Northwest og Delta begynner DOWNSIZING

  • Thread starter Thread starter LN-HAT
  • Start date Start date
L

LN-HAT

Guest
Northwest, Delta begin downsizing
Monday September 19, 2005
Delta Air Lines and Northwest Airlines, both of which filed for Chapter 11 protection last Wednesday, have begun shrinking their operations.Northwest told its pilots union it intends to cut flying hours by 13% over the next eight months, which will result in furloughs for 400 of the 5,200 pilots currently flying, according to the Air Line Pilots Assn.

Separately, it asked the bankruptcy court for authority to reject leases or finance agreements on 13 stored aircraft comprising one 747, one DC-10-30, six 757s, one A320 and four DC-9s. It also identified an additional 102 aircraft "that, under existing lease or debt terms, are not of benefit" to the airline, but could be of benefit "if the lease or debt terms were revised." These comprise 35 BAe 146s/Avro RJ85s operated by Regional partner airlines, 22 757s, 20 A320s, six A319s, seven DC-10-30s, eight 747-200s and three 747-400s.

Delta, meanwhile, wants to return all 30 of its 328JETs, which are believed to parked, as well as five MD-11s, three of which are subleased to World Airways, and four 737-200s.
 
NWA burde vel kanskje vurdere å parkere DC-10 og B742 uansett mtp. bl.a. dagens dristoffpriser pluss vedlikeholdskostnader (gamle fly) i tillegg til at paxen kanskje går lei av de gamle maskinene?
De har ihvertfall kun 5 B742 (pluss 14 cargo) og 20 DC-10-30. Dessuten er det 10 A333 og 5 A332 på vei inn - ingen av dem leasingmaskiner SVJV.
 
DL og NW sammen ville jo gitt en, vel, fargerik og variert flåte. DC-10/A330/767/777/747 på langdistanse, A320/737/DC-9/MD90 på kortdistanse. Eneste de har felles er vel 757? En ting er ihvertfall sikkert, de ville ha et fly til enhver anledning! :spin:
 
Selv med mange flytyper så kommer de sikkert godt ut av en fusjon. Storbrukfordelene represneterer sikkert også en god del. Og ikke minst en konkurrent mindre.
 
Originally posted by HMWK
Selv med mange flytyper så kommer de sikkert godt ut av en fusjon. Storbrukfordelene represneterer sikkert også en god del. Og ikke minst en konkurrent mindre.

Det kan godt hende, men skulle de nå engang fusjonere, vil det nok forsvinne mye gammelt ut av systemene. DC-10 og DC-9 er vel noe av det første som går, deretter forsvinner forhåpentlig 767 til fordel for A330. MD'ene til DL kan nok lett også stå for fall, og vips så vil en DL/NW-fusjon bli til en meget sterk konkurrent på det amerikanske markedet.
 
Fusjonsteoriene er skapt av avisene og A.net-spekulasjoner .. tror ikke det er praktisk mulig. Men tror nok nierene kommer til aa holde det gaaende i mange aar ennaa. Med unntak av de som allerede er lagret, er det tydeligvis ikke planlagt aa trekke flere ut av trafikk. De er fortsatt i fin stand og er 'billige' aa operere ettersom de er eid og nedskrevet.
 
De er vel allererde booket av UPS eller FedEx, tror jeg ....
Kanskje mer interessant aa se hva som skjer med de som World leaser .. hvis de blir solgt, kan det vaere de forsvinner annensteds hen.
 
Back
Top