Norsk Flygerforbund reagerer.

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
Privatfly uten sikkerhetssjekk

Norsk Flygerforbund reagerer på at passasjerer på private fly og helsefly slipper unna sikkerhetssjekken som andre flypassasjerer må gjennom.

- Dette er en økende trend, og vi ser med bekymring på denne todelingen i sikkerhetsregimet. Det at noen kan kjøpe seg ut av sikkerhetskøen gir ikke akkurat tryggere luftfart, sier sikkerhetsansvarlig Jo Bjørn Skatvold i Norsk Flygerforbund til Adresseavisen.

Heller ikke passasjerene på de mange helseflyene, som frakter pasienter, pårørende og helsepersonell, trenger å gå gjennom noen sikkerhetssjekk.

Det er først og fremst private flyselskap som har anbud på pasienttransporten i Norge.

- Dette er en ordning som praktiseres ved flyplasser over hele Europa. Private selskaper unngår samme sikkerhetskontroll som andre passasjerer. Men transporten ut til flyet overvåkes, opplyser driftssjef Hans Hogstad ved Trondheim lufthavn, Værnes.

Kilde: Dagbladet.no/NTB
 
Privatfly uten sikkerhetssjekk

- Dette er en økende trend, og vi ser med bekymring på denne todelingen i sikkerhetsregimet. Det at noen kan kjøpe seg ut av sikkerhetskøen gir ikke akkurat tryggere luftfart, sier sikkerhetsansvarlig Jo Bjørn Skatvold i Norsk Flygerforbund til Adresseavisen.

Hvorfor det? Redd for at noen skal bruke småfly til terrorangrep eller kanskje bare missynlig?
 
Missunnelse. Janteloven, ingen ska ha det bedre enn den som har det dårligast. Så typisk i Norden, istedet for o jobbe for at det skal bli bedre og mer sunde sikkerhetskontroller i den kommersielle sektorn så gir man seg på den private.
 
det er vel en prinsippsak, og "Hvorfor det? Redd for at noen skal bruke småfly til terrorangrep" skyter langt over mål. Det er ikke snakk om bare "småfly", under dette regimet er også eb BBJ untatt, eller? Jeg vet ikke hav som er farligst - en BBJ med fulle ekstra fueltanker eller en Dash 8-100 mellom Kirkenes og Vadsø....
 
Du ser sikkert at det står "passasjerene", ikke crew. Saken er den at ansatte flygende i disse sektorene også har krav på trygghet ombord, og når "helseflyene" (det er nok ambulansefly som menes) som er for risikable til å ha på rutefly, ikke screenes, så må det sies fra. "Missynelse", som det kalles her, er noe som man får tillegge andre.

CK har forøvrig også et godt poeng; hva er potensiellt mest security-risikabelt - pax på en "tilfeldig" innleid BBJ, eller kaffekoppene og skoene til to Widerøe-flygere som flyr på Finnmarken ti turer om dagen?
 
Last edited:
Når man snakker om privatfly, så snakker man om alle business jets som kan leies av hvem som helst.

Røkke og Hagen er vel bare en fare for seg selv :)
 
Om verden hadde sluttet å løpe rundt og skrike "tenk på barna" og "jammen, terror!" i en hver sammenheng og tenkt med hodet så hadde jeg likt det bedre... dette er jo bare tull.

Kansje vi kan snu det på hodet og si: men det er jo så mange biz-jets som flyr, uten sikkerhetssjekker, og det er jo ingen problem, kansje vi skal se å få lempet litt på tullet vi triver med for vanlige pax?

-A
 
Missunnelse. Janteloven, ingen ska ha det bedre enn den som har det dårligast. Så typisk i Norden, istedet for o jobbe for at det skal bli bedre og mer sunde sikkerhetskontroller i den kommersielle sektorn så gir man seg på den private.


Tull og fjas. Skal det være en viss bestemt sikkerhetsstandard i norsk luftfart, så må alle aktører følge de samme reglene. Hjelper ikke at sikkerhetsvaktene i slusa beslaglegger tannkrem, mens 100m lenger bort spaserer man bare rett fra bilen og om bord i flyet. Forskjellsbehandling går an andre steder, men hører ikke sammen med sikkerhet.

Og til din info så arbeider Norsk Flygerforbund daglig med å presse på for mer fornuft i kommersiel sektor.
 
Det er akkurat det som er tingen F35ldg... Det er der NF bör legge kruttet sitt - o bringe mer fornuft INN i sektoren, ikke legge mer krokbein gm o gjöre det dårlige til standard... syns nå jeg da. Det er litt som hönen eller egget - hva kom först...?
 
Selvsagt har du rett i det. Men jeg ser det nå mer som at de bruker dette unntaket til å belyse hvor idiotisk strengt det er for vanlig reisende/crew. Jeg tror ikke meningen er å syte. Pluss at det blir litt vel "leke butikk" over det når det eksisterer såpass tydelige unntak for de få utvalgte, for å bruke det uttrykket.

Åpner forresten dette unntaket for at en syk Bin Laden kan reise fritt uten sikkerhetskontroll?^_^
 
Last edited:
Vi har jevnlig den debatten her borte ogsaa. Problemet er relevant - men forslagene til loesning er ikke alltid like realistiske.

Jeg mistenker at debatten vil fortsette inntill en eller annen tulling smeller en BBJ eller Lear inn i et terrormaal. Saa vil vi faa full panikk og TSA- og Adecco-ansatte paa hver eneste lille flystripe som kan ta et fly med over fire seter. Og selskapene som leverer portaler og roengtenmaskiner vil tjene ennaa mer penger ...

Vi er flinke til aa stenge lovedoera etter at reven har vaert paa besoek ...
 
Jeg mistenker at debatten vil fortsette inntill en eller annen tulling smeller en BBJ eller Lear inn i et terrormaal. Saa vil vi faa full panikk og TSA- og Adecco-ansatte paa hver eneste lille flystripe som kan ta et fly med over fire seter.

Tja. Hvorfor stoppe med firesetere. En muslimsk fundamentalist med dynamittbelte i microfly som tar av fra Ski. Eller samme karen med basejump-utstyr som hopper fra Radisson SAS Scandinavia og setter kursen for stortinget.

Eller hva om de ikke har noe fly i det hele tatt?

Da må jo alle være hjemme, og følges av en Securi-tass til Rimi.
 
Og hvorfor stoppe der...for hvem skal passe på Securitas-vekteren som følger deg til Rimi? :)
 
Tull og fjas. Skal det være en viss bestemt sikkerhetsstandard i norsk luftfart, så må alle aktører følge de samme reglene. Hjelper ikke at sikkerhetsvaktene i slusa beslaglegger tannkrem, mens 100m lenger bort spaserer man bare rett fra bilen og om bord i flyet. Forskjellsbehandling går an andre steder, men hører ikke sammen med sikkerhet.

Tja, men jeg går da som ansatt gjennom sikkerhetskontrollen med en kopp kaffe i hånda mens paxen 25 meter unna ikke kommer gjennom med nøyaktig samme kaffen. Og mens paxen ikke får med seg en halv liter Cola gjennom slusa så kan han gjerne ta med seg 5 miniflasker med samme innhold. Hvor er logikken? Og hva har det for betydning for sikkerheten?

Og hvis mann er opptat av likebehandling så burde mann heller stille krav til at det er fysisk og skuddsiker skille mellom cockpit og kabin på ALLE fly.
 
Hva med å bare gjøre den biten som ingen vil, spesielt ikke alle disse som skor seg på sikkerhets-hysteriet: stikke fingeren i jorden og innse at man kan ikke beskytte seg for alt, og sånn er det?

-A
 
Tja, men jeg går da som ansatt gjennom sikkerhetskontrollen med en kopp kaffe i hånda mens paxen 25 meter unna ikke kommer gjennom med nøyaktig samme kaffen. Og mens paxen ikke får med seg en halv liter Cola gjennom slusa så kan han gjerne ta med seg 5 miniflasker med samme innhold. Hvor er logikken? Og hva har det for betydning for sikkerheten?


Ja det meste av dette er jo skuespill. De finner jo ikke en skjit på testene som myndighetene kjører på flyplassene hverken her eller i USA, så skjønner ikke helt vitsen. Får håpe dette med væskeforbud blir borte snart i hvertfall.
Men jeg synes nå det er en viss forskjell på sikkerthetskontroll og ingen sikkerhetskontroll, kontra væske eller ikke så mye væske.
 
Mener de seriøst at en kritisk skadet/syk person skal screenes før han fraktes ombord ett Lufttransport-fly? Oi, securitas er forsinket, dere må vente litt med å gå ombord... blir for dumt.

Hvordan skal dette ordnes fra ubemannede flyplasser som feks Oppdal? må man leie inn godkjente kontrollører før man tar av?
 
Det er ikke rart at mann ikke finner de våpen som blir smuglet gjennom i testene. De kan ikke begynne å ta damene i skritet og på puppene. Det kan du bare ikke. Men det er der mann i diverse tester har gjemt unna kniv. Og så kommer overskriftene om hvor dårlig sikkerhetskontrollen på OSL er.
Mann gjerne si at dette er en prinsippsak og kreve likebehandling over hele linja. Men mann må som JohnnyEagle er inne tenke på hvorvidt dette er gjennomførbart. Og mann må se på om mann i det hele tatt oppnår noe med det. Jeg tror det er mange flyklubber som vil legge ned om noe slikt skulle bli virkelighet.
 
Back
Top