Norwegian bestiller 50 737-MAX 8

Someone

Moderator
Medlem
Norwegian har annonsert de bestiller 50 737-MAX 8 fra Boeing, samt 30 opsjoner

Levering 2025-2028 og skal primært brukes til å erstatte dagens 737-800 etterhvert som de forsvinner ut

https://newsweb.oslobors.no/message/563565

Norwegian Air Shuttle ASA (“Norwegian” or the “Company”) announces that it has reached an agreement in principle with Boeing for a recommitment to purchase 50 Boeing 737 MAX 8 aircraft. The agreement also includes options for an additional 30 aircraft. The 50 aircraft are due to be delivered between 2025 and 2028, at a schedule closely corresponding to current aircraft lease expirations.

Last edited:
Spørs om de har fått en ekstremt god avtale mot at de legger bak seg de vonde årene seg i mellom. (!?)

Spørs om de har fått en ekstremt god avtale mot at de legger bak seg de vonde årene seg i mellom. (!?)

Ja, jeg kan ikke forstå annet enn at de har nå har inngått en eller annen form for avtale med Boeing på bakrommet her. Selv om det ikke nevnes noe konkret eller det er annonsert at søksmålet er trukket, så tolker jeg det ut fra denne setninger i pressemeldingen. Men om det er cash eller rabatter vites ei

Som et resultat av en endelig inngåelse av denne avtalen anslår Norwegian å bokføre en netto gevinst på omtrent 2 milliarder norske kroner.

Det nevnes også at disse maskinene primært skal eies, men at en andel skal finansieres gjennom leasing (regner da med en sale-leaseback finansiering)

Last edited:
Norwegian er et børsnotert selskap så hist det var en kopling mot søksmålet så skulle det vært nevnt. Samtidig, vanskelig å se for seg at der ikke er en slags enighet rundt det.

Norwegian er et børsnotert selskap så hist det var en kopling mot søksmålet så skulle det vært nevnt. Samtidig, vanskelig å se for seg at der ikke er en slags enighet rundt det.

Det virker kanskje som at avtalen først blir bekreftet og signert når det oppnår en enighet her. Dog tolker jeg det da at de er nær dette

Det blir lagt inn et forbehold om at avtalen er betinget av visse betingelser som skal bestemmes ved sluttføring av avtalen, som er ventet å være i slutten av juni.

Fra et annet forum:

The deal includes a compensation to Norwegian of around 2 billion Norwegian crowns ($212.2 million) as a settlement for previous disputes over MAX and Dreamliner deliveries and technical issues, he said. [nL8N2XM0VY] ($1 = 9.4243 Norwegian crowns)

Som Karlsen sier:

Søksmålet går ennå, men vi har til hensikt å signere disse avtalene innen utløpet av juni og når vi gjør det, og er helt enig på alle formaliteter, er det helt naturlig at vi trekker det søksmålet. Slik sett er det en betingelse for den avtalen, sier Karlsen til DN.

Synd det ikke ble Airbus. Men det var nok bare et pressmiddel.

Foruten standard -8 vurderes det kanskje noen -9 eller -10 for tunge ruter til Spania?

Synd det ikke ble Airbus. Men det var nok bare et pressmiddel.

Foruten standard -8 vurderes det kanskje noen -9 eller -10 for tunge ruter til Spania?

-10 er vel ikke sertifisert enda? Tipper at DY ikke tar den risikoen igjen :colgate:

Tror det kommer litt mer aspekter i spill angående -10.

Ikke bare at du må klare å fylle dette flyet året ut, hver døgn, mens også rent praktiske tanker: Passer en -10 inn i hangar i OSL? Trolig ikke, og dersom den ikke passer, vil du da la dine mechs la line-maintenance utendørs i vinter?

Med tanke på spesifikt kun sier -8 i pressemeldingen så tyder det jo på at de per dags dato kun er dette de ser for seg.

De har jo sikkert sett på de andre også, men konklusjonen er at -8 er deres «sweetspot» hvis de ønsker å holde flåten enkel og lik. Forskjellig flyselskap har forskjellig behov, men det virker som denne størrelsen passer deres nettverk bra og for dem er en enhetsflåte fornuftig. Så får man heller «si nei» til de 40 dårligst betalende passasjerene til Alicante om sommeren, men heller ha 65% istedet for 50% belegg til Molde i november

Tror det kommer litt mer aspekter i spill angående -10.

Ikke bare at du må klare å fylle dette flyet året ut, hver døgn, mens også rent praktiske tanker: Passer en -10 inn i hangar i OSL? Trolig ikke, og dersom den ikke passer, vil du da la dine mechs la line-maintenance utendørs i vinter?

Nå hadde vel Norwegian plass til Dreamlinere innendørs på Gardermoen, så akkurat det ville vel ikke blitt noen problem, men mulig disse fasilitetene ikke er i Norwegian sin disponering lenger?

Nå hadde vel Norwegian plass til Dreamlinere innendørs på Gardermoen, så akkurat det ville vel ikke blitt noen problem, men mulig disse fasilitetene ikke er i Norwegian sin disponering lenger?

Det er god plass i hangaren på OSL ja. De har fortsatt hangaren som ble bygget for å få plass til 787, og de har fått inn 2x 787 der samtidig før (blant annet når Ethiopian tok en lyktestolpe). Under streiken i 2015 (?) var det også ganske fullt, mener de fikk pressa inn ganske mange 737-maskiner. De disponerte før pandemien også et par plasser i den gamle hangaren, men usikker om de fortsatt har disse.

Som flere sier er kanskje -10 for stor til at den lønner seg om vinteren ja, og det blir kanskje bare surr med en liten flåte på 15-20 maskiner av denne. Men det ligger sikkert i avtalene noen muligheter for konvertering. Hadde vært artig med noen lange 737 i DY-farger, og med en dass i midten og hadde man jo nesten fått widebody-følelse:colgate:

Jeg må innrømme at jeg kommer til å sjekke hvilken flytype Norwegian setter opp på flyvningene, dersom jeg skal ut å fly med dem.
Jeg kommer ikke til å fly MAX.
Dette er en 737 bastard som ikke burde vært bygget.
737 er en haugammel konstruksjon som er modifisert og modifisert og tilslutt gikk det for langt.
Som tidligere yrkesflyger ville jeg vært betenkt på å fly noe slikt, men jeg regner med at som pilot i Norwegian har du ikke et valg.

Fra utsiden virker det merkelig at de inngår en ny gigantavtale med en leverandør som ikke har betydd annet enn trøbbel for Norwegian. Enorme problemer med teknikk og samarbeid som var et hårsbredd fra å sende dem til evige jaktmarker. Ja, jeg er klar over at det bare er to aktuelle leverandører, men likevel. Det viser vel egentlig bare at så lenge det er billig nok, så glemmer de all historikk.

Fra utsiden virker det merkelig at de inngår en ny gigantavtale med en leverandør som ikke har betydd annet enn trøbbel for Norwegian. Enorme problemer med teknikk og samarbeid som var et hårsbredd fra å sende dem til evige jaktmarker. Ja, jeg er klar over at det bare er to aktuelle leverandører, men likevel. Det viser vel egentlig bare at så lenge det er billig nok, så glemmer de all historikk.

Nå slet vel egentlig aldri MAXene med teknikken, så lenge de fikk lov til å fly eller Boeing klarte levere

Selv om jeg personlig foretrekker Airbus her, så tror jeg for det Norwegian har gjort et godt valg, basert på en totalpakke på hva som best passer dem og til hvilken pris og tilgjengelighet de kunne oppnå.

Ellers handler det jo litt om å kunne ta rasjonelle beslutninger, uten å la seg styre av all verdens følelser og slikt

Last edited:
MAX blir en oppgradering uansett…gleder meg til å fly MAX igjen - enten med Norwegian, Flyr eller Icelandair.

Jeg må innrømme at jeg kommer til å sjekke hvilken flytype Norwegian setter opp på flyvningene, dersom jeg skal ut å fly med dem.
Jeg kommer ikke til å fly MAX.
Dette er en 737 bastard som ikke burde vært bygget.
737 er en haugammel konstruksjon som er modifisert og modifisert og tilslutt gikk det for langt.
Som tidligere yrkesflyger ville jeg vært betenkt på å fly noe slikt, men jeg regner med at som pilot i Norwegian har du ikke et valg.
Ikke uenig at det er gått for langt for 737, alt etter -700 er for lange og vanskelige og håndtere.
Men flyet er ikke utrygt.

Back