Norges første kvinnelige testpilot

The Ticketor

ScanFlyer Dusty
Norges første kvinnelige testpilot

http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=100406

Første kvinnelige testpilot
Kristin Pedersen blir Norges første kvinnelige testpilot. Om ti måneder kommer majoren ferdig utdannet hjem fra US Navy test pilot school i Washington.

Av Marius Nergård Pettersen, Forsvarets mediesenter

ERFAREN: Major Kristin Pedersen har lang fartstid i Luftforsvaret, og flyr inn i testpilotenes rekker fra stilling som skvadronsjef i 333-skvadronen på Andøya.

I august tar major Kristin Pedersen fatt på utdanningen som skal gjøre henne til landets aller første kvinne bak flyspakene med tittelen testpilot.
- Det er jo alltid spennende å prøve noe nytt, synes Kristin Pedersen, som tar den kjønnslige siden av saken med knusende ro.

Mye tid i lufta
Allerede nå er den tidligere skvadronsjefen ved 333-skvadronen i gang med et forkurs ved US Navy test pilot school i Tucson, en time sørøst for Washington DC.
Her utdannes testpiloter fra flere land, også USAs egne, og om noen uker begynner majoren fra Norge et ti måneders langt kurs. Neste sommer kommer hun hjem som en fullbefaren flytester.

- Mye av utdannelsen spinner rundt akademiske fag, forteller Kristin.
- Men vi får naturlig nok mye tid i lufta også. Faktisk skal vi prøvefly mellom femten og tjue forskjellige flytyper, sier hun.
Hun legger ikke skjul på at avvekslingen fra 333-skvadronens Orion-fly er velkommen.
- Nei, jeg ville gjerne prøve noe nytt. Jeg har gjort det meste med Orion, nå kunne jeg tenke meg å variere litt.

Tester utstyr
I Norge, der testpilotmiljøet er sentrert på Kjeller, dreier arbeidet seg om å teste nytt utstyr ment for Luftforsvarets allerede godt befestede flytyper.

- I andre land, som utvikler egne fly, kan nok mye av arbeidet gå ut på å prøve ut disse. Hjemme vil jobben i stor grad basere seg på testing av utstyr, og da først og fremst av taktisk sort, forklarer majoren.

Ikke veldig spesielt
At hun blir første kvinne innenfor sitt kommende fagfelt, påvirker ikke Kristin Pedersen nevneverdig. Det mener hun er en helt naturlig ting i et forsvar med stadig flere damer på lønningslistene.

- Det antar jeg er noe som kommer naturlig etterhvert, at stadig flere kvinner kommer inn i jobber der det tidligere bare fantes menn. Jeg ser ikke min del av dette som noe veldig spesielt, sier hun.
- I USA har jeg dessuten møtt kvinnelige testpiloter fra flere land. I litt større målestokk er dette langt fra unikt, mener Kristin Pedersen.

Back