En blanding av en mini trip rapport og refleksjoner om kvalitet. Jeg poster det likevel under denne headingen fordi jeg tar utgangspunkt i prospektet for emisjonen.
Hva er Norwegian sin kvalitet for forretningsreisende?
I prospektet for emisjonen står det at Norwegian sitt mål er:
"Be the preferred airline for customers seeking value for money
Norwegian focuses on catering to leisure and business travellers seeking an affordable alternative to the traditional legacy carriers without compromising on quality."
Jeg benyttet Norwegian på jobbreise fra Bergen til Krakow via Oslo på mandag. Norwegian ble valgt utelukkende på grunn av avgangs- og ankomst tid. Fleksibel billett ble benyttet grunnet risiko for kansellering på kort varsel.
Alternativene:
KLM fleksibel og refunderbar billett avreise 0610 via AMS og ankomst 1110 - lavest pris
SAS Plus avreise 0600 via CPH og ankomst 1320 - 16,6% dyrere enn KLM
SAS Plus avreise 0725 via OSL og CPH og ankomst 1320 - 27% dyrere enn KLM
Norwegian Flex avreise 0725 via OSL og ankomst 1205 - 58,1% dyrere enn KLM
(For økonomi uten refusjon og fleksibilitet var prisene omtrent de samme hos Norwegian og KLM og en del dyrere hos SAS)
Jeg har reist mye med både SAS og KLM og kjenner derfor godt til deres produkter. Derfor er min konklusjon at Norwegian i dette tilfellet var dyrest og dårligst og med minimale spor av den kvalitet jeg forventer på en forretningsreise
Prisene taler for seg – altså dyrest
Hvorfor dårligst?
Innsjekk på nettet var et kapittel for seg selv.
Det var ikke mulig å sjekke inn som sammenhengende reise. Innsjekk til Oslo og til Krakow måtte gjøres hver for seg
Jeg hadde gjennom overvåkning lykkes å flytte meg fra sete 11F til 2F
Da jeg sjekket inn på nettet kom meldingen «Du vil bli tildelt sete automatisk» Umiddelbart ble jeg ganske irritert og så for meg at jeg var blitt flyttet til et vilkårlig sete.
Heldigvis fikk jeg boardingpass med 2F til Oslo og 3F til Krakow. Så hvorfor sender Norwegian den type returmelding når en allerede har valgt et sete? For meg er det et irritasjonsmoment og stressfaktor.
Fast track på Flesland og prioritert boarding var inkludert i billetten … det fungerte på Flesland
Ombord på morgenflyet til Oslo ingen servering. Ikke engang mulighet til å kjøpe en kopp kaffe.
På alternativene med SAS og KLM hadde begge servering av kaffe og noe frokost/mat
Så transitt på Gardermoen
Både jeg og en kollega med samme type billett måtte ha hjelp i Norwegian sin skranke – heldigvis ingen kø.
Tidligere mottatt boardingkort til Krakow var forsvunnet fra mobilen.
Ved inntasting av booking referanse sto det bare «Ikke sjekket inn» - noe jeg hadde gjort kvelden før
Det var umulig å gjøre noe på telefonen, så damen i skranken måtte skrive ut boardingkort til både meg og min kollega
Så var det boarding og de ropte opp at de som reiste med barn og de som hadde prioritet, måtte komme frem.
De startet å slippe inn familier med barn ved manuell boarding.
Vi som hadde prioritet ble stoppet og bedt om å vente til de åpnet gatene.
Men damen vinket frem en hun kjente før hun stengte.
Så opplyste de at nå kunne resten av passasjerene boarde -og åpnet slusene.
Heldigvis sto vi langt fremme og slapp tidlig om bord. Så mye var prioritet verdt på OSL
Vel ombord installerte jeg med i 3F.
Ved 2E sto en polsk mann med en gutt på ca 2 år
Da det kom en mann og skulle sette seg i 2D så spurte den polske mannen om han i 2D heller kunne sette seg i 3E – midtsetet.
Grunnen var at Norwegian hadde plassert faren i 2E og 2-åringen i 3E
Motvillig aksepterte mannen å flytte seg fra 2D til 3E.
Jeg har lest mange svar fra Norwegian sine talspersoner at Norwegian ikke plasserer små barn på endre rader enn forelder….
Er det Norwegian som er et kjipt selskap som gjør det, eller en det passasjeren som er kjip som ikke vil betale ekstra for at sønnen på 2 år får sitte ved siden av han.
Turen til Krakow gikk på rute, men det var også alt
Alternativene med SAS og KLM hadde hatt servering av mat og drikke.
Hva mener egentlig Kjos når han snakker om kvalitet for forretningsreisende?
Hva er Norwegian sin kvalitet for forretningsreisende?
I prospektet for emisjonen står det at Norwegian sitt mål er:
"Be the preferred airline for customers seeking value for money
Norwegian focuses on catering to leisure and business travellers seeking an affordable alternative to the traditional legacy carriers without compromising on quality."
Jeg benyttet Norwegian på jobbreise fra Bergen til Krakow via Oslo på mandag. Norwegian ble valgt utelukkende på grunn av avgangs- og ankomst tid. Fleksibel billett ble benyttet grunnet risiko for kansellering på kort varsel.
Alternativene:
KLM fleksibel og refunderbar billett avreise 0610 via AMS og ankomst 1110 - lavest pris
SAS Plus avreise 0600 via CPH og ankomst 1320 - 16,6% dyrere enn KLM
SAS Plus avreise 0725 via OSL og CPH og ankomst 1320 - 27% dyrere enn KLM
Norwegian Flex avreise 0725 via OSL og ankomst 1205 - 58,1% dyrere enn KLM
(For økonomi uten refusjon og fleksibilitet var prisene omtrent de samme hos Norwegian og KLM og en del dyrere hos SAS)
Jeg har reist mye med både SAS og KLM og kjenner derfor godt til deres produkter. Derfor er min konklusjon at Norwegian i dette tilfellet var dyrest og dårligst og med minimale spor av den kvalitet jeg forventer på en forretningsreise
Prisene taler for seg – altså dyrest
Hvorfor dårligst?
Innsjekk på nettet var et kapittel for seg selv.
Det var ikke mulig å sjekke inn som sammenhengende reise. Innsjekk til Oslo og til Krakow måtte gjøres hver for seg
Jeg hadde gjennom overvåkning lykkes å flytte meg fra sete 11F til 2F
Da jeg sjekket inn på nettet kom meldingen «Du vil bli tildelt sete automatisk» Umiddelbart ble jeg ganske irritert og så for meg at jeg var blitt flyttet til et vilkårlig sete.
Heldigvis fikk jeg boardingpass med 2F til Oslo og 3F til Krakow. Så hvorfor sender Norwegian den type returmelding når en allerede har valgt et sete? For meg er det et irritasjonsmoment og stressfaktor.
Fast track på Flesland og prioritert boarding var inkludert i billetten … det fungerte på Flesland
Ombord på morgenflyet til Oslo ingen servering. Ikke engang mulighet til å kjøpe en kopp kaffe.
På alternativene med SAS og KLM hadde begge servering av kaffe og noe frokost/mat
Så transitt på Gardermoen
Både jeg og en kollega med samme type billett måtte ha hjelp i Norwegian sin skranke – heldigvis ingen kø.
Tidligere mottatt boardingkort til Krakow var forsvunnet fra mobilen.
Ved inntasting av booking referanse sto det bare «Ikke sjekket inn» - noe jeg hadde gjort kvelden før
Det var umulig å gjøre noe på telefonen, så damen i skranken måtte skrive ut boardingkort til både meg og min kollega
Så var det boarding og de ropte opp at de som reiste med barn og de som hadde prioritet, måtte komme frem.
De startet å slippe inn familier med barn ved manuell boarding.
Vi som hadde prioritet ble stoppet og bedt om å vente til de åpnet gatene.
Men damen vinket frem en hun kjente før hun stengte.
Så opplyste de at nå kunne resten av passasjerene boarde -og åpnet slusene.
Heldigvis sto vi langt fremme og slapp tidlig om bord. Så mye var prioritet verdt på OSL
Vel ombord installerte jeg med i 3F.
Ved 2E sto en polsk mann med en gutt på ca 2 år
Da det kom en mann og skulle sette seg i 2D så spurte den polske mannen om han i 2D heller kunne sette seg i 3E – midtsetet.
Grunnen var at Norwegian hadde plassert faren i 2E og 2-åringen i 3E
Motvillig aksepterte mannen å flytte seg fra 2D til 3E.
Jeg har lest mange svar fra Norwegian sine talspersoner at Norwegian ikke plasserer små barn på endre rader enn forelder….
Er det Norwegian som er et kjipt selskap som gjør det, eller en det passasjeren som er kjip som ikke vil betale ekstra for at sønnen på 2 år får sitte ved siden av han.
Turen til Krakow gikk på rute, men det var også alt
Alternativene med SAS og KLM hadde hatt servering av mat og drikke.
Hva mener egentlig Kjos når han snakker om kvalitet for forretningsreisende?
Last edited: