest attraktive ifm. den billige udrejse - så dyre som muligt.

Når man først har "fanget" kunden med de billige udrejse-pris, så er det betydeligt lettere at få lukket handelen end hvis man fra starten skrev at t/r-prisen har 4-5 gange så høj.

Alle flyselskaber vil til enhver tid forsøge at tage så meget for billetten, som muligt og i kombination med det, så prøver langt de fleste LCC's at få en så lav startpris som muligt, som kan bruges som lokkepris. Ved udelukkende at annoncere med prisen f.eks. ex-Norge, så kan man få kunderne til at tro, at det er prisen i begge retninger, men i praksis er man ikke forpligtiget til at have billige billetter på returen.

Som Stian skriver, så kan man til tider godt være heldig, at finde en billig billet i begge retninger, men det er ofte meget svært - medmindre man skal rejse i meget lange perioder. Flyselskaberne bruger aktivt deres statistikker til at fastsætte priserne, så de passer sammen for så få mennesker som muligt.

På den annen side, så reiser folk motsatt vei også ... og for enkelte selskaper er ikke Norge (Norden) 'hjemme' ...

På den annen side, så reiser folk motsatt vei også ... og for enkelte selskaper er ikke Norge (Norden) 'hjemme' ...

Men for mange selskaber er et af markederne deres "hjemmemarked" - og derfor dette marked de "optimerer" priserne til. F.eks. i tilfældet DY, QI o.lign. er det primært nordmænd og danskere der er kunderne.

Dette gælder også i andre tilfælde med f.eks. FR, hvor de ofte i den ene ende har en ret "ukendt" destination. F.eks. er trafikken på BLL-STN med hovedvægt på danskere og trafikken på RYG-STN på nordmænd, mens trafikken mellem STN-PMI primært er englændere der skal på ferie på Mallorca. I langt de fleste tilfælde vil en rute have en overvægt til en af destinationerne ift. markedsandele.

Naturligvis ingen regel unden undtagelse, men som udgangspunkt er det vel sådan.

At man ikke kan ramme dette helt præcist er vel i virkeligheden også en af årsagerne til at man en gang imellem kan finde billige billetter i begge retningerne.

Jeg skulle til Nice i sommer...350 kroner ned, og 2000 kroner opp. Og det var ingen av dagene i de to ukene jeg kikket på som det var noe billigere hjemreise, ukedag eller ei. Jaja...vet ikke hva jeg skal kalle det...

MVH

Tommy

Det er vel totalprisen som teller, er det ikke? Blir det for dyrt, så reiser man vel ikke. Eller sjekker med et annet selskap.

Jeg har hatt samme opplevelse i sommer, jeg alså. ;) Det ble ikke tur Roma. Men to måned fram i tid, så situasjonen ut til å være en helt annen.

Jeg skulle til Nice i sommer...350 kroner ned, og 2000 kroner opp. Og det var ingen av dagene i de to ukene jeg kikket på som det var noe billigere hjemreise, ukedag eller ei. Jaja...vet ikke hva jeg skal kalle det...

MVH

Tommy

Hva trodde du.....Nice i sommer....:rolleyes:

Som flere har nevnt så priser flyplassene veldig ulikt, og ulikt for ankommende og avgående pax.
Frankrike, og England er ekstreme.

Yepp, opplever også prisforskjellen på utreise og retur hos Norwegian i høysesongen som ´ekstrem´, dette må da først og fremst være et bevisst forsøk på å lokke kunden med lav pris ut og håpe ( og sikker ha statestikk på) at de kjøper betraktelig dyrere retur også når de først er inne og i gang med bestilling.
Selv kjøper jeg ofte utreisen hos DY og finner på noe annet på hjemreisen.

Hva trodde du.....Nice i sommer....:rolleyes:

Joda...jeg er klar over at det er mye trafikk der om sommeren, og totalpris er totalpris uansett. Men hva er vitsen, det ser jo bare helt mongo ut. 350 kroner en vei, og 2000 hjem. Skjønner ærlig talt ikke greia med en slik prissetting...men så er ikke jeg i flybransjen da, så ikke vet jeg. Men jeg har null tro på at alle skal ned, men ingen hjem igjen.

MVH

Tommy

Last edited:
Joda...jeg er klar over at det er mye trafikk der om sommeren, og totalpris er totalpris uansett. Men hva er vitsen, det ser jo bare helt mongo ut. 350 kroner en vei, og 2000 hjem. Skjønner ærlig talt ikke greia med en slik prissetting...men så er ikke jeg i flybransjen da, så ikke vet jeg.

MVH

Tommy

Det handler udelukkende om lokkepriser. Det er betydeligt lettere at lokke folk til at færdiggøre hele bookingen selvom returprisen er dyr. Mange vil tro at X-flyselskab, der har den billige udrejse også er billige på hjemrejsen og at de f.eks. 2000 kroner er prisniveauet. Derfor vil de ukritisk booke uden nødvendigvis at tjekke pris hos andre - og flyselskabet vil tjene på det.

Selvom de fleste her (og mange andre) vil tjekke priser hos konkurrenter m.v. også, så er der stadig en stor del forbrugere, som af den ene eller anden grund ikke gør dette. Oftest enten fordi de fejlagtigt har opfattelsen at X-flyselskab altid er billigst fordi det er et "lavpris"selskab - eller for letheds skyld - fordi de gerne vil have bookingen overstået i en fart og i en transaktion.

Desværre er det et fact at rigtig mange flyselskaber prøver at lokke kunderne ombord med disse "kunstigt" lave priser. Ubevidst vil mange også tro, at når der annonceres med 199,- på udrejsen så koster det nok også det på returen. Flyselskabet gør intet forkert, men man kan diskutere om man kan lide det moralske bag at lokke folk ind i butikken på den måde. Det er der meget delte meninger om.

Flere og flere begynder at gennemskue det, men der er stadig rigtig mange som lokkes af det - og det virker. Hvis man begynder at grave i de tricks man bruger overfor kunderne i nethandel, så vil de fleste blive overrasket over i hvor mange tilfælde selv helt enkle og (for nogle) gennemskuelige tricks virker.

Det handler udelukkende om lokkepriser.

At selskap differensierer priser for å lokke kunder er nok ikke helt urimelig å tro, men å kunne konkludere med at det utelukkende handler om lokkepriser er nok litt vanskelig å si uten at man vet noe om etterspørselsmønsteret. Kanskje var det i det nevnte eksempelet her slik at svært mange ønsket å reise hjem (fra Nice i det tilfellet) de aktuelle dagene. Da er det helt naturlig at prisene blir høye. Skal man f.eks. fly til Manchester fra Tromsø (f.eks. via Oslo) så kan det fort koste nesten 1000-lappen mer å returnere en mandag sammenliknet med tirsdagen om f.eks. Manchester United har hjemmekamp den helgen. Supply & demand....;)

Dette er en velkjent prisstrategi fra Norwegians side, som blir særlig tydelig i sommermånedene. Selskapet priser utreisebillettene relativt lavt, gjerne under 500 kr., mens utreiseprisene starter på 1500-3000 kr. Dette er først og fremst en prisstrategi - og har ikke noe med avgiftsnivået å gjøre.

Dette er jo lavprisselskapenes strategi det... Det blinker med reklame på annenhver nettside man besøker med priser fra kr. 199 og 299 til london, paris, berlin, amsterdam etc. Hjelper lite når returen kan koste dobbelt så mye og vel så det. Det er vel kun for å skape oppmerksomhet, for dersom disse reklamekampanjene har fått deg til å gå på deres webside for å undersøke prisene nærmere har de oppnådd det de vil med markedsføringstrategien sin, for av de som tar dette i nærmere øyesyn er det garantert noen som vil kjøpe...

Back