Nordmenn flyr mest på business

SQ321

ScanFlyer Gold
Nordmenn flyr mest på business

Det begynner å bli mange artikler etter hvert som sier det samme, noe som er i sterk kontrast til hva en del mente for bare et par år siden da 'ingen nordmenn reiser på business...' og var et av argumentene for at det ikke var marked for flere langruter fra Norge:

Så mange som én av fem nordmenn eller 19 prosent har sittet "foran gardinen" på fly i løpet de siste fem årene. For Danmark og Sverige er tallene henholdsvis 13 og 15 prosent. Det viser en landsdekkende nordisk undersøkelse som er utført av Epinion på oppdrag fra British Airways.

http://boarding.no/art.asp?id=56059

Last edited:
Re: Nordmenn flyr mest på business

Veldig interessant, og som du korrekt påpeker, et helt annet budskap enn det som har vært gjennomgangstonen her inn i forhold til ruteplanlegging. :)

Det har også vært en holdningsendring blant nordmenn de siste årene, og har helt sikkert sammenheng med at nordmenn har råd til litt ekstra sammenlignet med hva naboene våre har. Ellers så burde noen ha lest gjennom artikkelen før den ble publisert, og f.eks. spandere på seg menn/kvinner på tabellen (for det er vel det den skal prøve å illustrere).

Det har også vært en holdningsendring blant nordmenn de siste årene, og har helt sikkert sammenheng med at nordmenn har råd til litt ekstra sammenlignet med hva naboene våre har. Ellers så burde noen ha lest gjennom artikkelen før den ble publisert, og f.eks. spandere på seg menn/kvinner på tabellen (for det er vel det den skal prøve å illustrere).

I en forretningssammenheng (i forhold til inntjening) så er det neppe vesentlig om det er en mann eller kvinne som kjøper business class billett, men jeg er enig i at det kanskje kunne vært indikert hvem de ulike kolonnene tilhører.;)

Nordmenn har vel jevnt over hatt bedre råd enn de fleste andre (målt i inntekt), men kommentarene tidligere har jo gått i retning av at nordmenn ikke flyr business class pga begrensninger fra arbeidsgiver osv. (og i liten grad argumentert med at det er fordi vi ikke har hatt råd til det). Kanskje er det blitt mindre begrensninger fra arbeidsgivers siden - det vet ikke jeg.

men kommentarene tidligere har jo gått i retning av at nordmenn ikke flyr business class pga begrensninger fra arbeidsgiver osv.

De store forretningsbyråene pleier å ha slike undersøkelser innimellom, så det kan jo hende noe blir publisert. Men den refererte undersøkelsen sier heller ikke om hvor mange som flyr jevnlig. Policyene kan ha blitt mer løssluppent, eller så er det flere som er villig til å oppgradere seg selv. Og jeg tror også det er en økning blant de som unner seg litt ekstra på fritidsreisene.

Det ser ut som denne undersøkelsen har vært svært omfattende, det hadde vært spennende å sett hele, men den er vel neppe tilgjengelig her på nettet.

Mulig vi Nordmenn flyr mest i Skandinavia, men flyr vi nok i C-klasse?
De siste årene har jeg hatt mindre og mindre rader på C på de Europa rutene jeg har handlet, enn i "glansdagene"

"Hva var det jeg sa" etc etc er fraser som kommer til minne. Gi oss noe vi vil ha så er vi Nordmenn villige til å betale for det. Istedenfor fokuserer supperådene her oppe på vaffelbaking, og gratis kaffe til alle.

At folk og selskaper ikke godtar å betale 10k NOK t/r London er ikke et gyldig argument for å si at "ingen flyr business i Norge. Jeg har sagt det før og i dag sier jeg det igjen.

Jeg regner med dette først og fremst gjelder long haul, men det er neppe tilfeldig at Lui Vittån ikke har satt opp busser til butikken, slik som IKEA.

Gnarf.

To viktige faktorer her:
1. (som nevnt) Nordmenn har bedre råd og mange betaler gjerne for ekstra komfort
2. Tilgangen av Business Class billetter i lavere farebuckets har eksplodert. Tidligere var det Full C eller ingenting. Nå finnes det stadig billigsalg av C-klasseseter og kan man planlegge litt, finnes det alltid priser med restriksjoner.

Vi flyr mest på business men ikke nok til at noen av de lokale selskapene kan ha det på europa rutene...

Denne undersøkelsen bryter vel litt med hva en annen undersøkelse (husker dessverre ikke kilden) som kom for et par uker siden som sa at nordmenn brukte betydlige mer på hoteller etc enn tidligere. Imidlertid var betalingsvilligheten for flybillettene veldig dårlig, der så vi kun på pris.

Det er nok som Someone sier forskjell på long- og shorthaul. Dette ser man jo på chartere også, hvor de store setene foran går fort. Kjos har nok merket seg dette og derfor satset på et rimelig premiumprodukt på longhaul.

I diskusjonen om long vs shorthaul må man også tenke på hvilken (ferie)reise som hører sammen med flyreisen. Kortere reiser innenfor Europa inngår gjerne i en weekendtur eller lignende der det å være på reisemålet og nyte det maks er i fokus, og som gjerne har et annet budsjett. Longhaul innebærer for mange en mer eksotisk og lengre ferie der selve reisen betyr noe mer, og budsjettet nok er noe større.

Jeg er jo selvfølgelig fullstendig i fyr og flamme her, men jeg tipper at en del av de spurte har fløyet long gaul i jobb. Så er det nok noen som har fløyet SK Pluss og kaller det business. Enkelte har vel igså har Dreamliner experience foran gardinene.

Noen flyr i jobb, og plutselig var den ene flighten mellom WRO og MUC bare ledig i biz. Andre har blitt oppgradert.

Men så er det en gruppe som synes det er ok å gå opp fra 1425,- til 2932,- på OSL-LHR for å kose seg litt på ferien med champis og lounge (ikke wrap).

Det er nok også noen som vil fly BGO-SFO i biz. De betaler bare 30k for det en gang om det er 1,5 time i 3B med lunken wrap til/fra CPH. Neste gang flyr de KL/BA om de kan velge. Her skyter noen seg i foten.

Kjøpekraften til nordmenn har helt klart bedret seg siste årene og er nok årsaken til at vi flyr mest biz i Skandinavia. Når det er sagt så tror jeg også at vi har blitt "fortalt" i lang tid at nordmenn ikke fly biz som kanskje henger sammen med at vi historisk sett har vært et fattig land i skandinavisk sammenheng. Dette har endret seg dramatisk siste 30 årene og noe som ikke naboene våre helt har anerkjent før inntil nylig, spesielt innad i det selskapet som har vært den største premissgiveren i skandinavisk luftfart. Og når det selskapet som har best forutsetninger for å kjenne det norske markedet forteller oss om at "nordmenn ikke flyr biz" og at det ikke er grunnlag for både det ene og det andre fra OSL/Norge, ja da er det lett å tro at dette er korrekt uten å stile spørsmål for hvorfor de sier dette.

Her er en knippe artikler hentet fra siste par årene og som forteller litt om det norske markedet:

Nordmenn flyr langt mer business- og første klasse enn svensker og dansker. Tall fra British Airways viser at, tross lavere innbyggertall, selges det flere av de mest eksklusive flysetene til nordmenn.
http://boarding.no/art.asp?id=54216

- Spesielt er vi fornøyd med salget på business class, sier Kittikul.
Der er Thai Airways ofte utsolgt og har et gjennomsnittlig belegg på over 70 prosent.
http://ipad.dagbladet.no/2012/11/13/tema/reise/storbyferie/thailand/fly/24320099/

BA-sjefen sier at de gode trafikktallene mellom Norge og Storbritannia vekker oppsikt hos flykonsernets ledelse i London:

- Spesielt er man imponert over den høye andelen forretningsreisende. Målt i forhold til befolkningstallet har for eksempel Norge dobbelt så stort innslag av forretningsreisende som Danmark har. De jobbreisende skal ikke bare til London, vi har også en meget høy andel av de som reiser videre med oss på vårt verdensompennende rutenett, sier Rasmussen.
http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2909345.ece

Skandinavia med Finland er meget viktig for Lufthansa. For Norges del ligger man helt i toppen internasjonalt i bruk av forretningsreiser, og markedet er enormt selv om hvert land har færre innbyggere enn i resten av Europa.
http://www.reiselivsavisen.no/wip4/v...ser-videre-i-norge/d.epl?id=577776

– Finanskrise? Vi har ikke merket noe til finanskrise på våre ruter ut fra Norge. Vi gjør det rekordbra til tross for resesjonen andre steder i verden, sier Daniel Eggenberger, sjef for Air France-KLM i Norden, til Dagens Næringsliv.

Avisen skriver at for KLM er Norge det desidert viktigste landet sett i antall passasjerer. At nordmenn i tillegg gjerne betaler svært godt for seg, gjør forretningskonseptet enda bedre.
http://www.travelnews.no/no/Fly1/Rekordar-for-KLM/

- Det norske markedet har imponert oss. Betalingsvilligheten og et sterkt forretningsmarked er noe som fremhever vår rute til Oslo i forhold til de andre skandinaviske rutene, sier Günter Saurwein til Hangar.no.
http://www.hangar.no/qatar-vil-se-pa-okning-av-frekvens-til-norge/

... "nordmenn ikke flyr biz" ...

Det var det som var realiteten for en 5-6 år tilbake, ikke en absolutt realitet - mange nordmenn fløy business class også før. Men den gang var det oppstandelse når kjentfolk ble sett i en bedre kabinklasse enn massene. Nå ser man i mediene at luksus har blitt mer kosher, og mens artiklene før var svartmaling av statsråder som unnet seg bedre reisevei, så er det nå flere artikler som viser hva som er bra med Business Class og hvordan man kan bli oppgradert osv. Det har også SAS tatt til seg, det er derfor det kommer f.eks. lounge på OSL innland. Men mens dette gjelder long haul, så er det ikke tilfellet i så stor grad på short haul. Der var det Economy Extra som var kongen på haugen, mens Business stort sett var slunken. At SAS ikke har satset på flere long haul ruter fra Norge, er som man har gjentatt før, mangel på materiell og penger til å investere i et slikt prosjekt. Jeg skulle gjerne hatt business tilbake på SAS short haul, og sett flere ruter. Men det er nå slik at det er forholdet mellom økonomi, risiko og investorer som styrer ethvert prosjekt. SAS Plus er økonomisk en suksess, på samme måte som Economy Extra var det. Men om utviklingen utvikler seg og skandinavene fortsetter med denne trenden å fly stadig bedre, så antar jeg at forutsetningene for å tilby en forbedret SAS Plus kommer.

Back