Norge kjøper fire F-35 treningsfly

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Norge kjøper fire F-35 treningsfly

Note :det er mange F-35 tråder, ser ikke at denne nyheten er postet, og fant ikke en passende tråd av nyere dato for denne.

Regjeringen har besluttet at Norge skal kjøpe fire F-35 treningsfly, opplyste forsvarsminister Grete Faremo i sitt innlegg på Arbeiderpartiets landsmøte torsdag

De fire flyene leveres i 2016, mens hovedleveransen av kampfly er planlagt fra 2018. Treningsflyene skal benyttes til utdanning og trening av norske kampflypiloter i USA

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4086732.ece

Re: Norge kjøper fire F-35 treningsfly

Huff, så valget ble dessverre denne Amerikanske og dyre skranglekassa.
Eurofighter hadde vært ett mye mye bedre valg, og til med kampmuligheter kan den matche F-22 som ikke eksporteres, og vi velger en skranglete billig modell som er dårligere enn Typhoon...

.. billig ... er vel ikke ord man setter i samme setning som F-35

F35 ser ihvertfall bra ut i forhold til Eurofighter :up: Hvem som er best i krig vet jeg ikke noe om...

F35 ser ihvertfall bra ut i forhold til Eurofighter :up: Hvem som er best i krig vet jeg ikke noe om...

F-35 ser ikke ut i det hele tatt. Minner meg om en mutasjon forårsaket av radioaktiv stråling. M.a.o. et utseende som bare en mor kan elske!:old

F-35 ser ikke ut i det hele tatt. Minner meg om en mutasjon forårsaket av radioaktiv stråling. M.a.o. et utseende som bare en mor kan elske!:old
Men du vet jo at utseende ikke har noe prioritet når det kommer til et jagerfly ;)

F-35 er ikke vakkert, men det gjør i aller høyeste grad jobben sin.

Jaja, flyet har et varm hjerte:cool:. Det blir vel ikke laget toseter versjon av flyet?

Varken Eurofighter eller Gripen var några alternativ för Norge.
Det var redan från början bestämt att Norge skulle köpa JSF...whatsoever
EADS fick reda på det och drog sig därför ur norska upphandlingen.
Synd att inte SAAB också gjorde det samtidigt.
Senare bekräftades det via wikileaks dokument att affären redan var uppgjord på förhand till JSF.

Titta gärna på youtube klippet nedan angående Eurofighter och Norge.

http://www.youtube.com/watch?v=jewwVvUUzKs&feature=player_embedded

Last edited:

Har de tatt det i bruk allerede? Hvis ja, hvilke krigssituasjoner?!
Nei, det er fremdeles under testing, det var bare jeg som skrev litt fortere enn hjernen klarte å følge med :p

Mente selvsagt at den kommer til å gjøre den jobben den skal :)

Jaja, flyet har et varm hjerte:cool:. Det blir vel ikke laget toseter versjon av flyet?

Det får en da inderlig håpe, noe annet enn 2-seters når man skal trene ville jo hørtes svært rart ut?

[mod] Minner om at tråden handler om innkjøp av treningsfly, og ikke Norges valg av fremtidig kampfly. Diskusjonen om valg av F-35 kan fortsette i tråder som finnes fra før. Tilbake til topic please![/mod]

Back